ارائه خدمات متنوع در کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در حوزه تربیت دینی کودکان
۱۴۰۳-۰۷-۱۵
ارائه خدمات متنوع در کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در حوزه تربیت دینی کودکان
به همت معاونت کتابخانه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، خدمات متنوعی در حوزه تربیت دینی کودکان در کتابخانه‌های این آستان مقدس در کشور، ارائه می‌شود.

به گزارش گنجينه رضوي، حسين خسروي، معاون کتابخانه‌هاي آستان قدس رضوي هم‌زمان با هفته ملي کودک، اظهار کرد: کتابخانه‌هاي وابسته به اين سازمان در مشهد و شهرستان‌ها با هدف اشاعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خواني در جامعه و  گردآوري و معرفي منابع مطالعاتي در راستاي ترويج فرهنگ قرآن، سيره اهل بيت (ع) به‌ويژه امام رضا (ع)، شهادت‌طلبي، ايثار و شجاعت، توجه خاصي به گروه سني کودکان داشته و دارد.  
وي گفت: در مجموع، 110 هزار جلد کتاب کودک در 60 کتابخانه زيرمجموعه سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوي وجود دارد. 
معاون کتابخانه‌هاي آستان قدس رضوي افزود: 60 هزار نسخه کتاب کودک و ادبيات کودک با موضوعاتي چون داستان کودکان، شعر کودکان، داستان‌هاي مذهبي، علمي و تخيلي و همچنين آشنايي با ايران و ملل مختلف در کتابخانه مرکزي اين آستان مقدس، با هدف تحقيق و پژوهش در حوزه ادبيات کودکان نگهداري مي‌شود که در اختيار محققان حوزه ادبيات کودک قرار مي‌گيرد. 
وي ادامه داد: کتابخانه‌هاي وابسته به اين سازمان در مشهد و شهرستان‌ها نيز با فراهم‌آوري 50 هزار جلد کتاب کودک و انواع بازي‌هاي فکري، به کاربران و اعضاء کودک خود خدمات‌رساني مي‌کنند. 
خسروي گفت: دراين‌ميان، اين معاونت با استفاده از ظرفيت فعاليت ايستگاه کتاب کودک، اتاق کودک و کتابخانه تخصصي کودک و همچنين برگزاري برنامه‌هاي گوناگون همچون زنگ کتاب، نمايشگاه کتاب، مسابقه و پويش، نقاشي، قصه‌گويي، کلاس‌هاي طرح غني‌سازي اوقات فراغت و ميزباني از گروه‌هاي دانش‌آموزي از دبستان‌ها و مهدکودک‌ها در کتابخانه‌هاي وابسته خود، تلاش کرده زمينه رشد و شکوفايي کودکان کشور را فراهم کند. 
وي افزود: البته در برگزاري برنامه‌هاي اين معاونت در حوزه کودکان با توجه به وابستگي کتابخانه‌هاي آن به بارگاه ملکوتي حضرت رضا (ع)، اهميت تربيت ديني کودکان در جامعه و آشنايي آنان با سيره و معارف اهل بيت (ع) به‌ويژه معارف رضوي، نگاه خاصي به امر تربيت ديني شده و مي‌شود. 
معرفي برنامه‌هاي منتخب
خسروي در ادامه به معرفي منتخبي از اين برنامه‌ها با محوريت تربيت ديني کودکان پرداخت و گفت: در مسير دانايي، حلقه صالحين، همراه با کودکان مسجد، محفل کبوترانه، برپايي ايستگاه کودک در محل اجراي مراسم‌هاي مذهبي همچون نماز جمعه و نماز عيد فطر يا در مسير سفر زائران حرم مطهر رضوي به مشهدمقدس و همچنين در موکب‌ها در مناسبت‌هاي خاص با اجراي برنامه‌هاي متنوع مرتبط با تربيت ديني کودکان توسط مجتمع‌هاي فرهنگي شهرستان‌ها، از جمله اين برنامه‌ها است. 
وي افزود: حضور مسئولان کتابخانه‌ها در حلقه‌هاي کودکان در مساجد و معرفي کتاب‌هاي زندگي‌نامه ائمه معصومين (ع)، برگزاري کلاس‌هاي آموزشي در حوزه قرآن و معارف ويژه کودکان در کتابخانه‌ها، تهيه، انتشار و توزيع ويژه‌نامه و پيک‌هاي کودکانه در مناسبت‌هاي مذهبي همچون عاشورا، عيد غدير و دهه آخر صفر و برگزاري جشن‌ها در مناسبت‌هاي مذهبي، از ديگر برنامه‌هاي مرتبط با تربيت ديني کودکان توسط اين معاونت است. 
معاون کتابخانه‌هاي آستان قدس رضوي بيان کرد: در بازديدهاي گروه‌هاي کودک از اين کتابخانه‌ها در طول سال به‌ويژه در مناسبت‌هاي مذهبي نيز برنامه‌هايي متناسب با آن مناسبت با هدف تربيت ديني کودکان اجرا مي‌شود. به‌طور نمونه، به بيان شرح زندگي اهل بيت (ع)، معرفي کتاب‌هاي مرتبط با آن مناسبت براي کودکان و روايت قصه‌هاي مذهبي براي آنان، مي‌توان اشاره کرد.
گردآوري کتاب‌هاي کودکانه با مضامين ديني
همچنين خسروي گفت: تلاش شده مجموعه کتاب‌هايي با مضامين ديني از جمله زندگي‌نامه ائمه اطهار (ع)، داستان‌هاي قرآني، زيارت، نماز و حجاب و عفاف و...، تهيه و در کتابخانه‌هاي آستان قدس رضوي به‌ويژه کتابخانه‌هايي که امکان ارائه خدمات تخصصي به کودکان دارند، در دسترس اين شکوفه‌هاي اميد و خانواده‌هاي آنان، قرار گيرد.
خسروي با تأکيد بر اين‌که بخش امور ترويج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خواني سازمان نيز با اجراي برنامه‌هاي «دوست من کتاب» و «يار مهربان»، به حوزه تربيت ديني کودکان نگاه خاصي دارد، اضافه کرد: همچنين در کتابخانه تخصصي امام رضا (ع) در حرم مطهر رضوي، مجموعه‌اي کتاب ويژه گروه سني کودک به زبان‌هاي فارسي، عربي، اردو و...، با محوريت اين امام همام گردآوري شده است که در اختيار کودکان همراه مراجعان قرار مي‌گيرد. 
گفتني است، کتابخانه‌هاي وابسته به اين سازمان در مشهد و شهرستان‌ها در 6 ماهه نخست سال جاري، پذيراي 66 هزار مراجعه‌کننده کودک اعم از اعضاء، بازديدکنندگان و ساير مراجعان بوده‌اند. اين نونهالان در اين مدت، 80 هزار جلد کتاب به امانت گرفته و 76 هزار و 150 جلد کتاب را نيز در محل کتابخانه‌ها مطالعه کرده‌اند.

افزودن دیدگاه جدید: