یوجین گارفیلد Eugene Garfield
۱۳۹۴-۱۱-۱۸
یوجین گارفیلد
گارفیلد در ۱۶ سپتامبر ۱۹۲۵ در نیویورک به دنیا آمد. جایگاه ویژه یوجین گارفیلد امریکایی در این دنیا به خاطر توفیق او در دیدگاه‌های پیشرو و ژرف درباره ساختار متون علمی و ماهیت ارتباطات است. گارفیلد و همکارانش اندیشه‌ها، فنون و خدمات متنوعی ابداع و عرضه کرده‌اند، اما فقط دو محصول آنها یعنی «فهرست مندرجات جاری» و «نمایه استنادی علوم» کافی است تا به خاطر طراحی و تدوین و اجرا و اداره موفقشان معرفِ مهارت، نیرو، و خِرَد او باشند.
یوجین گارفیلد Eugene Garfield
زادروز: ۱۶ سپتامبر ۱۹۲۵ م.
زادگاه: نیویورک
ملیّت: آمریکایی
درگذشت: ۲۰۱۳ م.
شهرت: موسسه اطلاعات علمی/ نمایه نامه استنادی علوم
دنیای اطلاع‌رسانی و کتابداری، اهل ماجرا بسیار به خود دیده است. جایگاه ویژه یوجین گارفیلد امریکایی در این دنیا به خاطر توفیق او در دیدگاه‌های پیشرو و ژرف درباره ساختار متون علمی و ماهیت ارتباطات است.
گارفیلد در ۱۶ سپتامبر ۱۹۲۵ در نیویورک به دنیا آمد. وی در خانواده‌ای یهودی – ایتالیایی پرورش یافت و آنطور که در خاطراتش (۱۹۷۸) به بیان تجارب خود با ناپدری ایتالیایی و مربی فکری‌اش، چانسی لیک می‌پردازد، کودکی شادی داشته است. گارفیلد در دانشگاه کلمبیا تحصیل کرد و درجه کارشناسی خود را در رشته شیمی (۱۹۴۹) از این دانشگاه گرفت. وی در ۱۹۵۴ دوره کارشناسی ارشد کتابداری را تمام کرد. در عین حال که برای گذران زندگی به کارهای زیادی دست می‌زد، کار برای خودش را بلافاصله پس از دریافت آخرین مدرک تحصیلی‌اش شروع کرد. نخست در شرکت داروسازی اسمیت، کلاین و فرنچ به‌عنوان مشاور مشغول به‌کار شد. سپس در ۱۹۵۶ به‌عنوان بنیان‌گذار شرکت کوچکی آغاز به‌کارکرد که از اتاقک کوچکی تشکیل می‌شد و در آن تهیه سلفِ «فهرست مندرجات جاری» امروزی آغاز شد.
سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۶۱ برای او سال‌های حساسی بود. مؤسسه کوچک او نام کنونی‌اش یعنی "مؤسسه اطلاعات علمی (آی.اس.آی.)" ، را یافت و خودش در ۱۹۶۱ در رشته زبان‌شناسی ساختاری، از دانشگاه پنسیلوانیا دکترا گرفت. پایان‌نامه او درباره استفاده از زبان‌شناسی معاصر در نمایه‌سازی اطلاعات شیمی بود. اما مهم‌ترین واقعه سال ۱۹۶۱ نشر نخستین ویرایش «نمایه‌نامه استنادی علوم» برای حوزه ژنتیک بود.
گارفیلد و همکارانش اندیشه‌ها، فنون و خدمات متنوعی ابداع و عرضه کرده‌اند، اما فقط دو محصول آنها یعنی «فهرست مندرجات جاری» و «نمایه استنادی علوم» کافی است تا به خاطر طراحی و تدوین و اجرا و اداره موفقشان معرفِ مهارت، نیرو، و خِرَد او باشند. «فهرست مندرجات جاری» با درنظر گرفتن نیازهای فوری پژوهشگران به اطلاعات پژوهشی جاری، به‌ویژه در حوزه علوم زیستی و توانایی عظیم فرد برای مرور سریع شکل گرفته است. «نمایه استنادی علوم» که رفتار استنادی را تعریف می‌کند، وسیله‌ای برای شناسایی قدر و اعتبار علمی آثار و کلید مهم سازماندهی آثار علمی است. این نمایه در کار بازیابی و پژوهش در باب ماهیت علم و نیز پژوهش درباره سیاست علمی مفید است.
مؤسسه اطلاعات علمی (آی.اس.آی.)، فرآورده‌های بسیاری به بازار عرضه کرده است و بسیاری را در دهه ۱۹۹۰ به خدمت گرفته است. گارفیلد ریاست این مؤسسه را پس از فروخته شدن آن نیز همچنان برعهده داشته است.
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید