جعفر مهراد
۱۳۹۴-۱۱-۱۸
جعفر مهراد
دکتر جعفر مهراد در سال ۱۳۲۵ هجری شمسی در تبریز متولد شد. او با تأسیس گروه آموزشی کتابداری و اطلاع رسانی در دانشگاه شیراز به تدریس درس های مختلف کتابداری و اطلاع رسانی پرداخت و در طول سال های اولیه آموزش و پژوهش را در این گروه فعال کرد و دوره دکتری کتابداری و اطلاع رسانی را با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد برای نخستین بار در سال ۱۳۷۲ در دانشگاه شیراز راه اندازی کرد و با جذب استادان داخلی به تربیت و آموزش مشتاقان این رشته پرداخت. دکتر مهراد در سال ۱۳۷۶ به درجه استادی رسید.
جعفر مهراد
سال تولّد: 1325
محل تولّد: تبریز
ملیّت: ایرانی
سبک: علم اطّلاعات و دانش شناسی
سمت فعلی:رئیس کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی شیراز
سرپرست پایگاه استنادی علوم ایران و جهان اسلام
پست الکترونیکی: dean@ricest.ac.ir

زندگی نامه
دکتر جعفر مهراد در سال ۱۳۲۵ هجری شمسی در تبریز متولد شد. دروس ابتدایی را در دبیرستان سعدی طی کرد و در سن ۱۳ سالگی به دبیرستان امیرخیزی قدم نهاد و در ۱۶ سالگی برای ادامه تحصیلات خود در دوره متوسطه به دبیرستان لقمان رفت و سه سال از محضر استادانی چون دکتر جلیل تجلیل و مرحوم دکتر حسین شکویی بهره برد و خارج از محیط دبیرستان با حضور در مراکز علمی مختصری انگلیسی و عربی آموخت.
او در سال ۱۳۴۴ در دانشگاه تبریز پذیرفته شد و در سال ۱۳۴۸ با اخذ دانشنامه کارشناسی در رشته جغرافیا فارغ التحصیل شد. دکتر مهراد پس از گذراندن خدمت نظام وظیفه ، در سال های ۱۳۵۱ – 1353 تحصیلات خود را در رشته علوم کتابداری و اطلاع رسانی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران سپری کرد. وی در طی این سال ها اولین مقاله خود را با عنوان "کتاب درمانی" در نامه انجمن کتابداران ایران منتشر کرد و همراه با هیئت مدیره انجمن کتابداران ایران و چند تن دیگر از نامداران کتابداری و  اطلاع رسانی در کلاس های درس و دوره های کوتاه مدت برای تربیت کتابدار در شهرهای تبریز، شیراز، اصفهان و تهران شرکت کرد و به تدریس پرداخت. او به سبب نیاز به خدمات کتابداری در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شهید بهشتی و کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران سرگرم سازماندهی و مدیریت منابع علمی این واحدها بود و در همین اوان کتابخانه وزارت رفاه اجتماعی را نیز تأسیس کرد.
دکتر مهراد در سال ۱۳۵۳ با بانو گیتی کاوسی که او نیز در دوره کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی در دانشگاه تهران تحصیل می کرد ازدواج کرد. او جامع صفات نیک و پسندیده است و عالی ترین درس های زندگی را در دامان پدر و مادر فرهیخته خود آموخته و دانش و بزرگ منشی او زمینه ساز پیشرفت هایی است که آثار آن را می توان در این خاندان به وضوح مشاهده کرد. ثمره ازدواج مهراد با بانو کاوسی دو فرزند دختر است که هر دو از دانشگاه علوم پزشکی شیراز فارغ التحصیل شده اند.
مهراد در سال ۱۳۵۵ با استفاده از بورس دانشگاه شیراز جهت ادامه تحصیل در دوره دکتری کتابداری و اطلاع رسانی به Case Western Reserve University در شهر کلیولند ایالت اوهایو راهی ایالات متحده شد. دانشکده کتابداری و اطلاع رسانی این دانشگاه جزو ۱۰ دانشکده معتبر و برتر این رشته بود و از دانش استادانی چون پروفسور کنراد راسکی ، پروفسور تفکو ساراسویچ و پروفسور جسی شرا بهره ها برد. حاصل سه سال تلاش و تحقیق در آمریکا ارزش این دوران را دو چندان می کند. پایان نامه دکتری مهراد در حوزه سیستم ها و برنامه ریزی برای توسعه کتابخانه های عمومی ایران تحقیق باارزشی است که تاکنون بعد از گذشت سی و پنج سال در نوع خود منحصر به فرد است و هرکه بخواهد درباره کتابخانه های عمومی این مرز و بوم کاری انجام دهد ناگزیر است تا از این اثر بهره جوید و این خود بهترین راه برای زنده نگاه داشتن یاد تاریخ و فرهنگ ایران زمین است.
او در آبان ماه ۱۳۵۸ به ایران بازگشت و در نخستین گام بخش علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیراز را با دانشجویانی در دوره کارشناسی ارشد بنیانگذاری کرد. استادان خارجی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران را ترک کرده بودند. او تنها عضو هیئت علمی این بخش بود. در این زمان او سمت استادیاری و ریاست بخش را بر عهده داشت. کوشش نمود تا افرادی را برای خدمت در بخش علوم کتابداری و اطلاع رسانی به عنوان عضو هیئت علمی دعوت به کار کند. در این زمان، جذب اعضای هیئت علمی بسیار دشوار بود.
چند ماهی از همکاری با دانشگاه شیراز نگذشته بود که انقلاب فرهنگی به وقوع پیوست . دانشگاه ها برای بازسازی و برنامه ریزی، کوتاه مدتی تعطیل شد. در ستاد انقلاب فرهنگی برنامه ریزی رشته های مختلف آغاز شد. مهراد، در این زمان از اعضای فعال برنامه ریزی رشته کتابداری و اطلاع رسانی بود. به کوشش او و با همکاری چند تن از استادان سایر دانشگاه ها به تدریج برنامه های درسی دوره های کاردانی و کارشناسی تدوین و تصویب شد. مهراد، بعد از بازگشایی دانشگاهها به تأسیس دوره های یاد شده در گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیراز اهتمام ورزید. برنامه درسی کارشناسی ارشد را به تنهایی در ۴ گرایش آماده کرد. این برنامه اکنون نیز با اندک تغییراتی در بعضی از واحدهای درسی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور تدریس می شود. او در سال ۱۳۶۳ در تفکیک دانشکده ادبیات و علوم حضور جدی داشت و بدین ترتیب دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز را پایه گذاری کرد. ابتدا به عنوان اولین معاون پژوهشی این دانشکده و یک سال بعد به عنوان رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی منصوب شد. در این زمان که مصادف با جنگ تحمیلی بود با اشتیاق و با ایثار علیرغم کمبودهای ناشی از جنگ تحمیلی رشته های جدید و دوره های تحصیلات تکمیلی را یکی بعد از دیگری در دانشکده ادبیات و علوم انسانی تازه تأسیس راه اندازی نمود.
در سال ۱۳۶۴ به همراه مرحوم دکتر علی اکبر حسینی، دکتر امیر هوشنگ مهریار و دکتر منصور رستگار فسایی نشریه علوم اجتماعی و انسانی را تأسیس و در سال ۱۳۶۵ کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز را پی ریزی کرد.
دکتر مهراد در سال ۱۳۶۸ با استفاده از فرصت مطالعاتی راهی آمریکا شد و در دانشگاه UCLA پروژه تحقیقاتی خود را درباره پایگاه های اطلاعاتی کتابشناختی ادامه داد. اقامت او در آمریکا یک سال به طول انجامید. او توانست از دانش استادان نام آور و بزرگی چون پروفسور شانک و پروفسور بورگمن بهره برد و بر دانش خود بیفزاید.
دکتر جعفر مهراد پس از بازگشت به ایران به دعوت دکتر مصطفی معین وزیر وقت "فرهنگ و آموزش عالی " طرح تأسیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری را ارائه داد. طرح ارائه شده پس از مطالعه و تصویب و امضای تفاهم نامه بین وزارت فرهنگ و آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران و فرهنگستان علوم جهان سوم منجر به تأسیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در سال ۱۳۷۰ هجری شمسی در شیراز مرکز استان فارس شد.
فعالیت های اجرایی و تأسیس دوره های آموزشی کتابداری و اطلاع رسانی در دانشگاه شیراز و تدریس در این رشته او را از پرداختن به تألیفات و تحقیقات باز نداشت و در پرتو انتشارات علمی و چاپ و نشر کتابهای تألیفی و ترجمه ای در سال ۱۳۶۷ به مرتبه دانشیاری ارتقاء یافت.
او با تأسیس گروه آموزشی کتابداری و اطلاع رسانی در دانشگاه شیراز به تدریس درس های مختلف کتابداری و اطلاع رسانی پرداخت و در طول سال های اولیه آموزش و پژوهش را در این گروه فعال کرد و دوره دکتری کتابداری و اطلاع رسانی را با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد برای نخستین بار در سال ۱۳۷۲ در دانشگاه شیراز راه اندازی کرد و با جذب استادان داخلی به تربیت و آموزش مشتاقان این رشته پرداخت. دکتر مهراد در سال ۱۳۷۶ به درجه استادی رسید.
دکتر جعفر مهراد با انجام تحقیقات در حوزه تحلیل استنادی و به پیشنهاد خانم رؤیا مقصودی دانشجوی سابق خود و عضو هیئت علمی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در سال ۱۳۸۱ پایگاه گزارش های استنادی نشریات فارسی را برای سنجش و اندازه گیری کیفیت نشریات فارسی و تعیین ضریب تأثیر این نشریات در مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری راه اندازی کرد. در این زمان، علم سنجی و تولید علم در ایران به تازگی مورد توجه مقامات بلند پایه و رهبری معظم انقلاب قرار گرفته بود. پشتیبانی آقای دکتر محمد مهدی زاهدی وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری از سنجش تولیدات علمی دانشگاه ها و دانشمندان ایرانی موجب شد این طرح در سال ۱۳۸۵ در سومین نشست وزرای آموزش عالی و تحقیقات علمی کشورهای اسلامی برای کل جهان اسلام در کویت مطرح شود. پس از دریافت تأییدیه ضمنی از وزراء ، این پروژه با همفکری آیسیسکو در سال ۱۳۸۷ در باکو ، پایتخت جمهوری آذربایجان به تصویب وزرای آموزش عالی و تحقیقات علمی کشورهای اسلامی رسید و بدین ترتیب با انتصاب او در همان سال به سرپرستی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ایران به مرجعیت علمی کشورهای اسلامی انتخاب شد.
مهراد به خاطر علاقه به علم و فناوری در سال ۱۳۸۲ به دعوت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گروه ارزیابی علم و فناوری را در شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس کرد. ارزیابی خرد علم و فناوری در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و فناوری دولتی و غیردولتی بر عهده این گروه می باشد. نتایج حاصل از مطالعات این گروه که به صورت کتاب منتشر می شود مورد استفاده برنامه ریزان، تصمیم گیران و سیاستگذاران آموزش عالی کشور است.
مهراد علی رغم اشتغالات فراوان در آموزش و پژوهش و ریاست بر مؤسسات پژوهشی در سال ۱۳۸۲ نشریه علمی پژوهشی International Journal of Information Science and Management را در مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری تأسیس کرد. او از همان سال صاحب امتیاز این نشریه و عضو گروه تحریریه چند مجله دیگر، از اعضای بنیانگذار "انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران" و " انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی " است. مهراد در سال ۱۳۸۹ نیز به عنوان عضو هیأت مدیره انجمن اخلاق در علم و فناوری انتخاب شد.
او همکاری مداومی با سازمان سنجش و کمیسیون نشریات معتبر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارد. سال ها است که دکتر مهراد عضو کمیسیون نشریات معتبر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
علاوه بر خدمات یاد شده مهراد از سال ۱۳۸۵ عضو کمیته راهبری نظام اطلاع رسانی دانشگاهی وابسته به شورای عالی عتف، از سال ۱۳۸۷ عضو کمیته ملی ارتباطات کمیسیون ملی یونسکو، عضو افتخاری انجمن آینده نگری ایران و عضو شورای اجرایی و کمیته علمی مدیریت سرمایه های فکری، و از سال ۱۳۸۹ عضو کمیته تخصصی گسترش علوم انسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
دکتر مهراد همایش های متعددی را برنامه ریزی کرده است. برگزاری همایش ملی دانش و امنیت به عنوان دبیر کمیته علمی در مهرماه سال ۱۳۸۹ در شیراز برای نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران یکی از همایش های ماندگار در تاریخ نیروی انتظامی است.
دکتر مهراد بیشتر از گذشته به کار و تلاش ادامه می دهد. او در سال ۱۳۸۶ با حکم معاون آموزشی وزیر کمیته برنامه ریزی کتابداری و اطلاع رسانی را در شورای گسترش آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راه اندازی کرد. دوره اول که از مهرماه سال ۱۳۸۶ تا شهریور ماه ۱۳۸۹ ادامه داشت برنامه ریزی کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی، کارشناسی ارشد دانشنامه نگاری، کارشناسی ارشد علم سنجی، کارشناسی ارشد مدیریت آرشیوی و کارشناسی ارشد مدیریت و سازماندهی نسخه های خطی را با همکاری جمعی از اندیشمندان این رشته تدوین و به تصویب رساند.
دکتر مهراد از کمبودها ننالیده و دست روی دست نگذاشته است. حاصل این خصلت علمی خلق آفرینش های فکری به صورت تألیف (۲۱ مورد) و ترجمه کتاب (۱۰ مورد)، راهنمایی پایان نامه (۳۶ مورد) و نشر مقالات علمی (۵۳ مورد) در مجلات معتبر است. دانش آموختگان بسیاری رساله کارشناسی ارشد و دکتری خود را با مهراد نوشته اند.
دکتر مهراد جوایز و تقدیرنامه های متعددی دریافت کرده است. تقدیر از او به عنوان پژوهشگر نمونه دانشگاه شیراز در سال ۱۳۸۱، دریافت تقدیرنامه به عنوان یکی از مفاخر استان فارس در سال ۱۳۸۲ ، دریافت لوح قدردانی از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۸۶ (لوح های متعدد)، و انتخاب وی به عنوان مدیر پژوهشی برگزیده در دهمین جشنواره پژوهش و فناوری کشور در سال ۱۳۸۸، و تقدیر به خاطر مجموع خدمات علمی وی در سال ۱۳۸۷ در دومین جشنواره بین المللی فارابی و انتخاب شدن او در سال ۱۳۸۹ به عنوان چهره ماندگار علمی نمونه هایی از افتخارات بسیار ارزشمند این استاد دانشگاه شیراز است.
تحصیلات
کارشناسی جغرافیا
دانشگاه تبریز
۱۳۴۸
کارشناسی ارشد رشته علوم کتابداری
دانشگاه تهران
۱۳۵۳
دکترای تخصصی در حوزه سیستمها و مدیریّت کتابخانه های عمومی
Case Western Reserve University
۱۳۵۸
فرصت مطالعاتی
دانشگاه لوس آنجلس کالیفرنیا (UCLA)
۱۳۶۸-۱۳۶۹
 
 
مرتبه علمی
استادیار
۱۳۵۸
دانشگاه شیراز
دانشیار
۱۳۶۷
دانشگاه شیراز
استاد
۱۳۷۶
دانشگاه شیراز
استاد پایه ۳۹
۱۳۹۲
دانشگاه شیراز
 
 
تأسیس مؤسسات علمی و اطلاع رسانی
 
تأسیس بخش علوم کتابداری و اطلاع رسانی در دانشگاه شیراز
۱۳۵۸
تأسیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز
۱۳۶۴
تأسیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز (کتابخانه میرزای بزرگ شیرازی)
۱۳۶۵
تأسیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری
۱۳۶۹
تأسیس گروه ارزیابی علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی
۱۳۸۲
تأسیس کمیته برنامه ریزی کتابداری و اطلاع رسانی شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی
۱۳۸۶
تأسیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)
۱۳۸۷
 
 
تأسیس انجمن های علمی و حرفه ای
 
انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران (عضو هیئت مؤسس)
۱۳۷۹
انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی (عضو هیئت مؤسس)
۱۳۸۳
 
 
تأسیس مجلات علمی
تأسیس مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز
۱۳۶۴
تاسیس مجله  International Journal of Information Science and Management
۱۳۸۴
تأسیس مجله جامعه اطلاعاتی
۱۳۸۸
تاسیس مجله دانش، نظم و امنیت
۱۳۹۰
 
 
تأسیس شاخه های مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری
داخل کشور
خارج کشور
دانشگاه صنعتی سهند
۱۳۸۱-تاکنون
دانشگاه تشرین سوریه
۱۳۸۱-تاکنون
شهرداری اصفهان
۱۳۸۳-تاکنون
دانشگاه مجازی سوریه
 
دانشگاه یاسوج
۱۳۸۳-تاکنون
مرکز ملی اطلاع رسانی یمن
۱۳۸۴-تاکنون
سازمان تبلیغات اسلامی قزوین
۱۳۸۴-تاکنون
   
دانشگاه بوعلی سینا همدان
۱۳۸۶-تاکنون
   
دانشگاه هرمزگان
۱۳۸۷-تاکنون
   
دانشگاه شهرکرد
۱۳۷۸-تاکنون
   
دانشگاه گیلان
۱۳۷۸-تاکنون
   
دانشگاه رازی کرمانشاه
۱۳۸۹-تاکنون
   
دانشگاه تهران
۱۱/۲/۱۳۹۲
   
 
 
تأسیس دوره های علم اطلاعات و دانش شناسی
دوره کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در دانشگاه شیراز
۱۳۵۹
دوره کاردانی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در دانشگاه شیراز
۱۳۶۳
دوره کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در دانشگاه شیراز
۱۳۶۵
دوره دکتری رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در دانشگاه شیراز
۱۳۷۶
 
 
طراحی برنامه های درسی علم اطلاعات و دانش شناسی
مشارکت در طراحی و مصوب نمودن دوره کاردانی و کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی در ستاد سابق انقلاب فرهنگی
مشارکت در طراحی و مصوب نمودن دوره کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی در چهار گرایش در ستاد سابق انقلاب فرهنگی
مشارکت در طراحی و مصوب نمودن دوره کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی
۱۳۸۶-۱۳۸۸
مشارکت در طراحی و مصوب نمودن دوره کارشناسی ارشد دانشنامه نگاری
۱۳۸۷-۱۳۸۸
مشارکت در طراحی و مصوب نمودن دوره کارشناسی ارشد مطالعات آرشیوی
۱۳۸۸
مشارکت در طراحی و مصوب نمودن دوره کارشناسی ارشد علم سنجی
۱۳۸۸
مشارکت در طراحی و مصوب نمودن دوره کارشناسی ارشد مدیریت و سازماندهی نسخ خطی
۱۳۸۹
مشارکت در طراحی و مصوب نمودن دوره کارشناسی ارشد مطالعات کتابخانه های عمومی
۱۳۹۰
مشارکت در طراحی و مصوب نمودن برنامه دکتری بازیابی اطلاعات و دانش
۱۳۹۲
راه اندازی دوره کارشناسی ارشد علم سنجی در مرکز منطقه ای
۱۳۹۲
راه اندازی دوره کارشناسی ارشد زبانشناسی رایانه ای در مرکز منطقه ای
۱۳۹۲
 
 
سمتهای اجرایی
رئیس بخش علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیراز
۱۳۵۸-۱۳۶۴
رئیس بخش علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیراز
۱۳۷۰-۱۳۷۶
معاون پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز
۱۳۶۳-۱۳۶۴
رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز
۱۳۶۴-۱۳۶۵
رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز (کتابخانه میرزای بزرگ شیرازی)
۱۳۶۵-۱۳۶۸
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری
۱۳۷۰-تاکنون
رئیس گروه ارزیابی علم و فناوری در هیأت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی (شورایعالی انقلاب فرهنگی)
۱۳۸۲-۱۳۹۰
دبیر شورای راهبری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)
۱۳۸۷-تاکنون
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)
۱۳۸۸-تاکنون
رییس کمیسیون گسترش تخصصی علوم انسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
۱۳۸۹-تاکنون
 
 
عضویت در کمیته ها و مجامع تخصصی
عضو کمیته ارتقاء منزلت رشته های علوم انسانی در دانشگاه شیراز
۱۳۶۲-۱۳۶۸
نماینده تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شیراز (دوره های مختلف)
۱۳۶۵-۱۳۶۸
عضو هیأت امنای انجمن کتابخانه های عمومی استان فارس
از بدو تأسیس تاکنون
عضو کمیسیون ملی اطلاع رسانی وابسته به شورای پژوهشهای علمی کشور
۱۳۷۲-۱۳۸۰
عضو کمیته ملّی اطلاع رسانی وابسته به کمیسیون ملی یونسکو در ایران
۱۳۷۵-تاکنون
عضو شورای دانشگاه شیراز
۱۳۷۶-۱۳۷۹
عضو هیأت ممیزه کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
۱۳۷۸-۱۳۷۹
عضو هیأت ممیزه دانشگاه شیراز
۱۳۷۹-تاکنون
عضو کمیسیون دائمی هیأت امنای منطقه جنوب کشور
۱۳۷۹- تاکنون
عضو حقیقی کمیسیون نشریات علمی کشور (وزارت علوم تحقیقات و فناوری)
۱۳۸۴-تاکنون
عضو پیوسته انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری
۱۳۸۴-تاکنون
عضو کمیته راهبری نظام اطلاع رسانی دانشگاهی
۱۳۸۵-تاکنون
عضو شورای تخصصی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی (دانشگاه تربیت مدرس)
۱۳۸۵-۱۳۸۶
عضو کمیته علم اطلاعات و دانش شناسی دفتر برنامه ریزی و تحقیقات وزارت علوم تحقیقات و فناوری
۱۳۸۶-تاکنون
عضو کمیته ملی ارتباطات کمیسیون ملی یونسکو
۱۳۸۷-تاکنون
عضو افتخاری انجمن آینده نگری ایران
۱۳۸۷-تاکنون
عضو شورای اجرایی و کمیته علمی تجارت الکترونیکی و کشورهای در حال توسعه
۱۳۸۷-تاکنون
عضو شورای اجرایی و کمیته علمی مدیریت سرمایه های فکری
۱۳۸۸-تاکنون
دبیر همایش ملی دانش و امنیت
۱۳۸۸-۱۳۸۹
رئیس گروه علمی فناوری اطلاعات، اطلاع رسانی و کتابداری چهارمین جشنواره فارابی
۱۳۸۹
عضو هیات مدیره انجمن اخلاق در علم و فناوری
۱۳۸۹-۱۳۹۱
عضو کمیته تخصصی گسترش علوم انسانی
۱۳۸۹-تاکنون
عضو هیئت علمی نخستین همایش بین المللی مبانی نظری و فلسفه علم کتابداری و اطلاع رسانی
۱۳۸۹-۱۳۹۰
رییس کمیته همکاریهای بین المللی ایرانی اخلاق در علوم و فناوری
۱۳۸۹-۱۳۹۱
سرپرست کمیته علم اطلاعات و دانش شناسی گروه علوم اجتماعی شورای برنامه ریزی آموزش عالی
۱۳۹۰
۱۳۹۰
۱۳۹۰
عضو کمیته علمی کنگره بین المللی اخلاق نشر- دانشگاه علوم پزشکی شیراز
۱۳۹۰-تاکنون
عضو پیوسته کرسی روانشناسی و تعلیم و تربیت.  از سوی هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی
۱۳۹۰
عضو کمسیون بررسی نشریات علمی کشور
۱۳۹۱
عضو کمیسیون بررسی و تأئید مجلات علمی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی
۱۳۹۱
عضو کمیته علمی همایش بین المللی علم و فناوری در جهان اسلام
۱۳۹۱
۱۳۹۱
عضو کمیته علمی همایش محتوای ملی در فضای مجازی
۱۳۹۱
۱۳۹۱
۱۳۹۲
عضویت فرهنگستان علوم ایران
۱۳۹۲
عضو شورای علمی و رئیس گروه علمی فناوری اطلاعات ، اطلاع رسانی و کتابداری هفتمین دوره جشنواره بین المللی فارابی
۱۳۹۲
عضو پیوسته ی کرسی علمی علوم رفتاری هیات حمایت
۱۳۹۲
عضو کارگروه بین المللی سازی دانشگاه های علوم پزشکی
۱۳۹۲
انتصاب به عنوان مشاور عالی پژوهشگاه شاخص پژوه
۱۳۹۳
 
 
هیات تحریریه مجلات علمی
مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز
۱۳۶۴-۱۳۷۵
مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
۱۳۷۳-۱۳۷۸
فصلنامه کتاب
۱۳۶۹-تاکنون
فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات (مجله اطلاع رسانی)
۱۳۷۶-تاکنون
دو فصلنامه مطالعات تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
۱۳۷۸-تاکنون
اطلاع شناسی
۱۳۸۲-تاکنون
(صاحب امتیاز) International Journal of Information Science and Management
۱۳۸۴-تاکنون
رهیافت
۱۳۸۵-تاکنون
کتابداری دانشگاه تهران
۱۳۸۶-تاکنون
سردبیر نشریه دانش، نظم و امنیت
۱۳۹۰
۱۳۹۰
وب شناسی
۱۳۹۱
پژوهشنامه علم سنجی
۱۳۹۲-
 
 
کتابهای تألیفی
 
مهراد، جعفر (۱۳۶۱). روش تحقیق . با همکاری پروین کجوری . شیراز : کانون تربیت.
۱
—. (۱۳۶۱). چکیده پایان نامه های تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز. با همکاری احمد بنی هاشمی. شیراز: دانشگاه شیراز.
۲
—. (۱۳۶۶). نمایه روزنامه اطلاعات۱۳۶۰- ۱۳۶۶٫ شیراز: دانشگاه شیراز ، ۵ ج.
۳
—. (۱۳۶۷). مقدمه ای بر خدمات مرجع عمومی . شیراز : دانشگاه شیراز.
۴
—. (۱۳۸۰). استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی ایران. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
۵
—. (۱۳۸۰). استانداردهای کتابخانه های تخصصی ایران. تهران:  کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
۶
—. ، دیانی، محمد حسین (۱۳۸۴). ارزیابی علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران: اولین ارزیابی خرد دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی دولتی، ۱۳۸۱٫ زیر نظر هیئت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی. تهران: شورای انقلاب فرهنگی، هیئت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی.
۷
—. ، گزنی، علی، شریفانی، فاطمه (۱۳۸۶). طلایه داران علم ایران. شیراز: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری.
۸
—. ، شریفانی، فاطمه (۱۳۸۶). رتبه بندی علمی دانشگاههای جهان ۲۰۰۷٫ شیراز: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، ۱۳۸۶٫
۹
—. و دیگران (۱۳۸۶). نمایه استنادی علوم ایران. شیراز: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری.
۱۰
—. ، شریفانی، فاطمه (۱۳۸۶). برترینهای علوم: دانشمندان، نشریات، موسسات علمی و کشورها. شیراز: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری.
۱۱
—. ، کلینی، سارا (۱۳۸۷). مبانی فناوریهای اطلاعاتی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)(چاپ اول). شیراز: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری.
۱۲
—. ، مقصودی، رویا (۱۳۸۷). کتاب تولید علم ایران ۱۳۸۲-۱۳۸۴٫ شیراز: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری; تهران: چاپار، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
۱۳
—. ، گزنی، علی (۱۳۸۷). راهنمای استفاده از طلایه داران علم ایران در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC). شیراز: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری.
۱۴
—. ، کرمی، نورالله (۱۳۸۷). رتبه بندی علمی دانشگاههای جهان – ۲۰۰۸ (رتبه بندی دانشگاه ژیائوتنگ شانگهای).  شیراز: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری.
۱۵
—. ، ناصری، مریم (۱۳۸۷). پردازش زبان طبیعی و بازیابی اطلاعات.  تهران: چاپار ،  شیراز: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری.
۱۶
—. ، بینش، مژگان (۱۳۸۸). بررسی وضعیت تولیدات علمی ۲۰ کشور برتر دنیا. شیراز: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری.
۱۷
—. ، دیانی، محمدحسین (۱۳۸۹). دومین ارزیابی خرد دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (سالهای ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۵).
۱۸
—. ، دیانی، محمدحسین (۱۳۸۹). دومین ارزیابی خرد دانشگاههای علوم پزشکی ایران (سالهای ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۵).
۱۹
—. ، دیانی، محمدحسین (۱۳۸۹). دومین ارزیابی خرد دانشگاه آزاد اسلامی ایران (سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵).
۲۰
—. ، دیانی، محمدحسین (۱۳۸۹). ارزیابی خرد پارکهای علم و فناوری (سالهای ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵). تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
۲۱
—. ، مقصودی دریه، رویا (۱۳۸۹). کتاب تولید علم ایران در آی.اس.سی. ۱۳۸۵-۱۳۸۶ . شیراز: نوید شیراز
۲۲
—. ، کلینی، سارا (۱۳۹۰). مبانی فناوریهای اطلاعاتی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)(چاپ دوم). شیراز: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری.
۲۳
—. ، بینش، سیده مژگان (۱۳۹۰). پیشگامان علمی جهان اسلام. شیراز: نوید شیراز: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
۲۴
— . ، حسن زاده، محمد (۱۳۹۰) . راهبردهایی برای کمیته برنامه ریزی کتابداری و اطلاع رسانی. شیراز: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری.
۲۵
—. ، کلینی، سارا (۱۳۹۰). مبانی فناوریهای اطلاعاتی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)(چاپ سوم). شیراز: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری.
۲۶
—. ، کلینی، سارا (۱۳۹۱). مبانی فناوریهای اطلاعاتی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)(چاپ چهارم). شیراز: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری.
۲۷
— . ، فرمانی، مریم (۱۳۹۲) . آشنایی با پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC). شیراز: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام.
۲۸
 
 
کتابهای ترجمه شده
 
مهراد، جعفر، آذرخش، مجید (۱۳۷۲).  فهرستنویسی کامپیوتری. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
۱
.—. (۱۳۷۴) نمایه سازی و چکیده نویسی. تهران: سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی
۲
—. (۱۳۷۹) سیستمها ، خدمات و مراکز اطلاع رسانی. شیراز : انتشارات نوید
۳
—. ، آذرخش، مجید (۱۳۷۷) آشنایی با تکنولوژیهای اطّلاعاتی(چاپ اول). تهران : سمت.
۴
—. (۱۳۷۹) نظامهای بازیابی اطّلاعات. شیراز : انتشارات نوید.
۵
—. ، دیانی، محمد حسین (۱۳۷۹). ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات. شیراز : انتشارات نوید.
۶
—. ، کلینی، سارا (۱۳۸۴). بازیابی اطلاعات: الگوریتمها و روشهای اکتشافی. مشهد: انتشارات کتابخانه رایانه ای; شیراز: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری.
۷
—. ، فلاحتی فومنی ، محمدرضا (۱۳۸۴). معناشناسی و بازیابی اطلاعات، هفت گفتار. مشهد: انتشارات کتابخانه رایانه ای; شیراز: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری.
۸
—. ، فلاحتی فومنی، محمدرضا (۱۳۸۵) رتبه بندی دانشگاههای دنیا و پیام آن برای دانشگاههای کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی (OIC). شیراز: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری.
۹
—. ، فلاحتی فومنی، محمدرضا (۱۳۸۶) رتبه بندی علمی دانشگاههای عضو OIC. شیراز: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری.
۱۰
—. ، آذرخش، مجید (۱۳۸۹) آشنایی با تکنولوژیهای اطّلاعاتی(چاپ ششم). تهران : سمت.
۱۱
 
 
مقالات تألیفی
 
مهراد، جعفر (۱۳۶۵). کتابخانه ملی ایران: وظایف و هدفها. مجله علوم اجتماعی دانشگاه شیراز.
۱
—. (۱۳۶۵). طرح ریزی و تهیه دستورالعمل ارزیابی مجموعه. مجله ادبیات و علوم انسانی مشهد.
۲
—. (۱۳۶۸). راهنماها و منابع کتابشناختی علوم سیاسی و روابط بین المللی. مجله علوم اجتماعی دانشگاه شیراز.
۳
—. (۷۱-۱۳۷۰). سیاست وجین کردن مجموعه مرجع در کتابخانه دانشگاهی ایران. مجله علوم اجتماعی دانشگاه شیراز.
۴
—. (۱۳۷۲).تکنولوژی پلهای اطلاعاتی. نشریه اطلاع رسانی.
۵
—. (۱۳۷۲).نقش اطلاع رسانی در تحقیق و توسعه. نشریه اطلاع رسانی.
۶
—. (۱۳۷۲). روشهای ارجاعی و مشکلات پژوهشگران و دانشجویان. در:  نامگانی استاد علی سامی. ج.۲٫ ۳۰۷-۳۲۰٫
۷
—. (۱۳۷۳). نظری بر تاریخ انتشارات علم شیمی. مجله علوم اجتماعی دانشگاه شیراز.
۸
—. (۱۳۷۳).سیاستگذاری علوم و تکنولوژی : برنامه ریزی و اجراء. نشریه شریف.
۹
—. (۱۳۷۳). حافظه الکترونیکی. نشریه اطلاع رسانی. ۱۰(۴)، ۱۰-۱۶٫
۱۰
—. (۱۳۷۴). بررسی انتخاب کتاب در کتابخانه های دانشگاه شیراز.  مجله علوم اجتماعی دانشگاه شیراز.
۱۱
—. (۱۳۷۴). صنعت اطلاع رسانی: صنعت آینده. رهیافت.
۱۲
—. (۱۳۷۴). مجله های علمی و فنی: توسعه ها و چشم اندازها. مجله علوم اجتماعی دانشگاه شیراز.
۱۳
—. (۱۳۷۵). اهمیت اطلاعات و خطوط اساسی سیاستهای اطلاع رسانی. نشریه شریف.
۱۴
—. (۱۳۷۸). جستجوی رایانه ای پایگاه های اطلاعات علم شیمی. پیام کتابخانه.۹(۳)، ۴۵۱-۴۶۶٫
۱۵
—. (۱۳۸۰). پژوهشی درباره نشریات هسته لاتین دانشکده علوم دانشگاه شیراز بر اساس…. نشریه علوم اطلاع رسانی. ۱۶(۳-۴). ۱۳-۲۴٫
۱۶
—. (۱۳۸۰). اعضاء هیئت علمی دانشگاه شیراز و تولید اطلاعات علمی: بررسی کمی سالهای ١٣۶٩-١٣٧٨. فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی. ۴(۲). ۲۷-۵۰٫
۱۷
—. (۱۳۸۰). میزان رضایت استفاده کنندگان از پایگاه دیسک فشرده اریک موجود در مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری شیراز. فصلنامه کتاب. ۱۲(۴)،  26-37.
۱۸
—. (۱۳۸۱). الگوی استفاده از مدارک میان اعضاء هیئت علمی دانشگاه های …. مجله علوم اجتماعی دانشگاه شیراز. ۱۸(۲)، ۱۷۱-۱۸۸٫
۱۹
—. (۱۳۸۱). تحلیل استنادی مآخذ پایان نامه های کارشناسی ارشد آبیاری دانشگاههای شهید چمران اهواز و …. مجله علوم اجتماعی دانشگاه شیراز. ۱۹(۱). ۱-۱۴٫
۲۰
—. (۱۳۸۲). تحلیل استنادی مآخذ پایان نامه های کارشناسی ارشد شیمی در …. فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی. ۶(۱). ۸۱-۹۴٫
۲۱
—. (۱۳۸۲). بررسی ساختار پایگاه اطلاعاتی کتابهای الکترونیکی متن کامل فارسی در مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری شیراز. فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی. ۶(۴). ۵۵-۶۴٫
۲۲
—. (۱۳۸۳). پیاده سازی پایگاه نشریات الکترونیکی متن کامل فارسی در مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری شیراز. فصلنامه کتابداری و  اطلاع رسانی. ۷(۴)، پیاپی ۲۸٫ ۸۳-۹۶٫
۲۳
—. (۱۳۸۳). طراحی و پیاده سازی نشریات الکترونیکی تمام متن فارسی. مجموعه مدارک نشست و کارگاه توسعه راهبرد ملی در زمینه فناوری اطلاعات با تأکید بر توسعه محتوای بومی. تنظیم حسین غریبی و منصور شیدائی، تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران،۲۴۷-۲۳۵٫
۲۴
—. (۱۳۸۳). مجلات الکترونیکی فارسی و ابربرچسب ها. مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد. ۵(۲)۱۶۵-۱۸۷٫
۲۵
—. (۱۳۸۳). میزان رضایت مراجعان از خدمات کتابخانه و مراکز اطلاع رسانی صنعت نفت تهران. فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی. پیاپی ۲۶، ۷(۲)، ۹۵-۱۰۰ .
۲۶
—. (۱۳۸۴). بررسی نگرش دانش آموزان دختر و پسر سالهای سوم و پیش دانشگاهی دبیرستان های ناحیه یک شیراز نسبت به کتابخانه مدرسه. فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی. ۸(۴) پیاپی ۳۲٫
۲۷
—. (۱۳۸۴). ارزیابی کمّی مفاهیم، تعداد و شمار روابط اصطلاحنامه ای در شبکه اصطلاحات اصطلاحنامه کب. فصلنامه کتاب. ۱۶(۴)، پیاپی۶۴، ۱۳-۳۲٫
۲۸
—. (۱۳۸۵). منابع چاپی و الکترونیکی دانشگاههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. فصلنامه کتابداری و  اطلاع رسانی. ۹(۱) پیاپی ۳۳، ۹-۳۳٫
۲۹
—. (۱۳۸۵). امکان سنجی ارائه خدمات اشاعه اطلاعات گزینشی به اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز در مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری از طریق پست الکترونیکی: ارائه الگوی مفهومی.  فصلنامه کتابداری و  اطلاع رسانی. ۹(۲)، پیاپی ۳۴، ۱۰۷-۱۱۸٫
۳۰
—. (۱۳۸۵). گزارشهای استنادی نشریات فارسی. مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد (ویژه نامه کتابداری). ۷(۱)، ۲۱۵-۲۳۳٫
۳۱
—. (۱۳۸۵). بررسی و مقایسه نسخه های رایگان PubMed و Infotrieve با نسخه های تجاری Ebsco و FirstSearch پایگاه اطلاعاتی مدلاین. فصلنامه کتاب. شماره ۶۸، ۶۳-۷۸٫
۳۲
—. (۱۳۸۵). معیارهای ارزیابی رابط های کاربر نسخه های مختلف پایگاه های اطلاعاتی. مجله کتابداری. ۴۰(۴۵)، ۷۷-۹۵٫
۳۳
—. (۱۳۸۶). ارزیابی سایتهای وب بازیابی شده توسط دو راهنمای شبکه وب (Yahoo, ODP) در حوزه علوم کتابداری و اطلاع رسانی بر اساس معیارهای محتوا و کارایی. فصلنامه کتابداری و  اطلاع رسانی. پیاپی ۳۷، ۱۰(۱)، ۳۹-۶۰٫
۳۴
—. (۱۳۸۶). بررسی مدل فضای برداری در بازیابی اطلاعات. فصلنامه کتابداری و  اطلاع رسانی. پیاپی ۳۸، ۱۰(۲) ، ۱۹۷-۲۱۰٫
۳۵
—. (۱۳۸۶). قدرت علمی اوپک. فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت.شماره ۴۰٫ ۵۶-۶۴
۳۶
—. (۱۳۸۶). بررسی و مقایسه رابط کاربر دو میزبان داخلی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران با چهار میزبان خارجی: Proquest, Elsevier, Emerald, Ebsco.  فصلنامه کتابداری و  اطلاع رسانی. پیاپی ۳۹، ۱۰(۳) ، 107-124.
۳۷
—. (۱۳۸۶). بررسی میزان رضایت دانشجویان دانشگاه شیراز از محیط رابط نرم‌افزار پارس آذرخش (افق) و تحلیل برخی عناصر مطرح در آن. فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات. ۲۳(۱-۲)، ۱-۲۲٫
۳۸
—. (۱۳۸۷). بررسی مسایل کاربران راه دور پایگاه های برخط  مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری. فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات. ۲۳(۳)، ۱-۱۸٫
۳۹
—. (۱۳۸۷). بررسی دیدگاه و نظرات کتابداران و اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز در بهره گیری از فناوری شبکه های بی سیم در کتابخانه های دانشگاهی. فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات. ۲۴(۲) ، ۱-۲۷٫
۴۰
—. (۱۳۸۷). باز  تعریف محیط و خدمات مراکز اطلاع رسانی. فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی. پیاپی ۴۲، ۱۱(۲).
۴۱
—. (۱۳۸۸). ضرورت استفاده از برنامه های درسی بین رشته ای. فصلنامه کتابداری و  اطلاع رسانی. پیاپی ۴۵، ۱۲(۱)، ۳-۴٫
۴۲
—. (۱۳۸۸). بررسی عوامل مؤثر بر مهارت های جستجوی پیوسته دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز. مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد(ویژه نامه کتابداری و اطلاع رسانی). ۱۰(۲)، ۴۹-۶۶٫
۴۳
—.  (1388). سرسخن: گوشه‌ای از داستان شکل‌گیری و ثمردهی دانش کتابداری در ایران. فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی. پیاپی ۴۸ ، ۱۲(۴).
۴۴
—.  (1388). میزان همبستگی خوداستنادی مجله با ضریب تأثیر در نشریات علمی حوزه علوم انسانی بر اساس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC). فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات. ۲۵(۲). ۱۸۹-۲۰۶٫
۴۵
—. (۱۳۸۹) سنجش میزان همبستگی خود- استنادی مجله با ضریب تأثیر در نشریات علمی حوزه علوم فنی و مهندسی منتشر شده در سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۶ بر اساس گزارش‌های استنادی نشریات فارسی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام.  تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی. ۴۴ (۵۱)، ۲۷-۵۰٫
۴۶
—. (۱۳۸۹) میزان همبستگی خود – استنادی مجله با ضریب تأثیر در نشریات علمی حوزه علوم پزشکی منتشر شده بر اساس گزارش های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام. مجله مدیریت اطلاعات سلامت. ۷ (۳)، ۲۵۱-۲۵۹٫
۴۷
—. (۱۳۹۰). بررسی وضعیت تولیدات علمی کشورهای اسلامی در پایگاه وب علوم در فاصله سالهای ۲۰۰۹-۱۹۹۹٫ تولید علم. ۵(۱۶). ۵۱-۵۶٫
۴۸
—. (۱۳۹۰). بررسی رفتار استنادی نشریات حوزه علوم انسانی در پایگاه PJCR در سال های ۱۳۸۷-۱۳۸۰٫ (در دست چاپ)
۴۹
 
 
مقالات انگلیسی
Mehrad, J. (2003). A Comparative Study of The End Users’ and The Information Experts’ Searching of RLST’s Databases in Terms of Search Time, Recall and Precision Ratios. Iranian Journal of Information Science and Technology. 1(1).
۱
—. (۲۰۰۳). Journal Selection Policy and The Contribution of Iranian Researchers In International Journals As Specified In ISI, Iranian Journal of Information Science and Technology. 1(2).
۲
—. (۲۰۰۴). Using Artificial Neural Network for Interpreting . Journal of  Social Sciences and Humanities Shiraz University
۳
—. (۲۰۰۴). Designing and Implementing a Web-Based Full-Text Database on Persian Electronic Journals. Iranian Journal of Information Science and Technology, 2(2).
۴
—. (۲۰۰۵). Designing the Conceptual Model of an Electronic Document Management System for the Institute of Technical and Vocational Higher Education, , Iranian Journal of Information Science and Technology. 3(2).
۵
—. (۲۰۰۶). Search Abilities in Electronic Journals: A Comparative Study of Search Capabilities of Persian and Non-Persian E-Journals, Iranian Journal of Information Science and Technology. 4(1).
۶
—. (۲۰۰۷). Using SOM Neural Network in text Information Retrieval. Iranian Journal of Information Science and Technology. 5(1).
۷
—. (۲۰۰۸). RICeST: Its Origin and Development, an Interview with Prof. Jafar Mehrad. International Journal of Information Science and Technology. 6(1).
۸
—. (۲۰۰۹). Online Search Skills of Shiraz University Post Graduate Students: A survey. International Journal of Information Science and Management. 7(1).
۹
—. (۲۰۱۰). Structural Investigation of Websites’ Ranking Systems in view of Information Retrieval. International Journal of Information Science and Management. 8(1).
۱۰
—. (۲۰۱۰) .The Islamic World Science Citation Center: A New Scientometrics System for Evaluating Research Performance in OIC Region. International Journal of Information Science and Management. 8(2).
۱۱
—. (۲۰۱۰) Scientific Impact of Islamic Nations. International Journal of Information Science and Management. 8(2).
۱۲
—. (۲۰۱۱) Correlation between Journal Self-citation and Impact Factor in ISC's PJCR Agriculture and Veterinary Science Journals during 2001-2007. International Journal of Information Science and Management. 9(1).
۱۳
Mehrad, J. & Berenjian. Sh. (2011). Providing Persian language singular-stemmer system (RICeST Stemmer). Vol.9 (2).
۱۴
—. (۲۰۱۲). (۲۰۱۲). Islamic World Science Citation Center (ISC): Evaluating Scholary Journals Based on Citation Analysis. ACTA INFORM MED. VOL. 20 NO.1.
۱۵
—. (۲۰۱۲). ISC and Its Role in Science and Technology and Sustainable Development. IN  Science and Technology Policy for Sustainable Development. . New Delhi: Daya Publishing House.
۱۶
—. (۲۰۱۲). The Study of Thesaural Relationships from a Semantic Point of View. International Journal of Information Science and Management. 10(2).
۱۷
 
 
جوایز و تقدیرنامه ها
Peshawar University teachers Association (PUTA).
۱۹۹۴
Islamic world Academy of Sciences. Jordan:  Amman
۱۹۹۴
پیشکسوت پژوهشی ، منتخب شورای پژوهشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس
۱۳۸۱
پژوهشگر نمونه دانشگاه شیراز
۱۳۸۱
دریافت تقدیرنامه به عنوان یکی از مفاخر علمی فارس
۱۳۸۲
دریافت تقدیرنامه از طرف مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز
۱۳۸۳
استاد نمونه دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی ۸۴-۸۳
۱۳۸۴
پژوهشگر نمونه بخش علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیراز در سال ۱۳۸۵
۱۳۸۵
پژوهشگر نمونه بخش علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیراز در سال ۱۳۸۶
۱۳۸۶
دریافت لوح قدردانی از معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
۱۳۸۶
دریافت لوح قدردانی از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (لوح های متعدد)
۱۳۸۶
۱۳۸۷
دریافت لوح تقدیر از انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران
۱۳۸۷
دریافت لوح تقدیر از انجمن کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی ایران
۱۳۸۷
دریافت لوح تقدیر به مناسبت مشارکت فعال در برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری از دکتر محمدمهدی نژادنوری معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم
۱۳۸۸
مدیر پژوهشی برگزیده در دهمین جشنواره پژوهش و فناوری کشور
۱۳۸۸
دریافت لوح تقدیر از انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران شاخه فارس
۱۳۸۸
چهره پژوهش برتر هفتمین جشنواره علمی نظم و امنیت، برگزیده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
۱۳۸۸
برگزیده به عنوان چهره ماندگار علمی سال ۱۳۸۹  (تصویر)
۱۳۸۹
دریافت لوح تقدیر به مناسبت برگزیده همایش چهره های ماندگار از مهندس سید عزت اله ضرقامی رئیس صدا و سیما
۱۳۸۹
دریافت لوح تقدیر به مناسبت برگزیده همایش چهره های ماندگار از دکتر محمود اسعدی دبیر همایش چهره های ماندگار
۱۳۸۹
دریافت لوح تقدیر به مناسبت برگزیده همایش چهره های ماندگار از دکتر رضا پورحسین رئیس ستاد چهره های ماندگار
۱۳۸۹
دریافت لوح تقدیر به مناسبت برگزیده همایش چهره های ماندگار از دکتر روح اله احمدزاده کرمانی استاندار استان فارس
۱۳۸۹
دریافت لوح تقدیر به مناسبت برگزیده همایش چهره های ماندگار از دکتر محمد مؤذنی رئیس دانشگاه شیراز
۱۳۸۹
دریافت لوح تقدیر به مناسبت برگزیده همایش چهره های ماندگار از مهندس محمدرضا حدائق مشاور استاندار فارس در امور فرهنگی
۱۳۸۹
دریافت لوح تقدیر به مناسبت برگزیده همایش چهره های ماندگار از دکتر سعادت معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز
۱۳۸۹
دریافت لوح تقدیر به مناسبت برگزیده همایش چهره های ماندگار از سردار علی مویدی فرمانده انتظامی استان فارس
۱۳۸۹
دریافت لوح تقدیر به مناسبت برگزیده همایش چهره های ماندگار از حضرت آیت اله سید محمدمهدی دستغیب تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی
۱۳۸۹
دریافت لوح تقدیر به مناسبت برگزیده همایش چهره های ماندگار از مدیریت شعب بانک ملت استان فارس
۱۳۸۹
دریافت لوح تقدیر به مناسبت برگزیده همایش چهره های ماندگار از فرمانده ناحیه مقاومت بسیج ستاد ثاراله شیراز
۱۳۸۹
دریافت لوح تقدیر در خصوص سازماندهی وضعیت موجود نظام ارزشیابی کیفیت آموزش عالی از معاون وزیر و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور
۱۳۸۹
دریافت لوح تقدیر به پاس تلاشهای علمی و فرهنگی از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها
۱۳۸۹
دریافت لوح تقدیر از انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران
۱۳۸۹
دریافت لوح قدردانی از ریاست دانشگاه شیراز (لوح های متعدد)
 
 
۱۳۹۰
دریافت لوح تقدیر به مناسبت نمایشگاه "ما توانسته ایم" از مشاور استاندار فارس
۱۳۹۱
دریافت لوح تقدیر از ریاست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی
۱۳۹۱
دریافت لوح تقدیر از ریاست دانشگاه علم و صنعت ایران
۱۳۹۱
۱۳۹۱
۱۳۹۱
۱۳۹۲
۱۳۹۲
۱۳۹۲
۱۳۹۲
۱۳۹۲
۱۳۹۲
۱۳۹۳
۱۳۹۳
 
 
برگزاری سمینارها و همایش ها
سمینار ISC تهران
۲۰۰۸
اولین نشست شورای راهبری ISC در مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری
۲۰۰۹
سمینار ISC تهران
۲۰۱۰
ششمین کنفرانس بین المللی تجارت الکترونیکی در کشورهای در حال توسعه با رویکرد بر بیمه و بانکداری اسلامی ، ۲۰-۲۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ ، شیراز ، ایران
۲۰۱۲
اولین سمینار بین الملی سردبیران نشریات علمی کشورهای اسلامی ، ۲-۳ آبان ماه ۱۳۹۱ ، شیراز ، ایران
۲۰۱۲
 
 
گزیده هایی از شرکت در همایش ها همراه با  ایراد سخنرانی
تأسیس و بنیان ساختمان کتابخانه های مناطق جنگی. در: مجموعه مقالات دومین گردهمایی دانشگاه شیراز پیرامون نقش در بازسازی. شیراز: دانشگاه شیراز. ج۲٫ ۴۵۱-۴۶۶٫
۱۳۶۸
بازیابی کامپیوتری اطلاعات. در: مجموعه مقالات اولین سمینار کاربردی مراکز و سازمانهای پژوهش فرهنگی و اطلاع رسانی. تهران: سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی. ۱۴۶-۱۶۴٫
۱۳۷۰
همایش علم، تکنولوژی و توسعه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر
۱۳۷۲
حافظه الکترونیکی. سمینار بررسی نقش اطلاع رسانی در تحقیق و توسعه. مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
۱۳۷۲
روش جستجو در پایگاههای اطلاعاتی کامپیوتری. کنگره کتاب و کتابخانه در تمدن اسلامی.
۱۳۷۳
همایش کاربرد و توسعه فهرستهای رایانه ای در کتابخانه های ایران
۱۳۷۸
نقش اطلاعات در توسعه پایدار. در: مجموعه خلاصه مقالات نشست رؤسای دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی.
۱۳۸۰
دومین سمینار میان منطقه ای کشورهای آسیای مرکزی-غربی و جامعه اطلاعاتی
۱۳۸۲
Bibliometric Analysis in Science and Research, 2nd conference of the central library at research centre Julich
۱۳۸۲
Second International Conference on Nuclear Science and Technology in Iran
۱۳۸۳
شرکت در سومین نشست وزرای آموزش عالی و تحقیقات علمی کشورهای اسلامی – کویت
۱۳۸۵
نیازها و خط مشی های منسجم خدمات اطلاعاتی برای کشورهای اسلامی، نقش مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری. همایش بین المللی نقش آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات در تحکیم انسجام اسلامی. آموزش و پرورش.
۱۳۸۶
چرا ارزیابی؟ نظام استنادی علوم کشورهای اسلامی، بعدی تازه در نمایه سازی. همایش سراسری علم سنجی در علوم پزشکی. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.
۱۳۸۶
نخستین همایش تخصصی کتابخانه دیجیتال، شرکت پارس آذرخش.
۱۳۸۷
سمینار علمی خدمات مرجع در کتابخانه های و مراکز اطلاع رسانی. شیراز: انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران شاخه فارس
۱۳۸۷
شرکت در چهارمین نشست وزرای آموزش عالی و تحقیقات علمی کشورهای اسلامی – باکو پایتخت جمهوری آذربایجان
۱۳۸۷
چهارمین کنفرانس بین المللی تجارت الکترونیک. مالزی: کوالالامپور.
۱۳۸۸
نخستین کنفرانس بین المللی مدیریت سرمایه فکری، دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان
۱۳۸۸
شرکت در پنجمین نشست وزرای آموزش عالی و تحقیقات علمی کشورهای اسلامی و ارائه گزارش کاملی از ISC – کوالالامپور پایتخت مالزی
۱۳۸۹
نشریات علمی ناجا و فرصت های پیش رو. نخستین گردهمایی سراسری اساتید دانشگاهی همکار با ناجا.
۱۳۸۹
تحقیق و پژوهش در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام. انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران
۱۳۸۹
کتابخانه های عمومی و یادگیری مادام العمر از نگاه ترویج علم. تهران مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
۱۳۸۹
نقش پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و رتبه بندی OIC در توسعه پایدار آموزش عالی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد
۱۳۹۰
رتبه بندی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی بر اساس معیارهای بومی . در : سومین همایش سالانه مدیران دفاتر نظارت و ارزیابی و اعضای هیأت های استانی نظارت و ارزیابی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور – دانشگاه شیراز
۱۳۹۰
سمینار علمی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران شاخه فارس " پنجمین یادواره استاد فرزانه فرزین با موضوع بررسی برنامه جدید دوره کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی و تاثیر آن بر عملکرد آتی کتابخانه ها" شیراز
۱۳۹۰
۱۳۹۰
 
 
۱۳۹۱
۱۳۹۱
سخنرانی در سمینار نشریات علمی دانشگاه های جهان عرب ، ۲۷-۲۹ آذرماه ۱۳۹۱ ، دانشگاه کویت
۱۳۹۱
آذر ۱۳۹۱
۲/۱۲/۱۳۹۱
۱۲/۲/۱۳۹۲
۱۴/۲/۱۳۹۲
۱۸/۲/۱۳۹۲
۱/۳/۱۳۹۲
۲/۹/۱۳۹۲
تاثیر ISC بر علم سنجی ، ششمین همایش ملی ادکا
آذر ۱۳۹۲
۱۶/۹/۱۳۹۲
آذر ۱۳۹۲
آذر ۱۳۹۲
۱۳۹۲
و دهها سخنرانی دیگر ….
 
 
 
طرح های پژوهشی
نمایه روزنامه اطّلاعات. مصوب کمیسیون پژوهشی دانشگاه شیراز .
۱۳۶۰
طرح توسعه کتابخانه‌های عمومی استان فارس. مصوب کمیسیون پژوهشی دانشگاه شیراز.
۱۳۶۶
برنامه ریزی خدمات کتابخانه های عمومی و آموزشگاهی ایران برای ناشنوایان . مصوب کمیسیون پژوهشی دانشگاه شیراز .
۱۳۶۸
طرح کامپیوتری کردن نشریات ادواری دانشگاه شیراز. مصوب کمیسیون پژوهشی دانشگاه شیراز.
۱۳۷۲
طرح توسعه نظام ملی کتابخانه های عمومی ایران. مصوب شورای پژوهشی علمی کشور (کمیسیون اطلاع رسانی) .
۱۳۷۸-۱۳۸۰
بررسی استفاده از شبکه های عصبی در بازیابی اطلاعات موجود در مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، مصوب شورای علمی مرکز منطقه ای
۱۳۸۱-۱۳۸۲
طراحی فرمت الکترونیکی کتابهای فارسی و بارگذاری آن در اینترنت. مصوب شورای علمی مرکز منطقه ای.
۱۳۸۰-۱۳۸۱
طراحی و پیاده سازی مجلات الکترونیکی فارسی و بارگذاری آن در اینترنت مصوب شورای علمی مرکز منطقه ای.
۱۳۸۲-۱۳۸۳
گزارشهای استنادی نشریات معتبر فارسی و کشورهای اسلامی.
۱۳۸۱-۱۳۸۳
طراحی و پیاده سازی  بانک اطلاعاتی صنایع متالورژی ایران  همراه با استانداردهای جهانی متالورژی در شبکه اینترنت.
۱۳۸۲-۱۳۸۴
طراحی الکترونیکی نسخه های خطی موجود در مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و بارگذاری آن بر روی اینترنت.
۱۳۸۳-۱۳۸۴
طراحی و پیاده سازی پایگاه اطلاعاتی نقشه ها و اطلس ها در شبکه اینترنت.
۱۳۸۳-۱۳۸۴
ایجاد پایگاه اطلاعاتی فهرست مندرجات نشریات لاتین موجود در مرکز منطقه ای و بارگذاری آن در وب.
۱۳۸۵-۱۳۸۶
نمایه استنادی علوم ایران و کشورهای اسلامی.
۱۳۸۳-۱۳۸۵
طراحی برنامه کتابداری و اطلاع رسانی Ricest
۱۳۸۷-۱۳۸۹
 
 
داوری مقالات مجلات
مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز
۱۳۶۴-تاکنون
کتابداری دانشگاه تهران
۱۳۷۰-تاکنون
فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات (مجله اطلاع رسانی)
۱۳۷۲-تاکنون
کتابداری و اطلاع رسانی مشهد
۱۳۷۶-تاکنون
فصلنامه کتاب
۱۳۷۸-تاکنون
دو فصلنامه مطالعات تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
۱۳۷۸-تاکنون
فصلنامه علمی پژوهشی شریف
۱۳۸۰-تاکنون
مجله مدیریت اطلاعات سلامت
۱۳۸۶-تاکنون
اطلاع شناسی
۱۳۸۲-تاکنون
 
 
امضای تفاهم نامه با دانشگاه ها و موسسات علمی داخلی
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
۴/۸/۱۳۹۰
دانشگاه اصفهان
۱۱/۸/۱۳۹۰
کتابخانه ملی و مرکز اسناد
۲۹/۹/۱۳۹۰
دانشگاه صنعتی اصفهان
۲۳/۱۱/۱۳۹۰
دانشگاه زنجان
۱۷/۱۲/۱۳۹۰
دانشگاه شیراز
۱۶/۲/۱۳۹۱
دانشگاه تبریز
۲۰/۴/۱۳۹۱
دانشگاه تهران
۲۷/۴/۱۳۹۱
دانشگاه هنر شیراز
۲۱/۵/۱۳۹۱
کمیسیون انجمن های علمی ایران
۹/۷/۱۳۹۱
دانشگاه آزاد اسلامی منطقه یک- استان فارس
۶/۸/۱۳۹۱
دانشگاه پیام نور
۶/۹/۱۳۹۱
دانشگاه یزد
۲/۱۲/۱۳۹۱
آموزش و پرورش فارس
۵/۱۲/۱۳۹۱
دانشگاه شهید چمران اهواز
۱۹/۱۲/۱۳۹۱
دانشگاه فرهنگیان
۹/۲/۱۳۹۲
۱۷/۲/۱۳۹۲
دانشگاه سمنان
۶/۳/۱۳۹۲
دانشگاه علم و صنعت ایران
۱۸/۳/۱۳۹۲
سازمان D-8 کشور های اسلامی
۱۳/۴/۱۳۹۲
دانشگاه صنعتی شیراز
۱۴/۵/۱۳۹۲
دانشگاه آزاد اسلامی ایران
۲/۶/۱۳۹۲
 
 
امضای تفاهم نامه با دانشگاه ها ی خارجی
دانشگاه اسلامی بین المللی پاکستان
۸/۹/۱۳۹۰
دانشگاه دولتی باکو
۲/۹/۱۳۹۰
 
 
برچسب ها:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید