نورالله مرادی
۱۳۹۴-۱۱-۱۸
نورالله مرادی
نورالله مرادی در سال ۱۳۲۱ در تهران، خیابان شکوفه ، میدان شهدا (میدان ژاله) در یک خانواده فرهنگی دیده به جهان گشود. پدر معلم و مادر خانه دار بودند. وی در دبیرستان ۱۵ بهمن در رشته طبیعی (تجربی) تحصیل و پس از اخذ مدرک دیپلم در تاریخ 1339/7/23 توسط برادرش به موسسه انتشارات فرانکلین معرفی شد و در آنجا به عنوان غلط ‌گیر نسخه‌های چاپی شروع به‌کار کرد.
نورالله مرادی
تاریخ تولد: ۱۳۲۱ ه.ش.
محل تولد: تهران
ملیت: ایرانی
نورالله مرادی در سال ۱۳۲۱ در تهران، خیابان شکوفه ، میدان شهدا)میدان ژاله) در یک خانواده فرهنگی دیده به جهان گشود. پدر معلم و مادر خانه دار بودند. وی در دبیرستان ۱۵ بهمن در رشته طبیعی (تجربی) تحصیل و پس از اخذ مدرک دیپلم در تاریخ 1339/7/23 توسط برادرش به موسسه انتشارات فرانکلین معرفی شد و در آنجا به عنوان غلط ‌گیر نسخه‌های چاپی شروع به‌کار کرد. کار در موسسه فرانکلین سبب آشنایی وی با بزرگان فرهنگ و ادب ایران می شود. یک روز نجف دریابندری را می بیند و روز دیگر جناب اخوان را، روزی دیگر استاد خانلری را و روزی دیگر استاد احمد آرام را. یک روز بانو توران میرهادی را و یک روز دیگر، استاد غلامحسین مصاحب را. گرچه این فرهیختگان بیشتر در سنین پختگی و میان سالی بوده اند و نورالله مرادی در عنفوان جوانی اما چه کسی ست که نداند هم نفسی با بزرگان و نوشیدن از سرچشمه هاست که جان آدمی را فربه تر و ذهن را همواره با طروات تر و جوان تر نگاه می دارد. بعد از مدتی فرانکلین به وی دستور می دهد که با دکتر مصاحب کار کند چون نیاز به غلـط‌ گیر داشتند. کار در دایره‌المعارف تجربه‌ زیادی برای ایشان به همراه داشته و ایشان تقریباً یک تا دو سال در بخش پشتیبانی و در غلط‌ گیری کار می کرد.
آنگونه که خودش می گوید کار در ساختمانی که مصاحب در آن پایه و مایه دائره المعارف را مهیا می کرد، درس آموزی در کلاس غلامحسین صدیقی در دانشکده علوم اجتماعی و هم کلاس شدن با کامران فانی سه موردی ست که اگر خوب کاویده و بررسی شود، می توان نتایج و تاثیرات آن را در زندگی اجتماعی،علمی و رویکرد او نسبت به مسائل گوناگون مشاهده کرد. هنگام کار در فرانکلین تصمیم به ادامه تحصیل گرفت. در ابتدا به رشته حقوق در دانشگاه تهران رفت و در رشته قضایی ادامه تحصیل داد اما علاقه زیادی نداشت و با روحیه ایشان نیز همخوانی نداشت. لیسانس حقوق قضایی را در سال ۱۳۴۶ گرفت و بعد از آن به تحصیل در رشته علوم اجتماعی در مؤسسه تحقیقات اجتماعی وابسته به دانشگاه تهران پرداخت و فوق‌لیسانس در این رشته را گرفت و مصادف با کارشناسی حقوق وی، وزارت علوم تأسیس شد. در سال ۱۳۴۷ از فرانکلین استعفا داد  و به وزارت علوم مراجعه کرد و در دفتر حقوقی وزارت علوم شروع به کار کرد. وزارت علوم در سال ۱۳۴۷ دو مرکز تأسیس کرد: ۱) مرکز مدارک علمی، ۲) مرکز خدمات کتابداری.
 خانم پوری سلطانی در مرکز خدمات کتابداری کار می‌کرد و آقای سینایی رئیس مرکز مدارک علمی شد. این دو مرکز همراه با هم کار می‌کردند. مؤسسه تحقیقات یک اداره انتشارات، جزء چارت سازمانی داشت و دنبال یک مسول برای انتشارات بودند و ایشان از دفتر حقوق به مرکز مدارک علمی منتقل شد و رئیس مرکز مدارک علمی در بخش انتشارات شد. کار بخش انتشارات، انتشارات آثار این دو مرکز بود و عمده انتشارات، برگه‌های فهرستنویسی بود و به کتابخانه‌های مختلف به فروش می‌رساندند و اداره انتشارات دارای چند بخش بود: ۱) بخش چاپخانه، ۲) بخش ویراستاری، ۳) بخش هنری و در همین حین انجمن هم تأسیس شد. انتشارات خبرنامه انجمن به مرکز مدارک علمی داده شد و کارهای فنی مانند صفحه‌آرایی و چاپ، ویراستاری را ایشان انجام می‌داد، اینجا باز هم به کتابداری برخورد و ترغیب شد که در رشته کتابداری ادامه تحصیل بدهد و در سال ۱۳۵۰ این رشته را شروع کرد و سال ۱۳۵۳ فوق‌لیسانس این رشته را در دانشگاه تهران گرفت و به گفته خودش « یکی از خوشبختی‌های من این بود که آقای کامران  فانی همکلاس من در رشته کتابداری بود.» در شهریور ۱۳۵۳ برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت از همکلاسی های نزدیک ایشان که به آمریکا رفتند مرحوم آقای دکتر حرّی، خانم دکتر حریری و دکتر آزاد بودند. در دانشگاه  پیتسبورگ شروع به تحصیل کرد و در سال ۱۳۵۷ با دریافت مدرک دکترای کتابداری از دانشگاه پیتسبورگ به ایران بازگشت. و دیپلم نمایه سازی پرسی خود را از دانشگاه دالهوزی (کانادا) در سال ۱۳۵۷ اخذ کرد.
مشاغل و سمتهای مورد تصدی
  • انتشارات فرانکلین: غلط گیر نسخه های چاپی (حروف نگار، سال ۱۳۳۹)
  • دایره المعارف اسلامی: بخش پشتیبانی (غلط گیر به مدت یک الی دو سال)
  • مرکز مدارک علمی: رئیس انتشارات
  • صدا و سیما: به عنوان مدیر کل آرشیو و کتابخانه (شهریور ۱۳۵۷)
  • وزارت امور خارجه: به عنوان مدیر کتابخانه تخصصی وزارت امور خارجه
  • کتابخانه ملی: مشاور رئیس کتابخانه ملی
  • دانشنامه اسلام معاصر: ریاست بخش ایران
  • فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی: کمیته واژه گزینی کتابداری
  • انجمن کتابداران ایران: هیأت تحریریه‌ نامه انجمن کتابداران ایران
  • انجمن کتابداران ایران: نایب رئیسی انجمن
  • فصلنامه کتاب: سردبیری
  • کتابخانه مجلس: مشاور برنامه ریزی کتابخانه (شهریور ۱۳۹۲)
  • مجله پیام بهارستان: سردبیری مجله (شهریور ۱۳۹۲)
فعالیتهای آموزشی
 نورالله مرادی از دهه ۱۳۵۰ (پس از بازگشت از آمریکا ) به تدریس علم کتابداری و اطلاع رسانی در دانشکده‌های کتابداری کشور (دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکى، دانشگاه شهید بهشتى و دانشگاه آزاد اسلامى) مشغول بوده است . او اکنون عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی است.
سایر فعالیتها و برنامه های روزمره
مطالعه و تحقیق و ترجمه آثار تخصصی به ویژه از زبان انگلیسی، فعالیت های روزانه نورالله مرادی را در بر می گیرد.
شاگردان
 برخی شاگردان نورالله مرادی که پایان نامه های خود را به راهنمایی وی دفاع نموده اند عبارتند از: محسن سخایی ، شعله مزدیسنا ، ندا نظری ، شهرزاد میرشمسی ، زهرا قریب ، نازنین قائم مقامی ، کامران فانی ، مهرانگیز صمدی ، داریوش مطلبی و محسن رجبی ، که عموماً در دانشگاه تهران تحصیل نموده اند.
آرا و گرایشهای خاص
 نورالله مرادی به کارایی ترجمه سر عنوان های موضوعی فارسی و نیز اصطلاح نامه های تخصصی در علوم گوناگون بسیار اعتقاد دارد.
چگونگی عرضه آثار
 عمده کتاب های نورالله مرادی از سوی نشر کتابدار ، سروش و کتابخانه ملی به چاپ رسیده است. همچنین مقالات وی توسط نامه انجمن کتابداران ایران و خبرنامه انجمن و سمینارهای داخلی و خارجی منتشر شده است.
مجموعه آثار
از  مرادی تاکنون آثار بسیاری منتشر شده است که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • روش استفاده از کتابخانه. تهران: مرکز خدمات کتابداری (گردآوری، ترجمه و اقتباس)
  • مرجع شناسی:شناخت خدمات و منابع مرجع. تهران: انتشارات فرهنگ معاصر
  • راهنمای روزنامه‌های ایران. تهران: کتابخانه ملی ایران. (گردآورنده همکار)
  • ارتباط شناسی و کتابداری. تهران: سروش (مترجم همکار)
  • مدیریت آرشیوهای دیداری – شنیداری. تهران: انتشارات سروش
  • فلسفه و اصول آرشیوداری دیداری – شنیداری. تهران: کتابدار (با همکاری وحید طهرانی‌پور(
  • آرشیوداری دیداری – شنیداری. تهران: کتابدار (با همکاری وحید طهرانی‌پور(
  • دایره‌المعارف دموکراسی. تهران: کتابخانه تخصصی وزارت امور خارجه  (سرویراستار همکار(
  • دایره‌المعارف ناسیونالیسم. تهران: کتابخانه تخصصی وزارت امور خارجه (سرویراستار همکار(
  • کتاب‌های مناسب برای کتابخانه‌های دبستانی، دبیرستانی و عمومی. تهران: شرکت سهامی ایران چاپ (تنظیم کننده)
  • تألیف و ترجمه مقالاتی در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی
 
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید