کودتای مرداد
۱۳۹۷-۰۵-۲۸
كودتاي 28 مرداد 1332 در آيينه تصوير
اين كتاب با هدف تبيين واقعه كودتاي 28 مرداد به روايت تصوير گردآوري شده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كتاب‌ها و منابع بسياري درباره كودتاي 28 مرداد 1332 نگاشته شده‌ است. منابع و مآخذ 28 مرداد آنچنان گسترده است كه حتي بررسي عناوين مهم آن نيز كاري دشوار به نظر مي‌رسد.

در ميان آثار منتشر شده، كتاب «كودتاي 28 مرداد 1332 در آيينه تصوير» به قلم رضا زريري يكي از منابع آگاهي‌بخش است كه انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامي آن را چاپ و پخش كرده است. اين كتاب با هدف تبيين واقعه كودتاي 28 مرداد به روايت تصوير گردآوري شده است.

در فصل نخست كتاب با عنوان «آيت‌الله كاشاني، دكتر مصدق و كابينه او» به شرح زندگي آيت‌الله كاشاني و دكتر مصدق پرداخته شده و تصاويري از اين دو شخصيت ارايه شده است. شرح ماجراي ملي شدن صنعت نفت و خلع يد از شركت نفت ايران و انگليس در بخش بعدي به صورت كوتاه ذكر شده و پس از آن تصاويري از مبارزات مردم ايران به رهبري آيت‌الله كاشاني و دكتر مصدق، فدائيان اسلام و برخي از رجال سياسي آن زمان درج شده است. در كنار اين تصاوير توضيحاتي درباره شخصيت‌ها و وقايع مربوط به تصوير، ديده مي‌شود. در فصل نخست كتاب 115 عكس تاريخي به چشم مي‌خورند.

فصل دوم با عنوان «كودتاي بيست و پنج مرداد» در دو بخش به فعاليت مقامات آمريكا و انگلستان براي كودتا در ايران در 25 مرداد 1332 و تظاهرات خياباني مردم در حمايت از دولت و شكست كودتا پرداخته شده است. در لابه‌لاي توضيحات اين فصل عكس‌هايي از وقايع مهم آن زمان از جمله پايين كشيدن مجسمه رضا پهلوي از ميدان توپخانه تهران در 26 مرداد 1332 به چشم مي‌خورد. در فصل دوم 27 عكس تاريخي براي استفاده علاقه‌مندان با توضيحات مرتبط آن آورده شده است.

فصل سوم كتاب با عنوان «كودتاي بيست و هشت مرداد»، به شرح حوادث مربوط به كودتا، تظاهرات و شورش‌هاي خياباني، حمله به مراكز حساس دولتي و تصرف منزل دكتر مصدق و معرفي عاملين كودتا اختصاص دارد. عكس‌هاي تاريخي از صحنه‌هاي درگيري و شورش خياباني كودتاچيان و عوامل آنها درج شده است. در اين فصل 127 عكس تاريخي از حوادث كودتاي 28 مرداد 1332 و حوادث مرتبط آن به چشم مي‌خورند.

در فصل چهارم و پاياني كتاب با عنوان «دولت كودتا، اقدامات و سرانجام آن» به شرح زندگاني و فعاليت‌هاي فضل‌الله زاهدي به عنوان عامل اصلي كودتا و كابينه او پرداخته شده و در بخش بعد به سرانجام كودتاچيان و بهره‌مندي‌هاي مادي فراوان آنها از پول‌هاي بيت‌المال مردم ايران اشاره شده است. تصاوير برخي از اين عوامل از جمله نعمت‌الله نصيري، هدايت‌الله گيلانشاه و شعبان جعفري نيز در اين بخش ديده مي‌شود.

محاكمه دكتر مصدق، دستگيري طرفداران دكتر مصدق و اعضاي حزب توده ايران و تبعيد دكتر مصدق از ديگر عناويني اند كه در اين فصل شرح آنها ديده مي‌شوند. ارايه تصاويري از سالگردهاي كودتاي بيست و هشت مرداد كه از سوي كارگردانان كودتا و حاميان سلطنت «قيام ملي» لقب گرفت، بخش پاياني فصل چهارم كتاب را تشكيل مي‌دهد. در اين فصل 85 عكس به چشم مي‌خورد.
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید