1
۱۳۹۷-۰۵-۱۷
پس از هك شدن حساب هاي شخصي چه بايد كرد؟
در هنگام ثبت نام در سرويس هاي اينترنتي، آدرس پست الكترونيكي خود را ثبت كرده ايد و در صورتي كه اين آدرس از دسترس هكرها در آمان مانده باشد، مي توان از آن براي بازگرداندن كلمه عبور استفاده كرد.

بسياري تصور مي كنند هك سيستم هاي رايانه اي و سرقت اطلاعات تنها به شركت ها و سرويس هاي بزرگ محدود مي شود و اشخاص حقيقي نياز مبرمي براي حفاظت از رايانه يا دستگاه هاي ديجیتالي خود در مقابله با نفوذ هكرها احساس نمي كنند اما بايد گفت در مواردي اشخاص حقيقي نسبت به شركت هاي بزرگ، از هك سيستم هاي رايانه اي و حساب هاي خود آسيب بيشتري مي بينند.

وجود يك حفره امنيتي در نرم افزارهاي نصب شده روي رايانه يا تلفن همراه، وجود برنامه هاي Keylogger و انواع و اقسام روش هاي ديگر مي تواند به نفوذ هكرها به حريم خصوصي كاربران و به خطر افتادن تمامي حساب هاي شخصي از جمله حساب هاي بانكي منتهي شود.

با رعايت تمام اصول امنيتي، احتمال نفوذ هكرها كمتر خواهد شد اما هرگز از بين نمي رود. از سوي ديگر، پروسه حفاظت از حساب هاي شخصي تنها به كاربران محدود نمي شود و تا به امروز بارها خبرهايي از افشا شدن اطلاعات و كلمه هاي عبور كاربران سرويس هاي بزرگ با هك شدن سرورهاي آنها شنيده ايم. با اين وجود در صورت هك شدن حساب هاي شخصي چه بايد كرد و راه هاي جلوگيري از تبعات آن چيست؟

واكنش سريع با استفاده از پست الكترونيكي
اگر برخي از حساب هاي اينترنتي شما هك شده و با تغيير كلمه عبور توسط هكر، امكان ورود به آنها وجود ندارد، اميد خود را از دست ندهيد؛ زيرا در صورت واكنش سريع احتمال بازگرداندن حساب هاي از دست رفته همچنان وجود دارد.

در هنگام ثبت نام در سرويس هاي اينترنتي، آدرس پست الكترونيكي خود را ثبت كرده ايد و در صورتي كه اين آدرس از دسترس هكرها در آمان مانده باشد، مي توان از آن براي بازگرداندن كلمه عبور استفاده كرد.

اين اقدام نخستين گام در مقابله با نفوذ هكرها و بازيابي حساب هاي از دست رفته محسوب شده و توصيه مي شود هر چه زودتر به استفاده از آن اقدام كنيد.

در زمان ثبت نام سرويس هاي ايميل نيز از شما درخواست مي شود به شكل دلخواه آدرس ديگري را به عنوان پست الكترونيكي پشتيباني معرفي كنيد. همواره از اين پيشنهاد براي مقابله با هك شدن ايميل خود و بازيابي كلمه عبور در آينده، بهره بگيريد.

 
نرم افزار آنتي ويروس و ضد بدافزار براي اسكن كامل رايانه 

اسكن كامل رايانه
دومين گام، جلوگيري از دسترسي هاي بعدي و نفوذ مجدد هكرها به اطلاعات شخصي خواهد بود كه براي انجام اين كار ابتدا بايد حفره امنيتي يا راه نفوذ هكرها را پيدا كنيد. براي انجام اين كار بايد از يك نرم افزار آنتي ويروس و ضد بدافزار براي اسكن كامل رايانه يا تلفن همراه استفاده كنيد.

در اين مرحله بايد از ضد بدافزار و آنتي ويروس هايي كمك بگيريد كه مورد تاييد كارشناسان بوده و از اعتبار و قدرت كافي در زمينه كاري خود برخوردار باشند. ورود يك تروجان يا نصب Keylogger روي رايانه مي تواند به ثبت اطلاعات ورودي و ارسال آنها به هكرها منجر شود و آنتي ويروس هاي قدرتمند قادر به تشخيص بدافزارها و حذف آنها خواهند بود.

اطلاع از مسير بدافزارها و ويروس هاي پيدا شده مي تواند به يافتن ريشه آلودگي و رفع آن نيز كمك كند. يك فايل دانلود شده، داده هاي آپلود شده توسط سايت يا نرم افزارهاي بي نام و نشان، همه به نوبه خود مي توانند منشأ آلودگي و راه نفوذ هكرها باشند.

 
 

نفوذ هكرها به منبع اطلاعات
همان طور كه گفته شد، نفوذ هكرها به حساب هاي شخصي افراد تنها به بي احتياطي اشخاص حقيقي و كاربران اينترنت مربوط نمي شود. در مواردي هكرها به سرورهاي سرويس هاي بزرگ نظير ياهو يا جيميل نفوذ مي كنند و حجم انبوهي از اطلاعات محرمانه و شخصي افراد را به سرقت مي برند.

حتي اگر تمام نكات امنيتي را رعايت كنيد، ممكن است سرويس مورد استفاده شما در ابعاد بزرگ مورد دستبرد هكرها قرار بگيرد و در اين حالت هيچ كاري از دست كاربران معمولي برنخواهد آمد. براي اطلاع از اين گونه اتفاقات بايد روي اينترنت نام سرويس خود را با عبارت Password Leak جستجو كنيد و با پيگيري اخبار مرتبط مطلع شويد آيا واقعا سرويس مورد استفاده شما با سرقت اطلاعات محرمانه توسط هكرها مواجه شده است يا خير.

براي نمونه در جولاي سال 2012 سرويس پست الكترونيكي ياهو، هك و ميليون ها كلمه عبور كاربران اين سرويس جهاني در فضاي اينترنت پخش شد. با اين اتفاق ساير حساب هاي افراد مانند حساب فيس بوك يا توييتر آنها نيز با خطر مواجه شد و مقابله با اين مشكل كاملا خارج از قدرت كاربران بود.

اوضاع زماني بدتر مي شود كه از يك كلمه عبور يكسان براي تمامي حساب هاي خود استفاده كرده باشيد و با فاش شدن آن، تمامي حساب هاي تان به راحتي در دسترس هكرها قرار بگيرند.
براي مقابله با اين مشكل توصيه مي شود از كلمه هاي عبور مختلف براي حساب هاي اينترنتي متفاوت خود بهره بگيريد و به منظور مقابله با فراموش كردن آنها از برنامه هاي مديريت كلمه عبور استفاده كنيد.


http://www.beytoote.com
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید