1
۱۳۹۷-۰۷-۱۵
چه تفاوتي بين LTE و VoLTE وجود دارد؟
LTE و VoLTE يك فناوري يكسان اينترنت موبايل هستند كه براي استفاده همزمان از اينترنت پر سرعت و برقراري تماس تلفني در نظر گرفته شده اند.

LTE و VoLTE يك فناوري يكسان اينترنت موبايل هستند كه براي استفاده همزمان از اينترنت پر سرعت و برقراري تماس تلفني در نظر گرفته شده اند. در LTE وقتي شما در زمان اتصال به يك شبكه داده همزمان يك تماس صوتي هم برقرار مي كنيد، كيفيت تماس صوتي شما كمي كاهش پيدا مي كند. اما با VoLTE چنين اتفاقي رخ نخواهد داد زيرا اين فناوري به شكلي توسعه پيدا كرده است كه مي تواند صوت و داده را بدون تاثيرگذاري روي كيفيت صدا منتقل كند. همچنين با VoLTE شما مي توانيد بدون نياز به استفاده از هيچ گونه اپليكيشن ثالث تماس ويديويي نيز داشته باشيد.

اغلب ما نزديك به يك دهه است كه از تلفن هوشمند استفاده مي كنيم و در اين مدت شاهد پيشرفت هاي زيادي در اين حوزه بوده ايم. شبكه هاي ارتباطي موبايل كار خود را از 1G شروع كردند و ما در آينده نزديك شاهد نسل پنجم آن خواهيم بود. چند سالي است كه شبكه هاي 4G در حال كار هستند. خيلي از كاربراني كه قصد خريد يك تلفن جديد را داشتند با اين پرسش مواجه بودند كه آيا اين تلفن از 4G يا LTE پشتيباني مي كند.

اخيرا يك اصطلاح فنيدد ديگر به نام VolTE نيز معرفي شده است كه ما در اين مقاله قصد داريم تفاوت آن با LTE را بررسي كنيم.

LTE چيست؟
Long Term Evolution يا به اختصار LTE در واقع مترادف با همان فناوري ارتباطي 4G است. LTE يك استاندارد اينترنت موبايل است كه در حال حاضر نمونه ديگري از آن با نام LTE-Advanced نيز معرفي شده است. LTE و LTE-Advanced از يك فناوري يكسان استفاده مي كنند، اما توانايي LTE-Advanced بيشتر است.

سرعت مهمترين اختلاف بين اين دو استاندارد اينترنت موبايل است. LTE-Advanced پيشرفته تر از سرعت دانلود 1 گيگابيت در ثانيه و سرعت آپلود 500 مگابيت در ثانيه پشتيباني مي كند. در حالي كه LTE از سرعت دانلود 100 مگابيت در ثانيه و سرعت آپلود 50 مگابيت در ثانيه پشتيباني مي كند.

ما در اين مقاله قصد نداريم زياد به مسائل فني اين فناوري ها بپردازيم و مي خواهيم موضوعات تا حد امكان به زبان ساده مطرح شود. بنابراين به بيان ساده LTE نوعي فناوري اينترنت موبايل است كه درست مثل فناوري هاي قديمي تر 2G يا 3G عمل مي كند با اين تفاوت كه در مقايسه با نسخه هاي قبلي سرعت بيشتري را ارائه مي كند.

VoLTE چيست؟
Voice over LTE يا به اختصار VoLTE بيشتر با اين خصوصيت شناخته مي شود كه مي تواند در زمان برقراري تماس تلفني كيفيت صداي بهتري را ارائه كند. در LTE وقتي شما در زمان اتصال به يك شبكه داده همزمان يك تماس صوتي هم برقرار مي كنيد، كيفيت تماس صوتي شما كمي كاهش پيدا مي كند. اما با VoLTE چنين اتفاقي رخ نخواهد داد زيرا اين فناوري به شكلي توسعه پيدا كرده است كه مي تواند صوت و داده را بدون تاثيرگذاري روي كيفيت صدا منتقل كند.

اين نكته را نيز بايد در نظر داشته باشيد كه در فناوري هاي قديمي تر اينترنت موبايل (مثل 2G يا 3G) كاربران نمي توانستند در زمان برقراري تماس تلفني از اينترنت هم استفاده كنند. به محض اين كه شما يك تماس تلفني برقرار مي كرديد انتقال داده متوقف مي شد. اين كار براي اين انجام مي شد تا كيفیت صدا بهبود پيدا كند. اما با LTE شما مي توانيد در حال اتصال به اينترنت از تماس تلفني نيز استفاده كنيد.

حالا VoLTE وعده داده است كه حتي در زمان نقل و انتقال داده، كيفيت صداي بهتري را عرضه كند زيرا اين فناوري به شكلي توسعه پيدا كرده است كه مي تواند راحت تر مكالمات تلفني را در بستر شبكه داده منتقل كند.

VoLTE تماس هاي تلفني را سريع تر از استانداردهاي قبل از خود برقرار مي كند و نكته حائز اهميت ديگر در مورد VoLTE اين است كه شما مي توانيد بدون نياز به استفاده از هيچ گونه اپليكيشن ثالث تماس ويديويي داشته باشيد.

https://www.shabakeh-mag.com


 
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید