ویروس
۱۳۹۷-۰۷-۳۰
با اين هفت نوع ويروس خطرناك كامپيوتري آشنا شويد
ويروس هاي كامپيوتری انواع مختلف دارد كه مي تواند از روش هاي مختلف دستگاه شما را مورد حمله قرار دهد.

درست مانند ويروس انسان ها، ويروس هاي كامپيوتر نيز انواع مختلف دارد كه مي تواند از روش هاي مختلف دستگاه شما را مورد حمله قرار دهد. كامپيوتر شما با استراحت و آنتي بيوتيك خوب نمي شود و ويروس ها مي توانند به طور كامل سيستم هايتان را از بين ببرند. مي توانند فايل ها را حذف كنند، اطلاعات شما را بدزدند و به ديگر دستگاه هاي موجود در شبكه نيز منتقل شوند.

هميشه بايد حواستان به اين هفت نوع ويروس باشد:
1- ويروس بوت سكتور
ويروس هاي بوت سكتور يكي از خطرناك ترين انواع ويروس ها هستند. چرا كه مي توانند ركورد بوت اصلي را آلوده كنند. حذف آن ها بسيار دشوار است و معمولاً لازم است كه دستگاه خود را به طور كامل فرمت كنيد، به خصوص اگر ويروس بوت سكتور شما را كدگذاري كرده و يا كد آن را به طور كامل نابود كرده باشد.

اين ويروس معمولاً از طريق دستگاه هاي اكسترنال منتقل مي شوند. اين ويروس در دهه نود ميلادي، هنگامي كه فلاپي ديسك بسيار محبوب بود به اوج خود رسيد اما هنوز هم در درايوهاي فلش و پيوست ايميل يافت مي شود. خوشبختانه ارتقا در معماري بايوس در چندسال گذشته اين ويروس را تا حدي ضعيف كرده است.
 
2- ويروس دايركت اكشن
ويروس دايركت اكشن يكي از دو نوع ويروسي است كه فايل را مورد حمله قرار مي دهد. به اين ويروس غيرساكن يا نان -رزيدنت مي گويند چرا كه خودش را نصب نمي كند و به صورت مخفي روي حافظه كامپيوتر شما باقي مي ماند. اين ويروس خود را به يك نوع خاص فايل متصل مي‎كند (معمولاً فايل EXE يا COM). وقتي كه كسي فايل را اجرا مي كند اين ويروس فعال شده و فايل‎هاي مشابه را در دايركتوري پيدا مي كند و به آن ها منتقل مي شود.

خوشبختانه اين ويروس فايل شما را حذف نمي كند و عملكرد سيستم شما را پايين نمي آورد. جدا از عدم امكان دسترسي به بعضي از فايل ها اين ويروس اثر كمي روي كاربر دارد و به راحتي از طريق برنامه آنتي ويروس قابل حذف است.
 
3- ويروس رزيدنت
ويروس رزيدنت يا ساكن نوعي ديگر از ويروس هايي است كه فايل را تحت تاثير قرار مي دهد. برعكس ويروس دايركت اكشن، اين نوع ويروس ها خودشان را روي كامپيوتر نصب مي كنند و حتي در صورت حذف منبع اصلي آلودگي نيز قادر به كار كردن هستند. در نتيجه اين ويروس ها خطرناك تر از انواع ديگر ويروس هاي دايركت اكشن هستند.

بسته به نوع كد ويروس، ممكن است شناسايي و يا حذف آن كار دشواري باشد. ويروس هاي رزيدنت به دو نوع تقسيم مي شوند: آلوده گرهاي سريع و آلوده گرهاي آرام. آلوده گرهاي سريع خيلي سريع دستگاه شما را تخريب مي كنند اما شناسايي آن ها ساده است. اما شناسايي آلوده گرهاي آرام كار دشواري است زيرا خيلي دير خودشان را نشان مي دهند.

در بدترين حالت حتي ممكن است به نرم افزار آنتي ويروس متصل شده و همه ي فايل هاي اسكن شده را آلوده كنند. معمولاً براي حذف آن ها به يك ابزار خاص مثل پچ سيستم عامل نياز داريد.
 
4- ويروس چند جزئي يا مولتي-پارتيت
درحالي كه معمولاً ويروس ها از يك روش پخش مي شوند، ويروس هاي چند جزئي از چندين روش مي توانند پخش شوند و ممكن است كه با توجه به بعضي پارامترها مثل سيستم عامل نصب شده روي دستگاه و يا برخي فايل هاي خاص براي تخريب دستگاه عملكرد متفاوتي را پيش بگيرند.

اين ويروس ها مي توانند هردو بوت سكتور و فايل هاي قابل اجرا را آلوده كنند و خيلي سريع پخش شوند.

حمله دوطرفه ممكن است باعث شود كه حذف آن ها بسيار سخت شود. حتي اگر فايل هاي برنامه يك دستگاه را حذف كنيد اگر ويروس در بوت سكتور باقي بماند مي‎ تواند همين كه كامپيوتر خود را روشن كرديد دوباره آن را آلوده كند.
 
5- ويروس پلي مورفيك
ويروس پلي مورفيك يكي از سخت ترين ويروس ها براي تشخيص و حذف است چرا كه آنتي ويروس ها بايد روزها و يا ماه ها را صرف رديابي يك ويروس پلي مورفيك كنند.

اما چرا جنگيدن با آن ها تا اين حد دشوار است؟ زيرا نرم افزارهاي آنتي ويروس تنها قادر هستند كه يك نوع از يك ويروس را در ليست سياه خود قرار دهند اما ويروس پلي مورفيك امضا يا الگوي باينري خود را هربار كه تكثير مي شود تغيير مي دهد. براي يك برنامه آنتي ويروس، شبيه به بخش ديگری از نرم افزار است و نمي تواند آن را در ليست سياه خود قرار دهد.
 
6- ويروس اوررايت يا چندين بار نوشته شده
براي يك كاربر نهايي ويروس اوررايت يكي از آزار دهنده ترين انواع ويروس است حتي با اين كه سيستم شما را به طور كلي نابود نمي كند. چرا كه اين ويروس محتواي هر فايلي را كه آلوده كند حذف مي كند. تنها راه براي حذف اين ويروس حذف فايل است. اين ويروس مي تواند يك فايل و يا يك نرم افزار كامل را آلوده كند.

ويروس هاي اوررايت معمولاً به سختي ديده مي شوند و از طريق ايميل شما را آلوده مي كنند در نتيجه يك كاربر ساده كامپيوتر به سختي مي تواند آن ها را شناسايي كند. اوج كار اين ويروس اوايل دهه 2000 ميلادي با ويندوز 2000 و ويندوز ان تي بود اما هنوز هم يافت مي‎شوند.
 
7- ويروس فضا پر كن و يا اسپيس فيلر
ويروس هاي اسپيس فيلر از بيشتر انواع ويروس‎ها هوشمندتر هستند. ويروس ها معمولاً به يك فايل متصل مي شوند اما اين نوع ويروس ها وارد يك فضاي خالي مي شوند كه ممكن است گاهي اوقات در يك فايل پيدا شود. در نتيجه بدون افزايش اندازه و يا خراب كردن كد، فايل را آلوده مي كنند و باعث مي شوند از طرق تكنيك هاي ضدرديابي شناسايي نشوند.

خوشبختانه اين نوع ويروس ها بسيار كم هستند اما فايل هاي ساختار اجرايي ويندوز آن ها را قوي تر كرده است.
 
پيش گيري بهتر از درمان است
هميشه محافظت در برابر اين ويروس ها از يافتن راهي براي شناسايي و حذف آن ها بهتر و راحت تر است. هميشه شما بايد از يك آنتي ويروس خوب استفاده كنيد. هيچ گاه ايميل هاي ناشناس را باز نكنيد و هر درايو فلشي را به دستگاه خود متصل نكنيد. نگذاريد غريبه ها از كامپيوترتان استفاده كنند و از هر سايتي نرم افزار دانلود نكنيد.


https://faceit.ir
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید