ویندوز 10
۱۳۹۷-۱۱-۱۱
چند ترفند كاربردي در رابطه با ويندوز 10 كه بايد بدانيد
در اينجا شما را با راهنمايي هايي كه لازم است تا بعد از نصب ويندوز 10 بدانيد، آشنا مي كنيم.

اكنون پس از انتشار ويندوز 10 و استفاده ميليون ها نفر از آن، نگاهي مي اندازيم به برخي از بهترين ويژگي هاي مخفي، نكات و ترفندهاي اين سيستم عامل محبوب! اگر هنوز هم مايل نشده ايد تا از اين سيستم عامل استفاده كنيد، با وجود بسياري از محدوديت هاي اوليه آن در ماه هاي اخير، بهتر است كه هم اكنون دست به كار شويد و فايل ISO مربوط به آن را دريافت و نصب نماييد. اين نسخه از ويندوز بهترين هاي ويندوز 8 (مانند امنيت و راه اندازي سريع) را به همراه بسياري از خصوصيات محبوب ويندوز 7 درخود جاي داده است، با اين حال شما را مجبور به خريد صفحه نمايش لمسي و يادگيري مجموعه اي از حركات مربوط به رابط كاربري نمي كند.

براي كساني كه كاربر هميشگي كامپيوتر هستند، بهينه سازي سيستم عامل هميشه در اولويت آن ها قرار دارد. در اينجا شما را با راهنمايي هايي كه لازم است تا بعد از نصب ويندوز 10 بدانيد، آشنا مي كنيم.

نصب GodMode
قابليت شگفت آوري كه GodMode نامگذاري شده است، منوي خاصي را ايجاد مي كند كه توسط آن بسياري از تنظيمات در يكجا قرار مي گيرند. براي فعال سازي آن، يك پوشه جديد را در مسير اصلي درايو خود ايجاد كرده و نام آن را به GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C} تغيير دهيد. اين كار آيكون خاصي را ايجاد مي نمايد كه هنگام كليك روي آن كنترل پنل زيبايي به نمايش در مي آيد.

Task View و دسكتاپ مجازي
يكي از بهترين مواردي كه در ويندوز 10 وجود دارد، چگونگي كنترل دسكتاپ مجازي است. در واقع به وسيله اين قابليت همه چيز با يكديگر اداره مي شوند. دورنماي دسكتاپ ها، گام بزرگي است كه پيش از اين، آن ها را در سيستم عامل هاي مك و لينوكس ديده بوديم. اين ويژگي به شما اجازه مي دهد تا يك سري از وظايف و پنجره ها را روي دستكاپ خود راه اندازي كنيد. به طور مثال، پنجره هاي ايميل و توييتر در سمتي جدا و مرورگر وب نيز در قسمت ديگر قرار داشته باشد. براي شروع، روي آيكون Task View در تسك بار(قرارگرفته بعد از گزينه سرچ) كليك كنيد، يا دكمه ويندوز (كه به طور مختصر با Win مشخص شده است) و Tab را همزمان فشار دهيد. همچنين شما مي توانيد برنامه اي را به وسيله گزينه New Desktop+ در سمت راست، به يك دسكتاپ مجازي جديد، درگ كنيد.

پيكربندي تنظيمات خصوصي
هنگامي كه براي اولين بار ويندوز 10 را راه اندازي مي كنيد، مطمين شويد كه گزينه Custom install را بجاي Express install انتخاب كرده باشيد تا بدين وسيله بتوانيد تنظيمات خصوصي را اعمال نماييد. (اگر نصب آن را به پايان رسانده ايد، نگران نباشيد؛ مي توانيد در بخش Settings آن را انجام دهيد). درغير اين صورت شما بايد خودتان براي اشتراك گذازي تمام داده هاي خصوصي، آن ها را تاييد كنيد. بنابراين اگر نيازي به اشتراك گذاري اطلاعات شخصي خود نداريد، لازم نيست اين كار را انجام بدهيد.

زيباسازي بهتر دسكتاپ
ويندوز 10 به شما اجازه مي دهد تا دسكتاپ خود را بهتر از قبل شخصي سازي كنيد. به بخش Start > Settings > Personalization > Colors رفته و گزينه Show color on taskbar and Start Menu را انتخاب نماييد. مي توانيد اين گزينه را طوري تنظيم كنيد كه به طور خودكار رنگي را براي والپيپر انتخاب كند و آن را در آيكون هاي زيرين برنامه هاي باز اعمال نمايد. همچنين مي توانيد گزينه شفاف سازي منوي استارت را از اين بخش غيرفعال كنيد.

پرينت به فايل PDF
با اين خصوصيت مي توانيد بدون نياز به نصب برنامه جداگانه اسناد خود را در قالب PDF ذخيره نماييد. اين قابليت موجب مي شود تا ذخيره سازي و توزيع اسنادي كه ويرايش پيچيده اي دارند، راحت تر انجام شود.

زمان بندي بروزرساني هاي ويندوز
درعوض جلوگيري از تصميم اجباري مايكروسافت براي اين كار، مي توانيد ري استارت ها را براي نصب بروزرساني ها زمان بندي كنيد. بدين منظور به مسير Start > Settings > Updates and Recovery > Windows Update برويد. مي توانيد اين كار را براي آپديت هاي آينده نيز به همان شكل با انتخاب Notify to Schedule Restart زمان بندي نماييد.

تب Home در Windows Explorer و Quick Access
پنجره ويندوز اكسپلورر اكنون به لطف تب Home جديد بسيار كارآمدتر شده است. اگر نگاهي به بخش بالاي سمت چپ ويندوز بيندازيد، مي توانيد گروه جديد Quick Access را ببنيد كه به شما اجازه مي دهد تا به آخرين پوشه هاي در دسترس قرار گرفته مراجعه كنيد. اين مورد به حفظ گردش كاري كه براي دسترسي به فايل هاي خود انجام مي دهيد، كمك زيادي مي كند. در صورتي كه از نماي پيش فرض Quick Access در مرورگر فايل خود ناراضي هستيد، مي توانيد آن را به بخش This PC با انتخاب گزينه View > Options > Open File Explorer > This PC برگردانيد.

ذخيره ساز باتري
اگر از لپ تاپ استفاده مي كنيد و باتري شما زود خالي مي شود، ويندوز 10 به اندازه كافي براي جلوگيري از سرويس هاي پس زمينه و برنامه هاي ديگر هوشمند است، بنابراين مي توانيد از حداكثر انرژي باتري خود براي سرپا نگه داشتن سيستم استفاده كنيد. براي فعال سازي اين قابليت روي منوي استارت كليك كنيد و به مسير Setting > Systems > Battery Saver برويد.

اسكرول كردن پيش زمينه
آيا تا به حال پيش آمده كه نشانگر ماوس را روي پنجره اي ببريد ولي قابليت اسكرول كردن را نداشته باشيد؟! اين مورد به اين دليل است كه ويندوز آن را غيرفعال نموده است. براي برگرداندن اين قابليت به مسير Settings > Devices > Mouse and Touchpad رفته و آن را فعال كنيد.

ميانبرهاي صفحه كليد
در اينجا برخي از ميانبر هاي كيبورد را كه ممكن است براي كارهاي روزمره شما مفيد باشد معرفي مي كنيم:
(Task View)> كليد ويندوز
(انتقال برنامه به يك چهارم گوشه راست بالا) > كليد ويندوز- راست- بالا
(دسكتاپ مجازي) > كليد ويندوز- Ctrl چپ يا راست
(دسكتاد مجازي جديد) > كليد ويندوز-Ctrl – D
(جستجوي كورتانا) > كليد ويندوز- Ctrl – C
(نگاه روزانه به آب وهوا، اخبار و رويداد هاي ورزشي) > كليد ويندوز- S
(بستن دسكتاپ مجازي) > كليد ويندوز- Ctrl – F4
(انتقال برنامه ها به بالا يا پايين صفحه) > كليد ويندوز- بالا- پايين

ضبط ويديويي بازي ها و برنامه ها
اكنون با اين ويژگي مي توانيد به وسيله تابع Game DVR برنامه ها و بازي هاي مورد استفاده خود را ضبط كنيد. دكمه ويندوز + G را فشار دهيد و روي Yes در پنجره بازشده كليك كنيد.

https://www.beytoote.com
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید