۱۳۹۳-۰۵-۲۲
آیا وجود فیلترینگ در ایران ضروری است؟
به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ بارزترین ویژگی اینترنت، انباشت اطلاعات متنوع در آن است و این ویژگی آن را به بزرگ‌ترین انبار اطلاعاتی جهان تبدیل کرده است، به نحوی که خوب و بد، حقّ و باطل به شیوه‌های رنگارنگ به ارائه خواسته‌ها و دانسته‌های خود می‌پردازند. از این رو این کاربران هستند که در برابر حجم »
به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ بارزترین ویژگی اینترنت، انباشت اطلاعات متنوع در آن است و این ویژگی آن را به بزرگ‌ترین انبار اطلاعاتی جهان تبدیل کرده است، به نحوی که خوب و بد، حقّ و باطل به شیوه‌های رنگارنگ به ارائه خواسته‌ها و دانسته‌های خود می‌پردازند.

از این رو این کاربران هستند که در برابر حجم وسیعی از اطلاعات سردرگم می‌مانند و باید انتخاب کنند. برخی بر این عقیده‌اند که این آزادی اطلاعات گامی است در طریق دموکراسی؛ چرا که کاربران دسترسی به همه نوع اطلاعات دارند و لذا می‌توانند از میان آن‌ها، آنچه به نظرشان درست‌تر می‌نماید، برگزینند و دنباله بهترین اندیشه در زمینه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و… بروند.

اما آیا کاربران جهانی در انتخاب اطلاعات آزادی کامل دارند؟ آیا اطلاعات همانگونه که هست در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، اینها سؤالاتی است که تأمّل در آن، نظر طرفداران آزادی اطلاعات را متزلزل می‌کند. به عنوان نمونه وقتی یک کاربر بخواهد از طریق جستجوگرهای قدرتمندی، چون گوگل و یاهو به دنبال موضوعی، مثلاً درباره ایران (کلمه Iran را تایپ کند) بگردد، آیا این موتورهای جستجو صادقانه مهم‌ترین و دقیق‌ترین اطلاعات را در اینباره ارائه می‌دهند؟ حقیقت جز این است، چرا که مطالعات نشان می‌دهد، فضای حاکم بر اینترنت و ساختار تشکیل دهنده آن، همه براساس اهداف و سیاست‌های گرداننده اصلی اینترنت؛ یعنی آمریکا و از طریق شرکت‌های محوری، چون آیکن (ICANN) طرح ریزی شده است

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید