1
۱۳۹۷-۰۵-۲۷
نحوه دسترسي به BIOS Setup كامپيوتر
BIOS نوعي خط اتصال سخت افزار به سيستم عامل است. (يا در حقيقت اتصال دهنده سخت افزار و نرم افزار است) ديگر قطعات كامپيوتر مانند pen drivers، كارت گرافيك، صفحه كليد(كيبورد)، ماوس و...... بايد اول در BIOS شناسانده شود.

اغلب سيستم عامل ها به عنوان مهمترين برنامه Built-in در نظر گرفته شده است كه در كامپيوتر در زمان توليد قرار داده شده است. اما در حقيقت يك برنامه اي هست كه قبل از پروسه توليد و پردازش، از قبل بر روي سيستم بارگذاري شده است كه همان BIOS گفته مي شود. براي ياد گرفتن اينكه چطور مي توان به اين برنامه دسترسي پيدا كرد بايد تنظيمات اصلي كامپيوتر را بياموزيد.

وقتي شما كامپيوتر خود را روشن مي كنيد چه اتفاقي مي افتد؟ مانيتور و كيبورد روشن مي شود، برند و لوگوي كامپيوتر ظاهر مي شود و سپس پيغام هاي بارگذاري سيستم عامل نشان داده مي شود. تمام اينهايي كه مشاهده مي كنيد همه بر روي صفحه اتفاق مي افتد، اما در پس تمام اينها كامپيوتر شما روشن است و قسمت هاي داخلي و خارجي آن در حال آماده شدن هستند.

اغلب تصور بر اين است كه سيستم عامل (OS) اولين برنامه اي است كه بر روي سيستم بارگذاري مي شود و فعاليت مي كند اما اولين برنامه در قسمت Start-up ، BIOS است.

عبارت  BIOS از جمله ي Basic Input/Output System گرفته شده است كه در زمان توليد هر كامپيوتري، در آن قرار داده شده است و هنگام روشن شدن كامپيوتر شروع به كار مي كند.  

BIOS نوعي خط اتصال سخت افزار به سيستم عامل است. (يا در حقيقت اتصال دهنده سخت افزار و نرم افزار است) ديگر قطعات كامپيوتر مانند pen drivers، كارت گرافيك، صفحه كليد(كيبورد)، ماوس و...... بايد اول در BIOS شناسانده شود.

BIOS در قالب يك Check-list اين كار را انجام مي دهد. بررسي عملكرد قطعات، حتي خود سيستم عامل يك برنامه است كه بايد بارگذاري و مديريت شود، اينها همه توسط BIOS انجام مي شود كه بر روي برنامه OS هارد ديسك قرار دارد و برنامه ها را اجرا مي كند. يك فرد بايد رابط BIOS را تغيير دهد تا بتواند تنظيمات سطح سيستم را تغيير دهد، مثل تغيير دادن ساعت سيستم، تغيير دادن رويه بوت شدن درايو و يا مديريت كردن حافظه.

در ادامه ليستي ارائه شده است كه به كمك آن ياد خواهيد گرفت كه چگونه مي توانيم به سيستم BIOS setup دسترسي پيدا كنيم.

 

مرحله اول:

PC خود را روشن كنيد يا در صورت روشن بودن Reset كنيد. هنگاميكه رايانه روشن مي شود، لوگوي شركت توليد كننده و يا نام و برند PC بر روي صفحه سياه نشان داده مي شود. در برخي موارد بر روي صفحه، لوگوي سيستم عامل ظاهر مي شود و بارگذاري مي شود و پيامهاي اوليه بر روي صفحه ظاهر مي شود. بر روي اين صفحه يك پيغام كوچك نشان داده شده كه تركيبي از كليدها و دسترسي مورد نياز براي وارد شدن به محيط BIOS مي باشد. نمونه هايي از اين پيغام ها شامل:

“key” را بفشاريد تا به محيط BIOS منتقل شويد.

“key” =Setup

به منظور داخل شدن به BIOS SETUP "Key”+Key را بفشاريد.

"Key" را بفشاريد تا به سيستم  Configuration دسترسي بيابيد.

Key را بفشاريد تا به منوي Setup راه بيابيد.

در برخي رايانه ها، لوگوي توليد كننده و يا برند فقط نشان داده مي شود و هيچ پيغامي براي وارد شدن به BIOS نشان داده نمي شود. بنابراين دكمه Tabو يا Esc را بزنيد تا آن را حذف كنيد. همچنين از كليد Down استفاده كنيد و يا اگر صفحات هنگام بارگذاري به سرعت لود مي شود ، بر روي  Pause/Break درصفحه كليد زده تا صفحه آرامتر بارگذاري شود. اين كليد بر روي صفحه بوت شدن توقف مي كند، بنابراين مي توانيد متوجه شويد كه از كدام يك از راههاي گفته شده مي توانيد به  BIOSدسترسي پيدا كنيد. براي غير متوقف كردن آن هر كليدي را از كيبورد بزنيد، رويه اول خود را ادامه مي دهد.

مرحله2:
براي دفعه اول كه تركيب كليد ها را شناختيد، سپس بر روي كليد فشار آوريد و يا كليد هاي تركيبي در زمان بوت شدن را بزنيد تا به صفحه BIOSراه بيابيد. در برخي از كامپيوترها فقط يك كليك كافي است، اما در كامپيوترهاي ديگر بايد كليد هايي را پشت سرهم بزنيد تا آن را به سرعت Tapكند. با ضربه شديد كليدها را نزنيد و يا چندين دفعه اين كار را انجام ندهيد. دقت كنيد كه در اين حالت سيستم غير فعال مي شود و يا خطا در كدها و نشان دادن آنها بر روي صفحه رخ مي دهد كه مجبور مي شويد مجددا سيستم را reset كنيد. در دستگاه هاي خاص با فشار دادن دكمه Delete به دفعات در صفحه بوت، قبل از آنكه صفحه بارگذاري سيستم عاملتان نشان داده شود، صفحه BIOS ظاهر مي شود. ديگر كليدهاي دسترسي به BIOS F12،F10،F2،F1و  ESC است.

مرحله 3:
BIOS به هر حال مستقل از سيستم عامل نيست. بنابراين هر سيستمي را كه فعال كنيد Win7 و ياMac ، OS با BIOS شما هيچ فرقي ندارد و بنابراين سيستم عامل هاي مختلف به اين معنا نيست كه دسترسي به آن در سيستم هاي مختلف متفاوت است. به جاي آن BIOS رايانه شما، بستگي به سازنده ي مادربورد كامپيوتر شما دارد. بنابراين اولويت دسترسي و راه يافتن به صفحه BIOS بسته به نوع برند كامپيوترتان دارد. برخي از سيستم هاي رايانه اي از ميانبرهايي به BIOS دسترسي دارند همچون جدول زير:

Manufacturer

Access Keys

Acer

F1, F2, CTRL+ALT+ESC

Compaq

F10 (newer), F1, F2, DEL (older models)

Dell 400

F3, F1

Dell 4400

F12

Dell Inspiron

F2

Dell Latitude

Fn+F1, Fn+ESC

Gateway 2000

F1

Hewlett-Packard (HP)

F1, F2, ESC (for laptops)

IBM

F1, F2 (E-pro laptop)

Micron

F1, F2, DEL

Packard Bell

F1, F2, DEL

Sharp

F2

Sony VAIO

F2

Toshiba 335CDS

ESC

Toshiba Portege

ESC

Toshiba Satellite

F1

Toshiba Tecra

F1 or ESC

































هشدار: كليدهاي دسترسي كه در بالا به آنها اشاره شد ، از كامپيوتري به كامپيوتري ديگرمتفاوت هستند، بنابراين هميشه اطلاعاتي كه در مراحل اوليه بارگذاري سيستم عاملتان ارائه مي شود را در نظر داشته باشيد. كليدهاي دسترسي درست به BIOS به عنوان بخشي از اسناد كامپيوتر محسوب مي شوند.(در صورت هر گونه اشتباه اين سايت هيچ مسئوليتي ندارد.)

BIOS يك بخش حساس از تركيب خارجي كامپيوتر است. بنابراين با فشار دادن كليدها به طور مداوم در صفحه بوت شدن راه مناسبي نيست، مگر آنكه بدانيد كه چه كليدهايي را بزنيد. بنابراين يك و يا چندين كليد را مدام زدن و يا با خشونت رفتار كردن راه حل مناسبي نيست. اگر مدل كامپيوتر خود را بدانيد با Searchدر نت مي توانيد راه هاي ديگري را نيز پيدا كنيد. هنگاميكه وارد صفحه BIOS شديد صفحه آبي دوست داشتني را مي بينيد كه حالا وقت آن است كه در اين صفحه احتياط كنيد چون تنظيمات جزئي تر مي شود كه تازه كارها بعيد است بتوانند از پس آن بربيايند. بايد بدانيد كه در اين صفحه چه كاري را مي خواهيد انجام دهيد. براي اطمينان خاطر بايد قبل از ايجاد تغيير در تنظيمات، يادداشت برداريد و مواقعي هم بايد باز گرديد و تنظيمات را به حالت قبل بازگردانيد. براي اين كار از كليدهاي جهت ها و بر روي صفحه كليد و گزينه هاي انتخاب در ميان منو استفاده شده است. دسترسي داشتن به BIOS يك سيستم كامپيوتري، مي تواند تنظيمات كامپيوتر و نحوه كار آن را تغيير دهد اما بايد دقت شود.


http://www.beytoote.com
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید