وی دی اس ال
۱۳۹۷-۰۷-۱۲
چه تفاوتي بين ADSL و VDSL وجود دارد؟
اصلي ترين تفاوت اين دو در اين است كه VDSL نسبت به ADSL سرعت بسيار بيشتري را ارائه مي كند.

ADSL در مقابل VDSL. اين پرسش اغلب مربوط به زماني است كه شما قصد استفاده از اشتراك اينترنت پهن باند را داريد. نياز به اتصال اينترنت پر سرعت به دليل افزايش حجم داده هاي تبادل شده از جمله استريم HD و نياز به اتصال هميشگي به اينترنت در خانه و محل كار هميشه وجود داشته است و هر چه سرعت بيشتر باشد كاربر نهايي نيز راضي تر خواهد بود. براي فراهم كردن يك اينترنت پر سرعت خدمات دهندگان اينترنت دو فناوري ADSL و VDSL را ارائه مي كنند. اصلي ترين تفاوت اين دو در اين است كه VDSL نسبت به ADSL سرعت بسيار بيشتري را ارائه مي كند.

ADSL چيست؟
خط مشترك ديجيتال نامتقارن (Asymmetric Digital Subscriber Line) كه به اختصار ADSL ناميده مي شود شامل يك خط تلفن است كه معمولا در خانه ها و دفاتر كار براي برقراري تماس تلفني از آن استفاده مي شود و در اينجا نقش خط مشترك را ايفا مي كند. اين خط از يك جفت سيم مسي تشكيل شده است و سيگنال هاي صوتي ما را به انتهاي ديگر اتصال تلفن منتقل مي كند. از همين خط براي انتقال داده هاي اينترنت اما در فركانس هاي متفاوت از سيگنال هاي صوتي استفاده مي شود. هر دو سيگنال صوت و داده هاي اينترنتي تحت تاثير شرايط و اختلالات سيم مسي قرار مي گيرند.

از آنجا كه براي برقراري يك اتصال اينترنت ADSL نيازي به سيم كشي مجدد وجود ندارد مقرون به صرفه تر از ساير روش هاي اتصال مثل فيبر نوري است. ADSL2+ آخرين نسخه از اين فناوري است كه براي كساني كه در نزديكي سويچ هاي مديريت شده توسط يك ارائه دهنده خدمات اينترنت زندگي مي كنند مناسب است. هر چه شما به مركز مخابراتي خدمات ADSL نزديكتر باشيد، سرعت و ثبات تبادل داده نيز بيشتر خواهد بود.

VDSL چيست؟
خط مشترك ديجيتال با نرخ بيت بسيار بالا (Very-high-bit-rate Digital Subscriber Line) كه به اختصار VDSL نام گذاري مي شود نمونه ديگري از فناوري اتصال به اينترنت است كه از همان خط مشترك ديجيتال مشابه با ADSL براي نقل و انتقال سيگنال اينترنت استفاده مي كند، اما فناوري آن در مقايسه با ADSL جديدتر است. VDSL به شيوه موثرتري از خط مشترك استفاده مي كند و تجربه بهتري در استفاده از اينترنت را در اختيار كاربر مي گذارد. اتصال به كاربر از طريق يك واسط نوري نزديك به مكان كاربر فراهم مي شود. اين واسط نيز با استفاده از كابل هاي فيبر نوري به شركت خدمات دهنده اينترنت متصل مي شود. VDSL نيز يك نسخه پيشرفته تر به نام VDSL2 دارد كه براي كاربراني كه در محدوده 1 تا 2 كيلومتري از سويچ هاي VDSL قرار دارند مناسب است.

چه تفاوتي بين ADSL و VDSL وجود دارد؟

تفاوت اصلي بين اين دو نوع اتصال اينترنتي در سرعت آنها است. VDSL نسبت به ADSL سرعت بسيار بيشتري را ارائه مي كند. در VDSL سرعت دانلود تا 70 مگابيت در ثانيه و سرعت آپلود تا 10 مگابيت در ثانيه مي رسد، در حالي كه سرعت دانلود در ADSL تا حداكثر 24 مگابيت در ثانيه و سرعت آپلود خيلي كمتر از اين مقدار است.

با VDSL شما تجربه به مراتب بهتري در استفاده از اپليكيشن هايي كه به پهناي باند زيادي احتياج دارند خواهيد داشت. به عنوان نمونه اپليكيشن هاي كنفرانس ويديويي روان تر و بدون قطع و وصل شدن اجرا مي شوند.

استفاده از ADSL گسترده تر و قابل دسترس تر از VDSL است و اغلب عرضه كنندگان خدمات اينترنت در سراسر جهان اين خدمات را ارائه مي كنند.

اختلاف قيمت چنداني بين راه اندازي اين دو سرويس وجود ندارد، اما به دليل جديدتر بودن سرويس VDSL و همچنين سرعت بيشتر آن و همينطور كمتر بودن تعداد خدمات دهندگان آن، برخي از خدمات دهندگان مبالغ بيشتري را از مشتركان دريافت مي كنند.

قدرت سيگنال هر دو فناوري ADSL و VDSL با بيشر شدن فاصله بين استفاده كننده و ايستگاه سويچينگ كاهش پيدا مي كند، اما سرعت كاهش قدرت سيگنال در VDSL از ADSL بيشتر است.         
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید