IATLIS
۱۳۹۴-۰۳-۳۱
انجمن مدرسان کتابداری و اطلاع‌رسانی هند(IATLIS)
در ۱۹ دسامبر ۱۹۶۹ همایشی با شرکت مدرسان رشته کتابداری از چندین دانشگاه هند در محل مرکز مدارک پژوهش و آموزش در شهر بنگلور و به‌همت پی.ان.کائولا برگزار گردید. در این نشست که به ریاست سی.کی.لانگریج تشکیل شد.


Indian Association of Teachers of Library and Information Science

در ۱۹ دسامبر ۱۹۶۹ همایشی با شرکت مدرسان رشته کتابداری از چندین دانشگاه هند در محل مرکز مدارک پژوهش و آموزش در شهر بنگلور و به‌همت پی.ان.کائولا برگزار گردید. در این نشست که به ریاست سی.کی.لانگریج تشکیل شد، کائولا به درخواست دی.بی.کریشنارائو به توصیف ساختار آموزشی کتابداری در کشور و نیاز به تأسیس انجمنی از مدرسان کتابداری هند پرداخت. پس از گفت‌وگوهای تخصصی در این زمینه، در پایان این جلسه کمیته‌ای تخصصی به ریاست کریشنارائو و دبیری کائولا تشکیل و تأسیس انجمن مدرسان کتابداری هند به‌عنوان سازمانی تخصصی در سطح ملی رسماً اعلام گردید.

اهداف. عمده‌ترین اهداف این انجمن عبارت است از: ترویج و توسعه آموزش کتابداری در هند؛ توسعه تحقیقات کتابداری؛ توسعه انتشارات تخصصی در قالب کتاب، نشریه، و جز آن؛ برگزاری همایش‌های علمی؛ خدمات مشاوره‌ای در زمینه آموزش کتابداری؛ توسعه و ارتقای آموزش‌های ضمن خدمت کتابداری برای مدرسان؛ و توسعه و ترویج خدمات رفاهی مدرسان کتابداری در سراسر هند.

این انجمن عمدتاً مسائل و مشکلات موجود در آموزش کتابداری هند را مورد مطالعه قرار داده و از طریق سازماندهی و برگزاری همایش‌های ناحیه‌ای و ملی در این زمینه، نتایج تحقیقات انجام‌شده را اعلام می‌دارد. کلیه فعالیت‌های انجمن توسط کمیته‌ای اجرایی مشتمل بر هفده نفر متخصص اداره می‌گردد. اعضای این کمیته که با آرای مستقیم به‌مدت دو سال انتخاب می‌شوند در جلسات سالانه‌ای که انجمن برگزار می‌کند فعالیت‌های انجام‌شده را به اطلاع سایر اعضا می‌رساند. انجمن، علاوه بر پذیرش اعضا از میان مدرسان کتابداری، تعدادی عضو نیز از میان کارکنان ارشد کتابخانه‌ها، دانشجویان، و سایر علاقه‌مندان به آموزش و پژوهش در زمینه کتابداری می‌پذیرد.

فعالیت‌ها. از عمده‌ترین فعالیت‌های این انجمن برگزاری همایش در زمینه مسائل و مشکلات موجود در آموزش کتابداری بوده که مهم‌ترین آنها به شرح زیر است:

روش‌های تدریس در آموزش کتابداری (مرکز مدارک پژوهش و آموزش، بنگلور: ۱۹-۲۱ دسامبر ۱۹۷۰)؛

برنامه‌های درسی آموزش کتابداری در مقطع کارشناسی (دانشگاه کارناتاکا، داروار: ۹-۱۱ مارس ۱۹۷۳)؛

ارتباط آموزش علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی با تغییر نیازهای اطلاعاتی کشور (دانشگاه هند و بنارس، بنارس: ۱۳-۱۸ مارس ۱۹۸۱)؛

کاربرد مواد دیداری ـ شنیداری در آموزش علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی (لکهنو: ۹-۱۰ نوامبر ۱۹۸۶)؛

آموزش کتابداری دانشگاهی (دانشگاه گلبرگه، گلبرگه: ۲۱-۲۳ نوامبر ۱۹۸۸)؛

اصلاح برنامه درسی علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی (دانشگاه سائو راشترا، راجکوت: ۱۴-۱۶ دسامبر ۱۹۸۹)؛

پنجاه سال آموزش علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی در هند (دانشگاه میسور، میسور: ۲۷-۲۹ نوامبر ۱۹۹۷).

همایش‌های برگزارشده توسط انجمن مدرسان کتابداری هند همواره تأکید بر همکاری میان انجمن‌های مختلف فنی و تخصصی کتابداری در هند داشته است. این انجمن ضمن مطالعات و بررسی‌های کارشناسی در زمینه مسائل و مشکلات آموزش کتابداری، راهکارها و توصیه‌هایی را به نهادهای دولتی ارائه می‌کند؛ از آن جمله پیشنهادهای زیر به کمیسیون بورس‌های دانشگاهی، که یکی از سازمان‌های فعال ملی در امر آموزش در سطح هند است، ارائه گردیده است:

تخصیص بودجه‌ای مستقل به امر تحقیقات کتابداری؛

تأمین مدرسان تمام‌وقت برای گروه‌های کتابداری در دانشگاه‌های هند؛

تأمین تسهیلات و امکانات بیشتر در امر آموزش کتابداری در مقطع تحصیلات تکمیلی؛

تغییر نام گروه‌های آموزشی کتابداری به علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی.

در جهت اشاعه اطلاعات در زمینه آموزش کتابداری و انعکاس اخبار، رویدادها، و مسائل و مشکلات در این زمینه؛ انجمن دست به تهیه، چاپ، و انتشار مرتب منابع مطالعاتی مختلف زده است که از جمله می‌توان به دو نشریه ارتباطات انجمن مدرسان کتابداری و علوم اطلاع‌رسانی هندکه از سال ۱۹۸۱ چاپ و به‌صورت رایگان میان اعضا توزیع می‌گردد؛ و گزارش سالانه انجمن که شرح فعالیت‌های سال گذشته را ارائه می‌کند اشاره داشت.

انجمن علاوه بر انتشار این نشریه‌ها، انتشارات دیگری نیز دارد که به‌صورت کتاب، جزوه، و مانند آن چاپ شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. عمده‌ترین این منابع عبارتند از:>تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی در هند: کتابشناسی دوره دکتری و کارشناسی ارشد فلسفه و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی ؛ شرح  حال مدرسان کتابداری و اطلاع‌رسانی هند ؛ و راهنمای  مدارس کتابداری و اطلاع‌رسانی هند  (1: ج ۱۰، ص۹۲-۹۵).

این انجمن همچنین در سال ۱۹۹۷ اقدام به چاپ مقالات ارائه‌شده در پانزدهمین همایش ملی خود با عنوان پنجاه سال آموزش کتابداری در هند  کرد که مشتمل بر ۲۵ مقاله در مورد مسائل و مشکلات گوناگون آموزش کتابداری این کشور است (۲: I).

انجمن مدرسان کتابداری هند ایجاد یک خط‌مشی ملی برای آموزش کتابداری و اطلاع‌رسانی در سطح کشور را دنبال و در این زمینه نشست‌هایی برگزار کرده است. علاوه بر این، انجمن تاکنون فعالیت‌هایی در جهت ایجاد مرکزی برای تهیه منابع و مدارک مورد نیاز برای آموزش کتابداری به انجام رسانده که نتایج مفیدی در پی داشته است.

این انجمن روز دوازدهم اوت هر سال را که مصادف با سالروز تولد رانگاناتان*، کتابدار هندی و چهره شناخته‌شده بین‌المللی است، به‌عنوان "روز کتابداری" در هند معرفی کرده که این امر موجب تشویق بیشتر گروه‌های کتابداری دانشگاه‌ها برای انجام تحقیقات علمی در زمینه آموزش کتابداری گردیده است.

وب سایت: https://sites.google.com/site/iatlishome/home

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید