International Association of Agricultural Information Specialists
۱۳۹۴-۰۴-۰۶
انجمن بین‌المللی کتابداران و سندپردازان کشاورزی (IAALD)
این انجمن در سال ۱۹۵۵ تأسیس شد تا ضمن ارتقای دانش کتابداران حوزه کشاورزی در مقیاس بین‌المللی و ملی، موجب توجه حرفه‌ای کتابداران و سندپردازان کشاورزی شود. بیش از هفتصد نفر از هشتاد کشور جهان در این انجمن عضویت دارند.


International Association of Agricultural Information Specialists

این انجمن در سال ۱۹۵۵ تأسیس شد تا ضمن  ارتقای دانش کتابداران حوزه کشاورزی در مقیاس بین‌المللی و ملی، موجب توجه حرفه‌ای کتابداران و سندپردازان کشاورزی شود. واژه کشاورزی در اینجا در مفهوم وسیع آن یعنی جنگلداری، مهندسی کشاورزی، دامپروری، شیلات، تغذیه، مواد غذایی، کشاورزی، و صنایع غذایی به‌کار رفته است.

بیش از هفتصد نفر از هشتاد کشور جهان در این انجمن عضویت دارند. عضویت برای کتابداران و سندپردازان کشاورزی، اعم از حقیقی و حقوقی (ملی و انجمن‌های چندملیتی کتابداران و سندپردازان کشاورزی)، و مؤسسات (کتابخانه‌ها، مراکز اسناد و اطلاع‌رسانی، مؤسسات پژوهشی و آموزشی، و نهادهای رسمی) آزاد است.

این انجمن به‌پیروی از هدف‌هایش همکاری میان کتابخانه‌های کشاورزی و مراکز اسناد در کشورهای مختلف را تشویق می‌کند که امانت و مبادله کتب، نشریات، و گزارش‌ها از آن جمله است. این مبادله با تأسیس شبکه کتابخانه‌های کشاورزی (اگلینت) نظم گرفت و نظام همکاری عرضه اسناد کتابخانه‌های عمده کشاورزی در سطح جهانی از آن پشتیبانی می‌کند. انجمن به فعالیت‌های تعاونی و طرح‌های مربوط به خدمات فهرست‌نویسی و چکیده‌نویسی کمک می‌کند و با سازمان‌ها و شبکه‌های ملی، منطقه‌ای، و بین‌المللی در زمینه اطلاعات کشاورزی همکاری دارد. به‌خصوص از گسترش نظام بین‌المللی اطلاعات علوم و فنون کشاورزی (اگریس) *که تحت نظر سازمان خواروبار کشاورزی (فائو)  است حمایت می‌کند و در آن مشارکت دارد.

ارکان انجمن عبارتند از: مجمع عمومی، کمیته اجرایی، و دبیرخانه. مجمع عمومی هر پنج سال یک‌بار در کنگره‌ای جهانی با حضور همه اعضا برگزار می‌شود که در آن وضع خط‌مشی‌های عمومی، اصلاح قوانین اساسی، نصب اعضا و مسئولان کمیته اجرایی، و تعیین حق عضویت صورت می‌گیرد. کمیته اجرایی مرکب از رئیس، دو نایب رئیس، یک دبیر یا صندوقدار، و حداقل شش و حداکثر ده نماینده از هر انجمن ممتاز ملی یا چندملیتی کتابداران و سندپردازان کشاورزی است. کمیته اجرایی فراخوان همایش مجمع عمومی را فراهم کرده و، در خلال برگزاری آن، انجمن را هدایت می‌کند. دبیرخانه امور جاری انجمن را زیر نظر دبیر یا خزانه‌دار انجام می‌دهد. به‌علاوه، یک گروه کاری نیز برای آموزش و کارورزی در انجمن تأسیس شده است.

این انجمن هر پنج سال یک‌بار همایشی جهانی برگزار می‌کند. هشتمین همایش جهانی در سال ۱۹۹۰ در شهر بوداپست مجارستان با موضوع کلی "اطلاعات و کاربر نهایی"برگزار شد. همایش سال ۱۹۸۵ در اوتاوای کانادا با موضوع "اطلاعات برای غذا برگزار گردیده بود. همایش‌های منطقه‌ای نیز در زمان‌های متفاوتی برگزار می‌گردد.

از سال ۱۹۵۶، انجمن فصلنامه‌ای خبری منتشر می‌کند. خبرنامه‌های دیگری نیز از سال ۱۹۸۰ انتشار می‌یابد که برای اعضا به‌طور رایگان فرستاده می‌شود. علاوه بر برگزاری همایش جهانی، انجمن چاپ و نشر >راهنمای جهانی کتابخانه‌ها و مراکز اسناد کشاورزی  (1990) و >اولویت‌های کتابخانه‌های کشاورزی (دومین ویرایش، ۱۹۸۰)، و نیز برگزاری همایش‌های منطقه‌ای را برعهده دارد.

این انجمن با فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری (ایفلا)*، فدراسیون بین‌المللی سندپردازی (فید)*، و نیز انجمن‌های ملی و منطقه‌ای کشاورزی که نماینده‌ای در کمیته اجرایی دارند ارتباط نزدیک دارد.

 وب سایت: http://www.iaald.org

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید