یاسا
۱۳۹۳-۰۴-۳۰
انجمن بین المللی صدا و آرشیوهای دیداری و شنیداری (یاسا)
یاسا در سال ۱۹۶۹ به عنوان میانجی در همکاری های بین المللی مابین آرشیو هایی که از اسناد شنیداری و دیداری شنیداری مضبوط حفاظت می کردند، در آمستردام هلند تاسیس شد. یاسا از بیش از ۶۰ کشور جهان عضو دارد. این اعضاء نمایندگانی از آرشیوهای دیداری شنیداری و یا افراد علاقه مند به این حوزه هستند که هر کدام در حوزه هایی خاص و موضوعات مورد علاقه خود به شرح ذیل به فعالیت مشغولند:


The International Association of Sound and Audiovisual Archives

یاسا در سال ۱۹۶۹ به عنوان میانجی در همکاری های بین المللی مابین آرشیو هایی که از اسناد شنیداری و دیداری شنیداری مضبوط حفاظت می کردند، در آمستردام هلند تاسیس شد. یاسا از بیش از ۶۰ کشور جهان عضو دارد. این اعضاء نمایندگانی از آرشیوهای دیداری شنیداری و یا افراد علاقه مند به این حوزه هستند که هر کدام در حوزه هایی خاص و موضوعات مورد علاقه خود به شرح ذیل به فعالیت مشغولند: همانند آرشیوهای انواع سوابق موسیقایی، تاریخی، ادبی، فولکلور و اسناد شنیداری قوم شناختی، سوابق نمایشنامه ای و مصاحبه های تاریخ شفاهی، صداهای طبیعی، محیطی و پزشکی، سوابق زبانشناختی و گویش ها، و سوابق سخنرانیها و دادگاهها.

اهداف: 
 تحکیم قراردادهای همکاری های بین آرشیوها و دیگر سازمانهایی که از اسناد و سوابق دیداری شنیداری حفاظت می کنند.
راه اندازی و تشویق فعالیتهایی که به توسعه و بهبود سازمانی، اداری و محتوای مجموعه های شنیداری و دیداری شنیداری مضبوط بینجامد و متعاقب آن در خصوص همین اهداف با سایر سازمانهای وابسته همکاریهایی صورت پذیرد.
مطالعه راهکارهای مناسب برای آرشیوهای دیداری و شنیداری و دیگر سازمانهای وابسته و همقطار در مقیاسهای بین المللی.
تشویق به مبادله منابع، متون و اطلاعات مرتبط با اسناد دیداری و شنیداری در سطح بین المللی.
تهییج و پیشبرد حفاظت، مستند سازی و اشاعه منابع دیداری و شنیداری مضبوط با هر وسیله ممکن.  

کمیته های تخصصی یاسا:
کمیته اسناد و فهرستنویسی: در زمینه قواعد و استانداردها، و نظامهای دستی و خودکار بمنظور مستند سازی و فهرستنویسی رسانه های دیداری شنیداری فعالیت می کند. کتاب قواعد فهرستنویسی یاسا (ویرایش ۱۹۹۹) به سرپرستی خانم مری میلیانو از انتشارات این کمیته است که به زبان اسپانیایی (ویرایش ۲۰۰۵) نیز ترجمه شده است. ترجمه فارسی این اثر نیز به توسط نگارنده به پایان رسیده و امسال منتشر خواهد شد. لازم به ذکر است که متن کامل این قواعد در سایت یاسا قابل دسترسی است. کریس کلارک از آرشیو صدای کتابخانه بریتانیا مسئول این کمیته بوده و در سال ۲۰۰۶ نیز جایزه انجمن را از آن خود کرد.
کمیته صدا (صفحه) شناسی: این کمیته با استانداردها و کارهای سفارشی در خصوص تهیه مجموعه های سوابق منتشر شده سروکار دارد. صداشناسی ملی دستورالعملهایی را در خصوص تهیه این نوع منابع به افرادی که مسئولیت این کار را به عهده دارند، ارائه می کند.
کمیته فنی: این کمیته با جنبه های فنی سوابق، ذخیره سازی و بازتولید، شامل سوابق نوین، فن آوری های انتقال و ذخیره سازی سروکار دارد. آثاری را کمیته فنی منتشر می کند، از استناد بین المللی بالایی برخوردار است. متن کامل کتاب "حفاظت از میراث شنیداری، مسائل اخلاقی، اصول و راهبردهای حفاظتی، ویرایش ۳، دسامبر ۲۰۰۵" در سایت قابل دسترس است.
بخش آرشیوهای ملی: بخشی است که اعضاء مسائل و مشکلات (مثل سیاستهای فراهم آوری، واسپاری قانونی، و مدیریت مجموعه های بزرگ) پیش روی آرشیوهای ملی را مطرح می کنند.
بخش آرشیوهای شنیداری رادیویی: با مسئولیتهای ویژه آرشیوهای دیداری شنیداری در سازمانهای رسانه ای سروکار دارد.
بخش آرشیوهای تحقیقاتی: این بخش با مسائل ویژه و مرتبط با آرشیوهای دیداری شنیداری که مجموعه های آنها برای اهداف تحقیقاتی گردآوری شده، سروکار دارد.
کمیته آموزش: این کمیته در سال ۲۰۰۶ به توسط پیو پلیزاری مطرح شد، به همین منظور در کنفرانس سالانه انجمن در سال ۲۰۰۷ که در ریگا برگزار شد، کمیته مذکور گروهی شش نفره را در جهت احیای آموزش مامور این کار کرد.

 فعالیتها:

یاسا ضمن حمایت از تبادل اطلاعات، از همکاری های بین المللی بین آرشیوهای دیداری شنیداری و سایر سازمانهای علاقه مند در حوزه های زیر استقبال می کند: فراهم آوری و مبادله، مستند سازی و فراداده، کشف و دسترسی به منابع، حق مولف و مسائل اخلاقی، حفاظت و نگهداری، پژوهش، اشاعه و انتشار، دیجیتال سازی محتوای رسانه.

این انجمن یکی از بانیان "شورای هماهنگی انجمن های آرشیوداری دیداری- شنیداری موسوم به سی. سی. ای. ای. ای. است. این انجمن نوعی همبستگی بین المللی است که می کوشد تا علائق حرفه ای را به دولتها و سازمانهای بین المللی بشناساند و به عنوان سخنگوی آرشیوهای دیداری شنیداری عمل کند. یاسا ارتباطات اجرایی خود با یونسکو را نیز حفظ می کند.

یاسا هر ساله کنفرانسی را برگزار کرده و این فرصت را بوجود می آورد تا اعضاء و علاقه مندان درباره مسائل پیش روی به گفتگو بنشینند. "هیچ آرشیوی یک جزیره نیست"، عنوان کنفرانس سال ۲۰۰۸ یاسا است که با همکاری انجمن سوابق شنیداری استرالیا در ۱۳ الی ۱۹ سپتامبر در موزه ملی دریایی استرالیا واقع در سیدنی برگزار خواهد شد.

انتشارات:

مجله یاسا (دو شماره در سال)، و خبرنامه اطلاعاتی ( اخبار و اطلاعات جاری انجمن) از مهمترین انتشارات ادواری یاسا است. یاسا انتشارات ویژه ای نیز دارد که محصول فعالیتهای تحقیقاتی کمیته های آن است. همچنین گروه پستی یاسا نیز فعال است و علاقه مندان می توانند در آن مشارکت جویند. 

آدرس سایت: http://iasa-web.org

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید