انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران
۱۳۹۳-۱۰-۳۰
انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران
انجمن کتابداری واطلاع‌رسانی ایران تشکل مردم نهادی است که جامعه کتابداری و اطلاع‌رسانی و نهادها و فرآیندهای مرتبط با آن شامل مراکز آموزشی و پژوهشی، انواع کتابخانه‌ها، مراکز اسناد و آرشیوها و کتابداران، متخصصان و دانشجویان آن را نمایندگی می‌کند. نخستین تشکل حرفه‌ای کتابداران ایران در سال ۱۳۴۴ بلافاصله پس از آغاز آموزش کتابداری نوین در دانشگاه تهران با نام انجمن کتابداران ایران (اکتا) تأسیس شد.

انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران
تاریخچه:   انجمن کتابداری واطلاع‌رسانی ایران تشکل مردم نهادی است که جامعه کتابداری و اطلاع‌رسانی و نهادها و فرآیندهای مرتبط با آن شامل مراکز آموزشی و پژوهشی، انواع کتابخانه‌ها، مراکز اسناد و آرشیوها و کتابداران، متخصصان و دانشجویان آن را نمایندگی می‌کند. نخستین تشکل حرفه‌ای کتابداران ایران در سال ۱۳۴۴ بلافاصله پس از آغاز آموزش کتابداری نوین در دانشگاه تهران با نام انجمن کتابداران ایران (اکتا) تأسیس شد. به رغم کوچکی جامعه دانش‌آموختگان کتابداری، اکتا درطول حیات ۱۵ ساله‌اش، برای توسعه آموزش کتابداری و غنای ادبیات رشته، کارهای زیادی انجام داد که شرح آن‌ها مستند شده است.

در سال ۱۳۵۸ و پس از تحولات ناشی از انقلاب اسلامی ایران، تغییراتی در اساسنامه انجمن ایجاد شد و اساسنامه جدید در مجمع عمومی انجمن در شهریور ۱۳۵۸ به تصویب رسید. هدف‌های انجمن در اساسنامه جدید عبارت بود از: ۱) حفظ شأن، موقعیت، امنیت شغلی، و حقوق حرفه‌ای کتابداران ایران؛ ۲) حمایت از آزادی اندیشه، بیان، نوشتن، و خواندن، بر مبنای بیانیه کتابخانه‌های عمومی یونسکو؛ ۳) کمک به آموزش کتابداری و پیشبرد کتابداری نوین؛ ۴) آگاه کردن جامعه ایرانی از اهمیت نقش کتابخانه‌ها و مراکز اسناد و کتابداران؛ و ۵) کمک به گسترش فرهنگ و علم. اساسنامه جدید همچنین تشکیل شورای انجمن کتابداران به جای هیأت مدیره را دربر داشت.

مهم‌ترین مسئله‌ای که انجمن کتابداران، پس از انقلاب، با آن روبه‌رو گردید متوقف شدن کمک‌های مالی دولت به انجمن‌های علمی و حرفه‌ای از جمله انجمن کتابداران ایران بود. علاوه بر این، علی‌رغم گزارش دبیر انجمن در مجمع عمومی سال ۱۳۵۹ که نشان می‌داد تعداد اعضای انجمن از ۱۶۷ نفر در سال ۱۳۵۸ به ۵۰۰ نفر در سال ۱۳۵۹ افزایش داشته، تعداد زیادی از اعضا از پرداخت حق عضویت به انجمن خودداری کردند. افزون بر این، سازمان ملی تحقیقات که بعد از انقلاب جایگزین مؤسسه تحقیقات و برنامه‌ریزی علمی و آموزشی شده بود شورای انجمن را در فشار قرار داد تا محل دبیرخانه انجمن در آن مرکز را که از سال ۱۳۵۰ در اشغال داشت تخلیه کند. این مسائل و پاره‌ای مشکلات داخلی، شورای انجمن کتابداران را چنان ناتوان کرد که از عهده یافتن مکانی مناسب برای برگزاری اجلاس سالانه انجمن در سال ۱۳۶۰ برنیامد. و بدین ترتیب، چراغ عمر انجمن بدون اعلام رسمی خاموش گردید.

با توجه به ضرورت تشکیل مجدد انجمن کتابداری ایران، کتابداران ایران با همکاری کتابخانه ملی از آغاز سال ۱۳۷۷ فعالیت‌های جدی‌تری را برای این منظور آغاز کردند. در پایان مهر این سال، نخستین همایش برای تشکیل هیأت مؤسس برگزار شد و اعضای هیأت مؤسس شامل دکتر فاطمه اسدی گرگانی، دکتر عباس حری، دکتر فریبرز خسروی، دکتر محمدحسین دیانی، دکتر سعید رضایی شریف آبادی، دکتر احمد شعبانی، دکتر غلامرضا فدایی عراقی، دکتر عبدالحسین فرج پهلو و دکتر جعفر مهراد به اتفاق آرا انتخاب شدند. این انجمن این بار با نام کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران سرانجام در تاریخ ۱۳۷۹/۵/۳۱ از سوی وزارت علوم، تحقیقات، و فنآوری به‌عنوان انجمن علمی به تصویب رسید و اساسنامه آن در ۶ فصل، ۲۵ ماده، ۵۸ زیرماده، و ۱۷ تبصره مورد تأیید قرار گرفت.

برای تشکیل نخستین مجمع عمومی انجمن از کلیه کتابداران، دانشجویان، و فارغ‌التحصیلان این رشته دعوت عام و از استادان و صاحب‌نظران دعوت خاص به‌عمل آمد و در اول اسفند ۱۳۷۹، نخستین مجمع عمومی در تالار اجتماعات فرهنگسرای نیاوران تشکیل گردید. در پی اعلام آمادگی ۳۶ نامزد برای هیأت مدیره، رأی‌گیری انجام گرفت و اعضای نخستین هیأت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی به ترتیب زیر انتخاب شدند: رحمت‌الله فتاحی از دانشگاه فردوسی مشهد، فریبرز خسروی از کتابخانه ملی، فاطمه اسدی کرگانی از دانشگاه علوم پزشکی ایران، کاظم حافظیان رضوی از مرکز اطلاع‌رسانی جهاد کشاورزی، محمود شمسبد از دانشگاه الزهراء، عبدالحسین فرج‌پهلو از دانشگاه شهید چمران اهواز، و مهرداد نیکنام از کتابخانه ملی. عباس گیلوری و سعید رضایی شریف‌آبادی به‌عنوان اعضای علی‌البدل هیأت مدیره و احمد شعبانی و رضا اردلان به‌عنوان بازرسان انجمن و خانم شیبا کیانمهر به‌عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب شدند.

ماموریت ها اهداف عملکرد

به طور کلی، هدف عمده انجمن ارتقاء جایگاه حرفه کتابداری و اطلاع‌رسانی در جامعه و فراهم ساختن بستر مناسب برای رشد علمی و حرفه‌ای کتابداران و اطلاع‌رسانان و دست اندرکاران این رشته در سطح کشور می‌باشد.


سایر هدف‌های کلان انجمن به شرح زیر است:

فراهم ساختن بستر مناسب جهت ارتقاء سطح معرفت جامعه کتابداری و اطلاع‌رسانی در سطح ملی و جهانی

ترویج مبانی نظری علم کتابداری و اطلاع‌رسانی به منظور ایجاد زیر بنای مناسب برای فعالیت‌های آموزشی و حرفه‌ای

فراهم ساختن امکانات و فضای مناسب برای ایجاد ارتباط نزدیکتر و فراگیرتر میان همه دست اندرکاران حرفه کتابداری و اطلاع‌رسانی (کتابداران شاغل، اعضای هیات علمی و دانشجویان

تلاش برای ایجاد انسجام حرفه‌ای در سطح کشور

تلاش برای فراگیر ساختن روحیه مشارکت فکری و عملی اعضای حرفه در فعالیت‌های حرفه‌ای و اجتماعی

کمک به فرایند اجتماعی نمودن حرفه به منظور برقراری ارتباط عینی‌تر و عمیق‌تر با جامعه و درک بهتر از نیازهای جامعه

کمک به بازنگری کارکردهای کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی به منظور همخوان نمودن فرآیندها با شرایط جدید

تلاش برای بقای موثر حرفه و تقویت جایگاه آن در شرایط گذار ناشی از گسترش فناوری‌های نوین

بدیهی است تحقق هدف‌های فوق مستلزم شناسایی راه‌ها و ابزارهای مناسب می‌باشد.

کمیته های انجمن) شامل کمیته های ذیل که هرکدام وظایف تخصصی خود را دارند(

  1. کمیته آموزش
  2. کمیته انتشارات
  3. کمیته برنامه‌ریزی و ارزشیابی
  4. کمیته های تخصصی
  5. کمیته پژوهش
  6. کمیته روابط عمومی
  7. کمیته عضویت
  8. کمیته همایش ها

عضویت:

عضویت پیوسته:

موسسان انجمن و افرادی که حداقل دارای درجه کارشناسی ارشد در رشته کتابداری و اطلاع رسانی با گرایش های وابسته باشند، می‌توانند به عضویت پیوسته انجمن در آیند.

عضویت وابسته:

افرادی که دارای شرایط زیر هستند می‌توانند به عضویت وابسته انجمن در آیند:

الف – دارندگان مدرک کارشناسی کتابداری و اطلاع­رسانی

ب- دارندگان مدرک کاردانی کتابداری و اطلاع­رسانی با ۵ سال سابقه کار در حوزه کتابداری و اطلاع­رسانی

ج- دارندگان مدرک دانشگاهی در سایر رشته ها با ۵ سال سابقه کار در حوزه کتابداری و اطلاع­رسانی

د- افراد با مدارک تحصیلی پایین­تر با حداقل ۱۰ سال سابقه کار در امر کتابداری و اطلاع­رسانی که به تشخیص هیات مدیره خدمات قابل توجهی در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی ارائه داده اند.

عضویت دانشجویی:

دانشجویان کارشناسی رشته کتابداری و اطلاع­رسانی می‌توانند به عضویت وابسته انجمن در آیند.

عضویت افتخاری:

شخصیت­های ایرانی و خارجی که مقام علمی آنان در زمینه اهداف و فعالیت­های انجمن دارای اهمیت ویژه باشد، یا در پیشبرد اهداف انجمن کمک­های موثر و ارزنده ای نموده باشند، با تشخیص هیات مدیره می‌توانند به عضویت افتخاری در آیند.

اعضای حقوقی:

سازمان­هایی که در زمینه های علمی و پژوهشی مربوط فعالیت دارند می توانند به عضویت انجمن در آیند. این سازمان­ها و موسسات عضو وابسته محسوب خواهند شد.

تبصره . اعضای وابسته‌ای که پژوهش و خدمت قابل توجهی را ارائه داده باشند،‌ به تصویب هیات مدیره می‌توانند به عضویت پیوسته انجمن در آیند.

هر یک از اعضای پیوسته و وابسته سالانه مبلغی را که میزان آن در آیین نامه جداگانه توسط هیات مدیره تعیین می‌شود، به عنوان حق عضویت پرداخت خواهد کرد.

تبصره ۱٫ پرداخت حق عضویت هیچگونه حق و ادعایی نسبت به دارائی انجمن برای عضو ایجاد نمی­کند.

تبصره ۲٫ اعضای افتخاری از پرداخت حق عضویت معاف هستند.

ماده ۸٫ عضویت در یکی از موارد زیر خاتمه می‌یابد.

۱٫استعفای کتبی

۲٫ عدم پرداخت حق عضویت سالانه.

تبصره. تائید خاتمه عضویت با هیات مدیره است.

اشخاص حقوقی:

کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌ها: سه میلیون ریال

کتابخانه‌های دانشکده‌ها: به صورت مستقل: پانصد هزار ریال و در صورت عضویت کتابخانه مرکزی، سیصد هزار ریال

کتابخانه‌های بخش صنعت، کشاورزی و پزشکی: سه میلیون و پانصد هزار ریال

سایر کتابخانه ها:  دو میلیون و پانصد هزار ریال

سازمان ها و موسسات: ده میلیون ریال

برای عضویت‌های گروهی تخفیف ویژه در نظر گرفته می‌شود

شماره حساب:

۰۱۰۷۷۷۳۳۵۳۰۰۷ بانک ملی شعبه دانشگاه الزهرا به نام انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران 

نحوه عضویت:

برای عضویت می توانید به دو شیوه عمل کنید:

  1. تکمیل فرم عضویت از طریق وبگاه انجمن 
  2. تکمیل فرم عضویت چاپی و ارسال آن به همراه مدارک موردنیاز از طریق نشانی الکترونیکی انجمن.

 شاخه های استانی شامل:

انتشارات:

وب سایت: http://www.ilisa.ir

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید