اسرار عبادات
۱۳۹۷-۰۵-۰۸
اسرار عبادات
در این کتاب افزون بر احادیث و روایاتی که از معصومان علیهم السلام مطرح بوده به بیان نظرات عالمانی همچون هوجیری، محمد غزالی، ابن عربی، سید حیدر آملی، ابن ترکه، شهید ثانی، صدرالدین شیرازی، فیض کاشانی، قاضی، سعید قمی، سبزواری و امام خمینی (ره) پرداخته شده است.

اسرار عبادات
مولف: فاطمه طباطبایی
ناشر: معاونت پژوهشی، انتشارات پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی
موضوع: عبادت (اسلام)
تاریخ چاپ: 1396
تعداد صفحات: 376 ص
.

در این مجموعه ابتدا در بخش کلیات، با عنایت به بحث های مستوفایی که اندیشمندان به ویژه فیلسوفان تحلیلی درباره عدم امکان تعریف جامع و مانع از حقایق داشته اند ـ که مجال طرح آن در این پژوهش نمی گنجد ـ به روشن کردن حد و مرز مفاهیم کلیدی مانند سر، عبادت، ارکان، اقسام و فواید آن پرداخته شده است. با پذیرش این مطلب که هرگاه واژه سر به هر حقیقتی افزوده گردد، عدم ظهور و نیز عدم دستیابی به آن را ذهن خواننده متبادر میکند، در عین حال ژرف اندیشان را به کاوش بیشتری برای گشودن آن فرامیخواند.

در فصل اول به تعریف نیت و سر آن که در صحت و قبول و درجات عبادت نقش بسزایی دارد پرداخته شده است.

در فصل دوم درباره طهارت و انواع آن که عاملی اصلی و مقدمه حتمی کسب سنخیت و مناسبت با معبود متعالی و ورود به بارگاه عبادت است بحث شده است.

در فصل سوم درباره اسرار نماز سخن  گفته شده و اینکه چگونه این عمل می تواند انسان را از عالم ماده به عالم لاهوت برساند و او را مسافر و مجاور مقام ابدیت کند و به مرتبه والای فنای از خود و به بقای پس از فنا برساند و از او موحدی کامل بسازد که به توحید و مراتب آن متصف شده باشد.

در فصل چهارم اسرار روزه است و اینکه چگونه انسان با «امساک» که فعلی عدمی است هم صفت خدا می شود و معبود مطلق، او را به طور ویژه بر می گزیند.

در فصل پنجم به بیان اسرار زکات، که موجب پاک و پیراسته شدن نفس از هرگونه تقید و تعین برای رسیدن به عالم اطلاق است و نیز حصول ملکه تنزه و تجرد و تجرید نفس از تعلق به ماسوی الله و بازگشتن انسان به طهارت اولیه و پرهیز از نسبت دادن موجودات به غیر حق است، پرداخته شده است.

در فصل ششم به فریضه حج که سلوک الی الله، عبودیت، رستگاری و وصول به حق تعالی است پرداخته شده و از چهار «بیت الله» در عالم هستی، وجه نام گذاری کعبه و بیت عتیق، پیدایش بیت المعمور و کعبه به عنوان اثر ربوبیت حق تعالی و نیز درباره مشابهت های میان طواف انسان با گردش اجرام آسمانی بحث شده  است.

در فصل هفتم اسرار جهان اصغر و اکبر مورد بحث قرار گرفته است.


 
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید