عفاف و حجاب
۱۳۹۷-۰۴-۲۳
عفاف و حجاب در سبک زندگی‌ ایرانی‌ اسلامی
برگرفته از بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) رهبر معظّم انقلاب اسلامی

عفاف و حجاب در سبک زندگی‌ ایرانی‌ اسلامی
به کوشش: امیرحسین بانکی‌پور فرد
ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی
موضوع: خامنه‌اي، علي، رهبر جمهوري اسلامي ايران، ‎۱۳۱۸ - -- دیدگاه درباره حجاب.
تاریخ چاپ: 1393
تعداد صفحه: 152صفحه


بعد از انقلاب شاهد برخوردهای افراطی و تفریطی در زمینه‌ی حجاب و عفاف بوده‌ایم. بسیاری از حرکتهایی که در این زمینه صورت گرفته است، برخوردهای، ظاهری سطحی، احساسی، موردی، مقطعی، دفعی و ضربتی بوده است.
درحالیکه حجاب، مقوله‌ای فرهنگی است و هـرگونه اشاعه و تصمیم‌گیری و تبلیغ درباره‌ی آن و در مورد آن، باید تدریجی، مستمر، عمیق، همه‌جانبه و مدبّرانه باشد. افراد در این زمینه نباید سلیقه‌ای عمل کنند، بلکه استراتژی واحدی برای نحوه‌ی برخورد با آن باید حاکم باشد. در این راستا لازم است در درجه‌ی اوّل، دیدگاههای مقام معظّم رهبری بعنوان امام امّت و چشم بصیر و دیده‌بان نظام در این زمینه استخراج و مبنای عمل قرار گیرد.

در استخراج، گردآورى و دسته‌بندى سخنان معظّمٌ‌له و ارائه‌ی آن در قالب اثر حاضر، تمامی سخنرانیها و پيامهاى ايشان درباره‌ی زنان، از آغاز پيروزى انقلاب اسلامى تا سال 1392حتّی سخنانی که بعضاً رسانه‌ای نشده است؛ امّا در مخزن اسناد دفتر معظّمٌ‌له موجود بوده، مورد بررسى قرار گرفته است كه حجم گسترده‌ی آنها، توجّه و اهتمام رهبر معظّم انقلاب (مدّ ظلّه العالی) را نسبت به مسائل زنان نشان میدهد.

کتاب «عفاف و حجاب در سبک زندگی ایرانی- اسلامی» نخستین دفتر از مجموعه‌ای 5 جلدی با عنوان «نقش و رسالت زن» است که توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است. کتاب از 5 فصل با عناوین؛ عفّت و حیا، روابط زن و مرد، حجاب و پوشش، کشف حجاب و بی‌بندوباری و روش برخورد با بی‌بندوباری تشکیل شده است. از مهم‌ترین مسائل حائز اهمیّت این اثر استخراج آن بخش از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است که بطور خاص به بحث پیرامون مقولاتی نظیر؛ نظر اسلام درباره شخصیّت زن و نحوه بروز و ظهور اجتماعی آن، حجاب و عفاف، نقد دیدگاه غرب درباره‌ی زن و پیامدهای مبتذل آن در جامعه کنونی غرب، اهمیّت حفظ کانون گرم خانواده و مجموعه‌ای از توصیه‌های کلی و جزئی دقیق و حساب‌شده‌ی معظّمٌ‌له که آنرا در خلال بیانات عمومی و یا در مراسم قرائت خطبه‌های عقد جوانان بیان نموده‌اند، - و البته بخشی از این توصیه‌ها نخستین بار در این کتاب منتشر شده – پرداخته است.

در این کتاب برخی از نکات مهم درباره‌ی حجاب و عفاف و مسائل مرتبط با این حوزه مطرح شده است که در این بخش به برخی از این نکات بصورت گذرا اشاره خواهد شد؛

1)اهمیّت حفظ نهاد خانواده؛ اسلام برای خانواده اهمّیّت بسیار زیادی قائل است و در جهت ممانعت از تزلزل بنیان خانواده، رعایت ضوابط و حدّ و مرزها را در محیط جامعه لازم و ضروری میداند. فرهنگ اسلامی، فرهنگ عدم اختلاط زن و مرد است و اسلام با هدف تأمین خوشبختی و پیشرفت زندگی زن و مرد بر روی این مسأله سختگیری کرده است. آیت‌الله خامنه‌ای دراین‌باره معتقدند که؛ «اینکه شما میبینید در اسلام محرم و نامحرم و جدایی زن و مرد و اینها مطرح است، اینها مسائل ارتجاعی نیست. اینها جزو دقیق‌ترین مسائل انسانی و بشری است. یکی از مهمترین آن، این است که بنیان خانواده مستحکم میماند. چون زن و شوهر به هم احساس وفاداری میکنند، در موضع حسادت قرار نمیگیرند، این خیلی مسأله‌ی مهمّی است(15/ دی /79). همچنین تبرّج(یعنی همان خودنمایی زنان در مقابل مردان، برای جذب و فتنه‌انگیزی) و رابطه‌ی بی‌قیدوشرط از نظر معظّمٌ‌له سمّ مهلک برای بنای خانواده محسوب میشود زیرا؛ «خانواده با عشق زنده است. اصلاً بنای خانواده با عشق است. اگر این عشق - به زیبایی، عشق به جنس مخالف- در صد جای دیگر تأمین شد، دیگر آن پشتوانه‌ی قوی ای که استحکام خانواده باید داشته باشد، از بین خواهد رفت»(7/اردیبهشت/77).

2)تأکید بر حفظ کرامت زن؛ آیت‌الله خامنه‌ای (مدّ ظلّه العالی) در بخشی از بیانات خود درباره نظر اسلام درباره زن میفرمایند؛ «اسلام، زن را دارای آنچنان عزّت و غروری میطلبد که اصلاً مبالات این را نداشته باشد که آیا مردی به او نگاه میکند یا نمیکند. توجّه میکنید؟ یعنی زن باید آنچنان غرور و آنچنان عزّتی داشته باشد که اصلاً اعتنا نکند به اینکه مردی به او نگاه میکند یا نمیکند. این کجا و اینکه زن، لباسش، آرایشش، حرف زدنش و راه رفتنش را چطور انتخاب کند که مردم به او نگاه کنند کجا؟ شما ببینید بین اینها چقدر فاصله است!»(4/ آذر /71). بنابراین رعایت برخی از آداب ازجمله عدم خضوع در صحبت با مرد نامحرم به زنان توصیه شده است؛« تکبّر از همه‌ی انسانها مذموم است؛ مگر از زنان در مقابل مردان نامحرم. زن باید در مقابل مرد نامحرم متکبّر باشد. «فَلا تَخضَعنَ بِالقَولِ»(احزاب،32) زن در حرف زدن با مرد نباید حالت خضوع داشته باشد. این برای حفظ کرامت زن است. اسلام این را میخواهد و این الگوی زن مسلمان است» (25/آذر/71).

3)نقد عادت غلط استفاده از تصویر زن برای جذابیت در رسانه‌ها؛ از نکاتی که معظّمٌ‌له به آن توجه داشته و در این اثر نیز آمده است نقد استفاده از تصویر زنان برای جذابیت در رسانه‌ها بوده است؛ «فرض بفرمایید- مخصوص مطبوعات هم نیست- فیلمهای فارسی، یا مطبوعات فارسی سعی کنند که با مطرح کردن چهره و صورت زن در شکلهای جاذبه‌دار برای مردها، فیلم خودشان را مورد رغبت عدّه‌ای قرار بدهند. این بتدریج تبدیل به یک عادت می‌شود؛ یعنی به مرور بگونه‌ای خواهد شد که چنانچه این تصویر- این عکس- در این فیلم نباشد، دیگر مطلوب واقع نخواهد شد! درحالی‌که از اوّل، اینطور نبود، بتدریج اینگونه شد!»(18/ مهر /77). برخلاف تصور برخی مبنی بر لزوم استفاده –ولو محدود- از جذابیت‌های جنسی در رسانه‌ها، ایشان اتفاقاً رعایت عفّت را از عوامل جذابیت منحصربه‌فرد فیلم‌های ایرانی می‌دانند؛ «الان همین فیلمهای ما که به جشنواره های جهانی میرود، آن نقطه‌ای که این فیلم‌ها برای داوران و تماشاچیان بیشتر جذّاب است، عفّتی است که در فیلمهای فارسی فعلاً هست... برخلاف تصوّر خیلی‌ها، دنیا از این بی‌بندوباری و ولنگاری و هرزه گری خوشش نمی‌آید؛ خسته شده است»(7/ اردیبهشت /77).

4)لزوم ساماندهی الگوی لباس زن ایرانی؛ از مسائل مهمی که رهبر معظّم انقلاب (مدّظلّه العالی) بر ضرورت آن تأکید کرده‌اند، ساماندهی الگوی لباس زن ایرانی بوده است؛ «زن هندی لباسش ساری است. زن اروپایی لباسش آنطور است. زن ایرانی هم لباسی دارد. ندارد؟ اگر دارد، آن لباس کو؟ لباسی که نشان بدهد این زن، ایرانی است. والاّ اگر ما همان مدی را که خیاطخانه‌ها و مدسازی‌های اروپا درست میکنند، فردا از لندن و پاریس بیاوریم اینجا، اینکه نشد!»(15/ اردیبهشت /71). ایشان ضمن ترغیب به طراحی لباس بر اساس سنت‌های گذشته بر طولانی بودن روند این کار صحّه میگذارند؛ «من نمیگویم شما بروید لباس جبّه‌ی فلان عهد شاه-وزوزک را به تنتان کنید؛ طرفدار آنطور مچل بازیها نیستم؛ امّا ما طرّاح داریم، خیّاط داریم؛ بنشینند بر اساس همین سنّتهای گذشته، برای زنمان، برای مردمان، یک لباس درست کنند و آن را الگو قرار دهند؛ این کار را میشود کرد؛ منتها اگر شما امروز این کار را شروع کنید، بیست سال دیگر نتیجه خواهد داد»(29/بهمن/70). توجّه به مؤلفه‌های بومی تا آنجا از نظر ایشان حائز اهمیّت است که در دیدار ورزشکاران شرکت کننده در المپیک و پارالمپیک ضمن نقد تقلید فرهنگی به تأیید مد به شرط قبله نبودن مد اروپایی پرداخته و می‌فرمایند: «من میخواهم بگویم اگر شما موی سرتان را میخواهید آرایش کنید، اگر میخواهید لباس بپوشید، اگر میخواهید سبک راه رفتن را تغییر دهید، بکنید؛ امّا خودتان انجام دهید؛ از دیگران یاد نگیرید»(17/ مهر /83).

5)لزوم کار هنری برای تبلیغ موضع حجاب در جامعه و تبیین تز اسلام در زمینه روابط جنسی برای تمام دنیا؛ آیت‌الله خامنه‌ای (مدّ ظلّه العالی) معتقدند که؛ «هر ایده و اندیشه و انقلابی که در قالب هنر نگنجد، ماندنی نخواهد بود آن چیزی که ایده‌ها را در تاریخ نگه میدارد و در سطح جامعه گسترش میدهد و در عمق جان انسانها میریزد و از این نسل به بعد منتقل میکند، یک رابطه‌ی هنرمندانه است... بر روی مسأله‌ی حجاب کار هنری و کار زیبای تبلیغی باید صورت گیرد تا این مسأله در ذهن این عدّه جای گیرد»(10/ خرداد /63). از نظر ایشان؛« دنیا امروز در یک آزمایش دشواری در زمینه‌ی روابط جنسی به‌سر میبرد و هیچ ایده و تز و پیشنهادی از هیچ جا که بتواند گره‌ای باز کند ارائه نمیشود. ما یک پیشنهاد، یک تز، یک نظرّیه‌ی سازنده و مستدل داریم، این را باید تبیین کنیم. باید مردم دنیا این را بفهمند»(18/ مهر /65).

بر اساس آنچه در این اثر آمده و در واقع خلاصه‌ای از آن در این نوشتار گنجانده‌شده، بطور کلی میتوان اینگونه جمع‌بندی نمود که اصلاح جامعه و در واقع گام برداشتن در جهت آینده ی بهتر تا حدود زیادی منوط به توجه‌ی خاص به شخصیت والای زنان بستگی دارد؛ «زن تربیت کننده است، حال تربیت کننده انسانهای با فضیلت و شجاع است یا انسانهای بی ارزش و بی ایده‌آل. مادران یعنی زنان جامعه که مهمترین حیثیّت آنها مادری است، باید اصلاح شوند تا تاریخ و آینده اصلاح شود»(21/ اسفند /63). این کتاب بطور خاص از جهت تمرکز بر بحث«عفاف و حجاب» اثری منحصربه‌فرد است که با دسته‌بندی و محوریابی مناسب بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) تلاش کرده تا طرحی جامع از مجموعه نکات مفید در بحث از «عفاف و حجاب» را در سبک زندگی ایرانی- اسلامی پیش روی مخاطب قرار دهد.
علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه و خرید این کتاب ارزشمند اینجا را کلیک کنند.
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید