موزه های آستان قدس رضوی
۱۳۹۷-۰۵-۱۸
موزه‌هاي آستان قدس رضوي
کتاب موزه‌های آستان قدس رضوی تالیف حشمت کفیلی توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و همکاری سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی منتشر شده است.

موزه‌هاي آستان قدس رضوي/ تاليف حشمت کفيلي؛ با همکاري مريم حبيبي قايني بايگي، محمدرضا شاهرودي‌زاده.- تهران: پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري؛ مشهد: سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوي، ‎۱۳۹۶.
‎۴۸۸ ص.: مصور (رنگي).
کتابنامه.
ISBN 978-600-8412-77-9.‎
نفيس.
موضوع:  ‎۱.آستان قدس رضوي -- موزه مرکزي. ‎۲.آستان قدس رضوي -- موزه‌ها. ‎۳.موزه‌ها -- ايران -- مشهد.  
شماره ديويي: م 598 ک 708/9558222


 این کتاب، ماحصل تفاهم و همکاری سه جانبه سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، پژوهش‌گاه میراث فرهنگی و گردشگری و ایکوم ایران است.
کتاب موزه‌های آستان قدس رضوی، رویکرد علمی- پژوهشی دارد و می‌تواند آثار گران‌سنگ موزه‌های این آستان مقدس را در سطح کشور معرفی کند.

این کتاب که با همکاری مریم حبیبی قاینی بایگی و محمدرضا شاهرودی‌زاده تالیف شده، دارای ۲ بخش است که در بخش نخست تاریخچه شکل گیری موزه در آستان قدس رضوی توضیح داده شده است.

در بخش دوم کتاب با عنوان گنجینه‌های آستان قدس رضوی، ۱۴ فصل از جمله تاریخ حرم رضوی، قرآن و نفایس، تمبر و اسکناس، هدایای حضرت آیه الله خامنه‌ای، فرش و منسوجات، نجوم و ساعت، ظروف وجود دارد.

از دیگر فصل‌های این بخش می‌توان به سلاح‌های سرد و گرم، هنرهای تجسمی، آبزیان و موجودات دریایی، موزه مردم‌شناسی حمام مهدی قلی بیگ، سکه، آثار اهدایی استاد محمود فرشچیان و مدال و نشان اشاره کرد.

در پیشگفتار کتاب به قلم، سید احمد محیط طباطبایی، مشاور پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری آمده است؛ قدیمی‌ترین کتابخانه و موزه برجای مانده در سرزمین ایران، مجموعه کتابخانه و موزه آستان قدس رضوی است که بنا بر سنت حسنه وقف پاگرفته و عمر آن از هزار سال افزون است.

در ادامه پیشگفتار آمده است؛ در حال حاضر بزرگ‌ترین مجموعه قران‌های خطی جهان، (متجاوز از ۲۰ هزار نسخه) که از اهمیتی بی‌نظیر در جهان اسلام و در میان موزه‌های سراسر دنیا برخوردار است، در آستان قدس رضوی موجود و نگه داری می‌شود. همچنین مجموعه مهم و کم نظیری از ادوات نجومی و اسطرلاب‌ها و اشیا نفیس و بی‌رقیب دیگری همچون انواع شمشیرهای مرصع، قندیل‌های طلا و مرصع و کتیبه‌های طلای دوره صفویه و درهای چوبی منبت و مرصع مربوط به حرم مطهر حضرت رضا علیه السلام و دیگر آثاری که در گذر قرن‌ها توسط علمای دینی و مشاهیر فرهنگ و ادب، مردم عادی، خادمان، شاهان و سرداران فاتح و مجموعه داران به این آستان اهدا شده و برخی از آن‌ها در موزه‌ها در معرض نمایش قرار دارد.
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید