گزیده اسناد
۱۳۹۵-۰۳-۰۹
گزیده اسناد: نگاهی به تاریخ خراسان از روزگار صفویه تا قاجاریه
این مجموعه مشتمل بر 73 سند در ارتباط با برخی مسائل خانوادگی سران صفویه و قاجار, اوضاع سیاسی ایران و خراسان, مسائل و مشکلات مرزنشینان, منازعات قبایل خراسان و سیستان, مسائل کشاورزی و مانند آن است.
گزیده اسناد (نگاهی به تاریخ خراسان از روزگار صفویه تا قاجاریه)/ به کوشش زهرا طلائی.- مشهد: سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، ‎۱۳۸۰.
‎۱۵۶ ص.: نمونه.- ( سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی؛ ‎۳۱)
اسناد ارائه شده در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.
ISBN 964-6429-13-0.‎
موضوع: ‎۱.سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی -- آرشیو. ‎۲.خراسان -- تاریخ -- اسناد و مدارک
شماره دیویی: گ 158 س 027/55592


این مجموعه مشتمل بر 73 سند در ارتباط با برخی مسائل خانوادگی سران صفویه و قاجار, اوضاع سیاسی ایران و خراسان, مسائل و مشکلات مرزنشینان, منازعات قبایل خراسان و سیستان, مسائل کشاورزی و مانند آن است. اکثر این اسناد از مجموعه نفیس خاندان علم و بیشتر درباره جنوب خراسان (قاینات و خراسان) و بخشهایی از خراسان آن زمان و افغانستان کنونی است. قدیمی‌ترین سند معرفی شده در این مجموعه مربوط به اواخر دوره شاه عباس اول (1034هـ.ق.) و تازه‌ترین آن مربوط به نیرالدوله (1331هـ.ق.) می‌باشد. این کتاب شامل ارقام و فرامین شاهان و والیان است که انتصابها، دستور اعزامها و تصرفها، حدود و سایر مسائل حکومتی را در برمی‌گیرد که سیزده تن از رجال تاریخی برجسته منشأ صدور آنها بوده‌اند.
در پایان کتاب تصاویر اسناد چاپ شده است.
مندرجات کتاب عبارت‌اند از :سند متعلق به شاه عباس اول, سند متعلق به احمد شاه درانی, سند متعلق به قهرمان میرزا, اسناد متعلق به ناصرالدین شاه, اسناد متعلق به سلطان مراد میرزا حسام‌السلطنه, اسناد متعلق به میرزا آقاخان نوری, اسناد متعلق به میرزا محمد صادق مستوفی امین السلطان, سند متعلق به غلام‌رضا خان آصف‌الدوله, اسناد متعلق به محمد تقی میرزا رکن‌الدوله, اسناد متعلق به مظفرالدین شاه, اسناد متعلق به سلطان حسین میرزا نیرالدوله, سند متعلق به محمد علی شاه, و سند متعلق به سلطان عبدالحمید میرزا عین‌الدوله .
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید