گزیده اسناد مسجد جامع گوهرشاد
۱۳۹۷-۰۵-۱۸
گزيده اسناد مسجد گوهرشاد از صفويه تا قاجار
مبنای انجام این طرح پژوهشی، اسناد موجود در مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی از دوره صفویه تا قاجاریه است.

گزيده اسناد مسجد گوهرشاد از صفويه تا قاجار/ تهيه و تدوين: زهرا طلايي، الهه محبوب فريماني.- مشهد: سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوي، ‎۱۳۹۶.
‎۲۸۲ ص.: نمونه.
کتابنامه.
نمايه.
موضوع:  ‎۱.مسجد جامع گوهرشاد، مشهد-- تاريخ -- اسناد و مدارک. ‎۲.مسجدها -- ايران -- مشهد-- تاريخ -- اسناد و مدارک.
شماره ديويي: گ 686 ط 297/75


دو هزار و 500 رکورد از اسناد آرشیو آستان قدس رضوی با محوریت مسجد گوهرشاد بررسی و پس از مطالعه 400 برگ سند، 84 برگ برای چاپ در کتاب برگزیده شده است. متن نهایی این اثر در مرداد 1396 برای انجام مراحل چاپ آن تحویل داده شد. کتاب گزیده اسناد مسجد گوهرشاد از صفویه تا قاجار، در 282 صفحه و پنج فصل؛ «اسناد ساختار اداری و شیوه اداره مسجد»، «اسناد وقف‌نامه‌ها، اداره موقوفات مسجد»، «اسناد هزینه‌های مسجد و موقوفات آن»، «اسناد تعمیرات مسجد و موقوفات آن» و «اسناد مراسم و اجتماعات در مسجد جامع» منتشر شده است.

در این کتاب به ساختار اداری مسجد و اینکه در هر دوره‌ای، چه کسی مسئول اداره آن بوده، اشاره شده است که در کتاب‌های دیگر این نکات ذکر نشده است.

 اگرچه مبنای انجام این طرح پژوهشی، اسناد موجود در مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی از دوره صفویه تا قاجاریه بوده است، اما برای تکمیل اطلاعات، کتاب‌ها و تحقیقات تاریخی مرتبط با این موضوعات در دوره معاصر هم مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است.

 
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید