اجازات علماء
۱۳۹۵-۰۶-۲۷
اجازات علماء
(اجازه، صورت اجازه، انهاء، سماع، تفریظ، دستخط تملک، تصحیح و مقابله، نقش مهر) موجود در نسخه های خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

اجازات علماء: (اجازه، صورت اجازه، انهاء، سماع، تفریظ، دستخط تملک، تصحیح و مقابله، نقش مهر) موجود در نسخه های خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی/به کوشش براتعلی غلامی مقدم؛ زیر نظر اداره مخطوطات.- مشهد: سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، 1394.

کتاب دو جلدی «اجازات علما» از منشورات جدید کتابخانۀ استان قدس رضوی است. این کتاب را جناب براتعلی غلامی مقدم، فهرست نگار نام آشنای بخش خطی کتابخانۀ آستان قدس رضوی به عنوان حاصل چند دهه تلاش جدی در آن گنجینۀ نورانی نوشته و کتابخانۀ یادشده به عنوان صدمین کتاب در سلسلۀ منشورات خود به سال ۱۳۹۴ در شمارگان ۵۰۰ نسخه منتشر کرده است. (دو مجلد، ۱۱۷۰ صفحه).

جلد اول:
درونمایۀ کتاب، شامل چند بخش است:
اجازات (به خط مجیز) ۱۵۵ مورد
صورت اجازه (به خط دیگران) ۱۴۲ مورد
انهاء ۵۸ مورد
بلاغ ۸۰ مورد
سماع ۱۶ مورد
تقریظ ۴۱ مورد
دستخط تملک ۵۰۳ مورد
تصحیح و مقابله ۱۳۸ مورد
نقش مُهر ۲۱۵ مورد
نمونه نسخه ها ۲۳۸ مورد

تمام این موارد، از لابلای نسخه های خطی موجود در آستان مقدس رضوی سلام الله علیه استخراج و در هر فصل (بجز نمونه نسخه ها) به ترتیب زمان ذکر شده اند.
اجازات و صورت اجازات در جلد اول آمده و بقیه فصول در جلد دوم جای گرفته اند.
این یادداشت نیز ناظر به مجلد اول است و نکات مجلد دوم به زمان دیگر و مجال دیگر موکول می شود.

مجلد دوم (ص ۹۰۱ تا ۹۵۰) ، نمایه ها را نیز در بر دارد، شامل:
فهرست اجازه دهندگان
فهرست اجازه گیرندگان
فهرست اصحاب انهاء
فهرست اصحاب بلاغ
فهرست اصحاب تقریظ
فهرست دست نویسان
فهرست سماع ها
فهرست مصححان
فهرست مکانها
فهرست نقش و سجع مهرها به ترتیب قرن

به جرأت می توان گفت که هیچ تحقیقی درباره موضوع هایی همچون تراجم، رجال، کتابشناسی، تاریخ تعلیم و تربیت، تاریخ کتابداری، تاریخ شهرها، جغرافیای فرهنگی شهرها، و مانند آنها نیست که از اطلاعات دست اول این کتاب، بی نیاز باشد، داده هایی که برای نخستین بار، به پژوهش گران عرضه می شود.
دانشورانی در این کتاب، شناسانده شده اند که در جای دیگر، نشانی از آنها نمی توان یافت و این خود، فایده ای بزرگ است که ضرورت گریزناپذیر رجوع به این گنجینه را می نمایاند.
نگارندۀ سطور که پیش از این چند مقاله بر اساس نکات برگرفته از اجازات نوشته است، در تصفّح نخستین مجلد کتاب اجازات علما، چند نکته یافته که قرار است در آیندۀ نزدیک در یکی از نشریات علمی درج شود.
از نشر این یادداشت، امید می رود که فرصتی برای نگارنده یا دیگری فراهم آید که نقد و معرفی کاملی از این گنجینه به قلم آرند و کسانی را که به این گنجینه دست نیافته اند، با درونمایۀ آن آشنا گردانند.
بار دیگر بر این نکته تأکید می شود که چاپ این کتاب پر برگ و بار، حجت را بر تمام پژوهش گران تمام کرده است، به گونه ای که نمی توان پس از این، اطلاعات این کتاب را در تحقیقات بعدی نادیده گرفت.
این اقدام اساسی، گامی جدی و نقطه عطفی در تاریخ کتابخانه آستان قدس رضوی به شمار می رود که باید به تلاشگران آن تبریک گفت.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید