کتابخانه ملی کلمبیا
۱۳۹۳-۱۱-۲۵
کتابخانه ملی کلمبیا
کتابخانه ملی کلمبیا National Library of Columbia = Biblioteca Nacional de Colombia تاسیس: ۱۷۷۷م. وبگاه: http://www.bibliotecanacional.gov.co موقعیّت: بوگوتا جمهوری کلمبیا شمال‌غربی‌ترین کشور آمریکای جنوبی است و پایتخت آن شهر بوگوتا است. کلمبیا در جنوب با ونزوئلا، برزیل، اکوادور و پرو، در شمال از طریق دریای کارائیب با اقیانوس اطلس و از غرب با پاناما و »
کتابخانه ملی کلمبیا National Library of Columbia = Biblioteca Nacional de Colombia

تاسیس: ۱۷۷۷م.

وبگاه:  http://www.bibliotecanacional.gov.co

موقعیّت: بوگوتا

جمهوری کلمبیا شمال‌غربی‌ترین کشور آمریکای جنوبی است و پایتخت آن شهر بوگوتا است. کلمبیا در جنوب با ونزوئلا، برزیل، اکوادور و پرو، در شمال از طریق دریای کارائیب با اقیانوس اطلس و از غرب با پاناما و اقیانوس آرام هم‌مرز است.

کلمبیا چهارمین کشور بزرگ آمریکای جنوبی (بعد از برزیل و آرژانتین و پرو)، با مساحت ۱ میلیون و ۱۴۱ هزار کیلومتر مربع است. خاک سرزمین کلمبیا دارای شرایط فیزیکی متنوعی است و از قله‌های بلند و برفی آند تا دشت‌های گرم و مرطوب حوزهٔ رود آمازون را شامل می‌شود. این کشور بعد از برزیل دارای بیشترین جمعیت در بین کشورهای آمریکای جنوبی است. پراکندگی جمعیتی کلمبیا یکسان نیست. اغلب مردم این کشور در یک سوم کوهستانی کشور یعنی جایی که بوگوتا پایتخت کلمبیا و سایر شهرهای بزرگ آن قرار دارند زندگی می‌کنند. از آنجا که این ناحیهٔ غربی کشور دارای آب و هوای مناسب و خاک غنی است، فعالیت‌های کشاورزی نیز اغلب در این ناحیه‌است.

تاریخچه کتابخانه

کتابخانه ملی کلمبیا در تاریخ ۹ ژانویه سال ۱۷۷۷ تاسیس شد،  اولین کتابخانه عمومی امریکا بود. اولین مجموعه کتابخانه شامل مجموعه است متعلق به یسوعیان،مربوط به سال ۱۷۶۷ که کلمبیا توسط کارلوس سوم از سلطه اسپانیا خارج شد. بنابراین یکی از اولین طرح های کتابخانه های عمومی است که در سرزمین کلمبیا ایجاد می شود.

در سال ۱۸۲۲، معاون رئیس جمهور ، فرانسیسکو د پائولا سانتاندر، طبق حکم ۱۲ مارس دستور تنظیم مجدد کتابخانه عمومی و ترکیب آن با کتابخانه گیاهشناسی را صادر می کند. از این پس کتابخانه، به کتابخانه ملی تغییر نام می دهد.

در ۲۵ مارس ۱۸۳۴ اولین لایحه قانونی تصویب شده است، که به موجب آن گرانادا متعهد به ارائه یک نسخه از هر منبع چاپی اعم از کتاب، روزنامه و جزو به کتابخانه ملی می شد. بنابراین کتاخانه ملی به عنوان مرکز نگهداری میراث ملی با برخی اصلاحات تاکنون حفظ شده است.

مکانیزم ارسال نسخ رایگان، خرید و اهدای مجموعه هایی نظیر: پیندا انسلمو، مانوئل انسیزار، روفینو خوزه کوئروو، جورج ایساکس و سایر مجموعه ها باعث رشد و تقویت کتابخانه ملی به عنوان کتابخانه اصلی میراث کلمبیا بود.

در قرن بیست و یکم، کتابخانه تلاش های خود را جهت زیرساخت های فناوری اطلاعاتی و گسترش دامنه خدمات به فرمت های جدید اطلاعاتی از قبیل کتابخانه دیجیتالی متمرکز کرده است.

ساختمان

در اول فوریه ۱۹۳۱ دانیل سامپر اورتکا به عنوان مدیر انتخاب گردید. در زمان مدیریت او، که تا سال ۱۹۳۸ به طول انجامید، یک ساختمان به طور خاص برای موزه هنر ساخته شد.

در ماه ژوئن ۱۹۳۲ آلبرتو پیشنهاد ساخت یک ساختمان جدید برای کتابخانه ملی داد. ساختمانی مانند کتابخانه کنگره آمریکا و کتابخانه مدرن آلمان. در ۲۰ ژانویه ۱۹۳۸ ساختمان فعلی کتابخانه ملی افتتاح گردید.

در ماه ژوئن ۱۹۵۴ در طول دولت گوستاو روجاس پینیلا در قسمت زیرزمین که برای کافه تریا و تایپوگرافی در نظر گرفته شده بود تلویزیون ملی کلمبیا نصب گردید. این نهاد تا اواسط دهه نود تا زمانی که به مقر جدید رفت، باقی مانده است.

آرشیو ملی در سال ۱۹۹۱ بازسازی شد و به ساختمان جدید خود، حوالی میدان قدیمی سانتافه منتقل شد.

در سال ۱۹۷۶، ساختمان کتابخانه ملی و مجموعه آن، بنای تاریخی ملی اعلام شد.

تصاویر کتابخانه
   
    Image result for National Library of Columbia

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید