کتابخانه ملی فنلاند
۱۳۹۴-۰۳-۰۲
کتابخانه ملی فنلاند
کتابخانه ملی فنلاند National Library of Finland تاسیس: ۱۶۴۰م. وبگاه: http://www.nationallibrary.fi موقعیّت: هلسینکی جمهوری فنلاند کشوری است در منطقه اسکاندیناوی در شمال اروپا. این کشور ۵٫۴ میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت آن هلسینکی است. حدود یک میلیون نفر از جمعیت کشور در منطقه کلان‌شهری هلسینکی زندگی می‌کنند. دو زبان فنلاندی و سوئدی در این »
کتابخانه ملی فنلاند National Library of Finland

تاسیس: ۱۶۴۰م.

وبگاه: http://www.nationallibrary.fi

موقعیّت: هلسینکی

جمهوری فنلاند کشوری است در منطقه اسکاندیناوی در شمال اروپا. این کشور ۵٫۴ میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت آن هلسینکی است. حدود یک میلیون نفر از جمعیت کشور در منطقه کلان‌شهری هلسینکی زندگی می‌کنند.

دو زبان فنلاندی و سوئدی در این کشور رسمیت دارند. ۹۰ درصد از مردم کشور، فنلاندی‌زبان هستند و سوئدی در چند منطقه ساحلی در غرب، جنوب، و منطقه خودگردان اُلند صحبت می‌شود.

حدود ۷۸ درصد از مردم این کشور پیرو آیین لوتری از دین مسیحیت هستند و ۲۰ درصد نیز مذهبی ندارند.

کشور فنلاند در زبان فنلاندی سوئومی (Suomi) نامیده می‌شود. واژه فنلاند که در فارسی به‌کار می‌رود از نام فرانسوی آن کشور گرفته شده‌است.

فنلاند هشتمین کشور اروپا از نظر بزرگی مساحت است و کم‌تراکم‌ترین کشور از نظر جمعیت در اتحادیه اروپا به‌شمار می‌آید.

فنلاند از سده دوازدهم تا آغاز سده نوزدهم جزئی از سوئد بود و پس از آن در دوره‌ای تبدیل به یک دوک‌نشین بزرگ خودگردان در امپراتوری روسیه شد و این وضعیت تا انقلاب روسیه ادامه یافت.

فنلاند هرساله به عنوان یکی از کشورها در صدر جدول کیفیت بالای زندگی در جهان قرار دارد.

تاریخچه

کتابخانه ملی فنلاند همان کتابخانه دانشگاه هلسینکی است که در ۱۶۴۰ در تورکو با عنوان کتابخانه آکادمی تورکو تأسیس شد و در ۱۸۲۸ همراه با این آکادمی که در آن زمان به دانشگاه هلسینکی تبدیل شد، به شهر هلسینکی انتقال یافت. از نظر اداری، زیر نظر دانشگاه هلسینکی است. نام این کتابخانه تا ۱ اوت ۲۰۰۶ میلادی، کتابخانه دانشگاه هلسینکی بود.

کتابخانه ملی فنلاند قدیمی ترین و بزرگترین کتابخانه های علمی در فنلاند نیز به عنوان یکی از بزرگترین موسسات مستقل در دانشگاه هلسینکی است. این کتابخانه مسئول جمع آوری، توضیحات، حفظ و دسترسی به میراث ملی چاپ فنلاند است. کتابخانه ملی به عنوان یک سرویس ملی و مرکز توسعه برای بخش کتابخانه خدمت می کند و همکاری ملی و بین المللی در این زمینه دارد.

مجموعه

مجموعهٔ کتابخانه دارای حدود ۵/۲ میلیون کتاب است. سایر مجموعه‌ها عبارتند از: میکروفیلم ۸۰ هزار؛ میکروفیش ۴۳۰ هزار؛ نقشه ۶۰ هزار؛ موسیقی ۳۰ هزار، آثار چاپی موسیقی ۳۲ هزار و سایر منابع ۲/۷ میلیون که درمجموع ۱۰۰ کیلومترطبقه را شامل می‌شود. این کتابخانه دارای ۱۵۰ کارمند تمام‌وقت است

آرشیوهای ملی فنلاند با ۸۳ نفر کارمند که ۳۷ نفر آنان متخصص هستند، شامل هفت آرشیو استانی است. طول قفسه‌های مجموعه آرشیو ملی فنلاند در ۱۹۸۷ قریب ۱۸۳,۳۷ متر بود.

وظایف کتابخانه

وظایف این کتابخانه شامل وظایف کتابخانه ملی و کتابخانه تحقیقاتی است؛ بدین معنی که این کتابخانه انتشارات کشور و آثار نوشته شده توسط فنلاندی‌ها یا مواد مربوط به فنلاند که در هر جای دیگر منتشر شده‌اند و انتشارات خارجی مورد نیاز برای مطالعه و تحقیق دانشگاه هلسینکی را فراهم می‌آورد. همچنین کتابخانه ملی نسخه‌های خطی مربوط به تاریخ فرهنگ فنلاند را گردآوری و کتابشناسی ملی و فهرست مشترک کتابخانه‌های تحقیقاتی و دانشگاهی فنلاند را تألیف می‌کند.

این کتابخانه انتشارات کشور را در اجرای قانون واسپاری دریافت و آنها را میان کتابخانه‌های دیگر توزیع می‌کند. در میان منابع این کتابخانه مجموعه‌ای اختصاصی از آثار و نوشته‌های اِسلاو وجود دارد که تشکیل آن به زمانی بازمی‌گردد که فنلاند دوک‌نشین روسیه شد (۱۸۲۰) و کتابخانه نسخه‌های واسپرده مواد چاپی روسیه را دریافت می‌کرد.

در سال ۱۹۹۵ میلادی مجموعهٔ ۶ جلدی فهرست نقشه‌های فنلاند را منتشر کرد و در سال ۱۹۹۶ میلادی کتابشناسی ملی سال‌های ۱۴۸۸ میلادی تا۱۷۰۰ میلادی را منتشر کرد.

ساختمان کتابخانه

ساختمان کتابخانه از سال ۱۸۴۰ میلادی تاکنون، چندین بار گسترش یافته و برای در برگرفتن تکنولوژی‌های مدرن موسیقی بازسازی شده است.

فضای کتابخانه ۲۶ هزار متر مربع است. ساختمان دپارتمان‌ها اکنون برای اتصال به کتابخانه در حال بازسازی است. بازسازی مرحلهٔ اول در سال ۱۹۹۶ شروع در مارس ۱۹۹۸ خاتمه یافت. مرحلهٔ دوم در سال ۱۹۹۸ شروع شد.

تصاویر کتابخانه
Image result for National Library of Finland      Image result for National Library of Finland
Image result for National Library of Finland    Image result for National Library of Finland
Image result for National Library of Finland      Image result for National Library of Finland

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید