کتابخانه ملی سوئد
۱۳۹۳-۱۰-۲۷
کتابخانه ملی سوئد
کتابخانه ملی سوئد National Library of Sweden= Kungliga biblioteket تاسیس: ۱۶۶۱ م. وبگاه: www.kb.se موقعیّت: سوئد، استکهلم سوئد (به سوئدی: Sverige)، کشوری است در شمال اروپا در شبه‌جزیره اسکاندیناوی. از غرب با کشور نروژ، از شمال شرق با کشور فنلاند، از شرق با خلیج بوتنی، از جنوب شرقی با دریای بالتیک و از جنوب غربی »

کتابخانه ملی سوئد National Library of Sweden= Kungliga biblioteket

تاسیس: ۱۶۶۱ م.

وبگاه: www.kb.se

موقعیّت: سوئد، استکهلم

سوئد (به سوئدی: Sverige)، کشوری است در شمال اروپا در شبه‌جزیره اسکاندیناوی. از غرب با کشور نروژ، از شمال شرق با کشور فنلاند، از شرق با خلیج بوتنی، از جنوب شرقی با دریای بالتیک و از جنوب غربی با کشور دانمارک همسایه‌است. نام این کشور در فارسی از نام آن در زبان فرانسوی (Suède) گرفته شده‌است. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر این کشور شهر استکهلم است.

سوئد با مساحت ۴۴۹٬۹۶۴ کیلومتر مربع، چهارمین کشور بزرگ اروپا (ششمین کشور بزرگ اروپا با احتساب روسیه و ترکیه) از نظر مساحت می‌باشد. جمعیت سوئد بیش از ۹٫۶ میلیون نفر است که تقریباً ۷٫۹ میلیون نفر آن را سوئدی‌ها تشکیل می‌دهند. این کشور با تعداد ۲۱ نفر در هر کیلومتر مربع از تراکم جمعیت پایینی برخوردار است که بیشتر این جمعیت نیز در جنوب سوئد مستقر هستند. همچنین بیش از ۸۵٪ مردم سوئد در ناحیه شهری زندگی می‌کنند.

کشور سوئد از حکومت مشروطه برخوردار بوده و دولت به شکل پارلمانی اداره می‌گردد. پادشاه در این کشور مقامی تشریفاتی است و کشور توسط نخست وزیر اداره می‌شود.

تاریخچه کتابخانه ملی

کتابخانه ملی سوئد از سال ۱۶۶۱ شروع به جمع آوری منابع چاپی سوئدی و یا در مورد سوئد نموده است. ریشه تاریخی این کتابخانه به قرن ۱۶ زمان پادشاهی گوستاو وازا برمی گردد. این پادشاه به جمع آوری کتاب در موضوعات مختلف از جمله تاریخ، علم، کلام، و همچنین نقشه پرداخت. مجموعه های اریک چهاردهم، یوهان سوم و چارلز نهم در مجموعه جداگانه ای در قصر معروف کرون به عنوان سه تاج نگهداری می شود. برخی منابع از خارج خریداری شده است و برخی پس از اصلاحات پروتستان از صومعه سوئدی ثبت و ضبط گردید.  پادشاه گوستاووس Adolphus بخش هایی از مجموعه کتابخانه سلطنتی را در سال ۱۶۲۰ جدا نمود، کتابهایی که پایه و اساس کتابخانه دانشگاه اوپسالا شد.

مجموعه کتابخانه همچنین از طریق غنایم گرفته شده در طول جنگ سی سال گسترش یافت. این گنجینه غنایم شامل کتابخانه اسقفی از وورزبورگ در سال ۱۶۳۱، کتابخانه دانشگاه الوموک در ۱۶۴۲، و کتابخانه سلطنتی پراگ در سال ۱۶۴۹ است. طبق قانون سفارت ۱۶۶۱، تمام انتشارات کتاب در سوئد ملزم به ارائه دو نسخه از همه منابع چاپی – یک نسخه برای بایگانی ملی و دیگری برای کتابخانه ملی- شدند.

بخش عمده ای از مجموعه کتابخانه در شعله های آتش در آتش سوزی بزرگ قصر در سال ۱۶۹۷ از بین رفت. (۱۷۲۸۶ کتاب و ۱۱۰۳ نسخه خطی). فقط ۶۷۰۰ کتاب و ۲۸۳ نسخه های خطی سالم ماند. پس از آن، کتابها به طور موقت در قصر نجیب های مختلف در استکهلم، نگهداری می شد. برای اولین بار در خانه لوئیزیانا ، پس از میدان  Norrmalm (1697-1702)، و بعد از آن در کاخ بونده (۱۷۰۲-۱۷۳۰) بود، و خانه های براهه در Helgeandsholmen  ((1730-1768 و در نهایت، در سال ۱۷۶۸، مجموعه به جناح شمال شرقی کاخ سلطنتی جدید نقل مکان کرد.

مجموعه در محل جدید خود بیشتر رشد کرد زمانی که بایگانی آثار باستانی در سال ۱۷۸۰ منحل شد و بسیاری از کتاب آنجا به کتابخانه ملی منتقل شدند. در سال ۱۷۹۲، گوستاو سوم کتابخانه شخصی خود با ۱۴۵۰۰ اثر و چهار سال بعد، گوستاو چهارم آدولف ۷۵۰۰ اثر  را به کتابخانه ملی اهداء نمودند. در نتیجه، کتابخانه ملی حدود ۴۰۰۰۰ اثر تا سال ۱۸۱۴ داشت.

چند مجموعه بزرگ کتاب، از طریق اهدا و یا خریداری، در قرن ۱۹ به کتابخانه ملی اضافه گردید. فضای کاخ محدود بود و یک محل جدید برای مجموعه مورد نیاز بود. در سال ۱۸۷۷، کتابخانه ملی به مکان جدید، محوطه اختصاص داده شده در Humlegården نقل مکان کرد. کتابخانه در سال ۱۸۸۷شروع به نصب روشنایی الکتریکی کرد، اما تا سال ۱۹۶۴ کاملاً الکتریکی نبود.

ساختمان

در ابتدا، مجموعه کتابخانه سلطنتی در کاخ سلطنتی (کرون)، که در سال ۱۶۹۷ سوخت نگهداری می شد. کتابخانه ملی به ساختمان فعلی آن در Humlegården در ماه دسامبر ژانویه ۱۸۷۷/۱۸۷۸ نقل مکان کرد. این ساختمان توسط گوستاو دال با استفاده از چدن طراحی و ساخته شده است. دو قسمت در ۱۹۲۶-۱۹۲۷ به آن اضافه شد. کتابخانه ملی در بهار سال ۱۹۹۷ پس از بازسازی جامع و اضافات بازگشایی شد. دو طبقه زیرزمینی بزرگ زیر ساختمان ساخته شد که در حال حاضر شامل بخش عمده ای از مجموعه های کتابخانه، کاربران کتابخانه، دیگر بازدید کنندگان، و کارکنان  می باشد.

بخش جدید، به نام ضمیمه، شامل سالن، اتاق نمایشگاه، و اتاق مطالعه میکروفیلم است. تمام روزنامه های سوئدی و تعداد زیادی از روزنامه های خارجی بر روی میکروفیلم در اتاق مطالعه میکروفیلم در دسترس هستند.         

مجموعه کتابخانه

مجموعه کتابخانه شامل بیش از سه میلیون کتاب و مجلات و در حدود ۱۰۰۰ متر از فضای کتابخانه به قفسه نشریات سوئدی اختصاص دارد که هر سال در حال رشد است. نکات برجسته مجموعه عبارتند از:

  1. یکی از بزرگترین و بهترین حافظان مجموعه پوستر در جهان با بیش از ۵۰۰۰۰۰  پوستر است ، که به طور متوسط حدود ۵۰۰۰ مورد در سال به این مجموعه افزوده می شود.
  2. مجموعه منحصر به فرد از نشریات فانی (۱۰۰۰۰ متر از فضای قفسه) که توسط ۱۶۰۰۰۰ نمونه در سال در حال رشد است.
  3. ۳۰۰۰۰۰ برگ نقشه، ۷۵۰۰۰۰ پرتره و ۵۰۰۰۰۰ تصویر ساخته شده با تکنیکهای مختلف

این کتابخانه دارای مجموعه ای از برنامه های تلویزیونی و رادیویی، فیلم، ویدئو و بازی های کامپیوتری نیز می باشد.

دسترسی به منابع کتابخانه  از طریق مراجعه حضوری و برخی موارد خدمات آنلاین می باشد. کتابخانه ملی یک کتابخانه تحقیقاتی علوم انسانی است که به خریداری نشریت علمی به زبان مختلف نیز می پردازد. مدیریت و هماهنگی خدمات و بودجه کتابخانه عمومی سوئد و توسعه و مدیریت کتابخانه ها و فهرست ملی بر عهده کتابخانه ملی است. کتابخانه ملی سوئد یک سازمان دولتی است و در حدود ۴۰۰ نفر پرسنل دارد.

کتابخانه ملی سوئد برای عموم مردم باز است.

تصاویر کتابخانه
Image result for National Library of Sweden          Image result for National Library of Sweden
Image result for National Library of Sweden   Image result for National Library of Sweden

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید