کتابخانه ملی استونی
۱۳۹۳-۰۵-۲۷
کتابخانه ملی استونی
کتابخانه ملی استونی National Library of Estonia= Eesti Rahvusraamatukogu تاسیس: ۱۹۱۸م. وبگاه: http://www.nlib.ee موقعیّت: تالین در ۲۱ دسامبر ۱۹۱۸ حکومت جمهوری استونی تصمیم به تأسیس یک کتابخانه دولتی گرفت. مجموعه اولیه کتابخانه شامل ۲۰۰۰ جلد کتاب لازم برای قانونگذاری و حکومت‌داری بود که اولین مراجعه‌کنندگان آن اعضای پارلمان بودند.

کتابخانه ملی استونی National Library of Estonia= Eesti Rahvusraamatukogu

تاسیس: ۱۹۱۸م.

وبگاه: http://www.nlib.ee

موقعیّت: تالین

در ۲۱ دسامبر ۱۹۱۸ حکومت جمهوری استونی تصمیم به تأسیس یک کتابخانه دولتی گرفت. مجموعه اولیه کتابخانه شامل ۲۰۰۰ جلد کتاب لازم برای قانونگذاری و حکومت‌داری بود که اولین مراجعه‌کنندگان آن اعضای پارلمان بودند. کتابخانه در کاخ «توم‌پی» (مقر پارلمان) قرار داشت. بعد از اشغال این کشور توسط شوروی سابق، این کتابخانه به یک کتابخانه عمومی تبدیل شد که همانند کتابخانه‌های اتحاد جماهیر شوروی اداره می‌شد.

هر گونه ارتباط با کتابخانه‌های خارجی دشوار بود و انتشارات روسی غالب مجموعه منابع این کتابخانه را تشکیل می‌داد. مجموعه انتشارات استونی در مجموعه‌هایی با دسترسی محدود قرار داده شد، اما این عمل باعث حفظ آن‌ها از نابودی نشد. این کتابخانه از سال ۱۹۸۸، جایگاه کتابخانه ملی را پیدا کرده است. یک سال بعد در نتیجه تغییرات سیاسی در اتحاد شوروی، فراهم‌آوردن خدمات اطلاعاتی برای بخش‌های نوظهور حکومتی و قانونگذاری محلی ضرورت پیدا کرد.

ساختمان کتابخانه

در بین سال‌های ۱۹۹۳-۱۹۸۵ ساختمان جدید کتابخانه ملی استونی در هشت طبقه تأسیس شد. این مجموعه بزرگترین کتابخانه در کشورهای حوزه بالتیک است و گنجایش ۸۲۰ نفر را در ۲۶ اتاق مطالعه دارد، و مخزن‌های آن برای نگهداری ۵ میلیون جلد کتاب، طراحی شده.

فعالیت‌ها و خدمات

هدف کتابخانه ملی مجموعه‌سازی، ذخیره و در دسترس‌قراردادن میراث ملی کشور می‌باشد.

این کتابخانه همچنین یک کتابخانه پارلمانی با هدف ارائه خدمات اطلاعاتی به پارلمان استونی، به حکومت، و به مؤسسه‌های دولتی، از طریق گردآوری مطالب چاپی درباره حقوق و تاریخ و سیاست، و دریافت مدارک حقوقی و ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی است.

یک کتابخانه تحقیقاتی در حوزه علوم انسانی است، با این هدف که اطلاعات آن برای فعالیت‌های تحقیقی در زمینه علوم انسانی و علوم اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد.

یک مرکز اطلاع‌رسانی است که خدمات آن (به شرط آن که جستجو، پیوسته باشد) مبتنی بر استفاده از پایگاه داده‌های محلی و ابزارهای مرجع دیگر می‌باشد.

یک مرکز تحقیق درباره کتاب است که تحقیق در علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی را دنبال می‌کند و مسئولیت فعالیت‌های توسعه‌ای در این زمینه را بر عهده دارد.

یک مرکز فرهنگی است که کتاب‌های گوناگون و هنری عرضه‌شده، در آن نگهداری می‌شوند و نیز محلی است برای برگزاری کنفرانس‌ها، برنامه‌های تئاتر، نمایش فیلم، و دیگر فعالیت‌های فرهنگی.

مکانی است که «انجمن کتابداران استونی» در آن مستقر می‌باشد و تنها نشریه علمی استونی برای کتابداران با نام «ژورنال کتابخانه» در آنجا منتشر می‌شود.

مرکزی برای پژوهش در زمینه حفظ و نگهداری منابع کتابخانه‌ای در استونی است.

دفتر ملی «شابک» و «شابپ»، و همچنین محل انتشارات کتابشناسی ملی و دیگر مواد کتابخانه‌ای است.

خدمات اطلاعاتی پیوسته

فهرست مشترک کتابخانه‌ای و خدمات وب.

مجموعه‌ها

هم اکنون کتابخانه ملی استونی منابع چاپی، دیداری و شنیداری، لوح‌های فشرده و نیز مجموعه‌های هنری مانند کتاب (در زمینه معماری)، کارت پستال، پوستر یا هر زمینه هنری دیگر را طبق وظیفه قانونی خود گردآوری می‌کند. اصول فراهم‌آوری منابع ملی در قانون «نسخه واسپاری اجباری» تعیین شده که به‌موجب آن، دو نسخه از هر اثر منتشرشده و یک نسخه از آثار دیداری و شنیداری که در استونی منتشر شده‌اند به کتابخانه ملی فرستاده می‌شوند. مجموعه کتابخانه از طریق خرید منابع تکمیل می‌شود.

اصول فراهم‌آوری منابع خارجی از جایگاهی که کتابخانه به‌عنوان یک کتابخانه ملی دارد، و از حوزه‌هایی که برای فراهم‌آوری تعیین شده‌اند ناشی می‌شود. کتابخانه ملزم به مبادله کتاب در سطح گسترده است و در حدود ۴۰۰ طرف همکاری در سراسر جهان دارد. همکاری با شرکا و سفارتخانه‌های خارجی واقع در استونی این امکان را برای کتابخانه فراهم آورده که سالن‌های مطالعه مختص برخی کشورها (از جمله سوئد و دیگر کشورهای آلمانی شمال اروپا، سویس، اتریش، آلمان، فرانسه و امریکای لاتین) را به‌وجود آورد. خدمات امانت بین‌کتابخانه‌ای نیز به‌طور گسترده ارائه می‌شوند. مجموعه کتابخانه ملی استونی در تاریخ اول ژانویه ۲۰۰۰ با تعداد کل ۰۲۵‚۱۲۰‚۳ نسخه عبارت بودند از:

کتاب / ۰۸۸‚۰۱۸‚۲

مواد گرافیکی / ۱۲۷‚۶۱

نشریات ادواری / ۳۲۵‚۱۵

‌موسیقی / ۳۹۶‚۱۱۳

منابع دیداری و شنیداری / ۵۸۳‚۳۰

 میکروفیلم / ۷۶۰‚۴

 نسخه‌های خطی / ۱۴۶

میکروفرم / ۸۲۷‚۲۶

منابع الکترونیکی / ۵۹۶

دیسک فشرده / ۴۶۶

دیگر مواد کتابخانه‌ای / ۰۰۶‚۵۸

حوزه‌های موضوعی

حقوق، اقتصاد، علوم سیاسی، علوم انسانی و اجتماعی.

ورودی‌ها

کتاب، نشریه‌، نسخه‌های خطی، نقشه، متن موسیقی، مواد صوتی، میکروفرم، میکروفیلم، منابع دیداری و شنیداری، منابع الکترونیکی.

انتشارات

تنها نشریه علمی استونی برای کتابداران با نام «کتابداری»[۱] (که هر دو ماه یک‌بار منتشر می‌گردد)، تهیه و انتشار کتابشناسی ملی.

شرایط و نحوه دسترسی عمومی

کتابخانه ملی استونی به روی عموم باز است. تنها شرط پذیرش در کتابخانه داشتن کارت مطالعه می‌باشد که بر اساس کارت شناسایی رسمی برای افراد صادر می‌شود. برای استفاده یکروزه نیز گواهی‌های یکروزه صادر می‌شود. تنها در سالن‌های مطالعه کتابخانه می‌توان از منابع کتابخانه استفاده کرد.

تصاویر کتابخانه
Image result for Eesti Rahvusraamatukogu     Image result for Eesti Rahvusraamatukogu
Image result for Eesti Rahvusraamatukogu           Image result for Eesti Rahvusraamatukogu

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید