کتابخانه ملی قبرس شمالی
۱۳۹۴-۰۲-۱۹
کتابخانه ملی قبرس شمالی
کتابخانه ملی قبرس شمالی National Library of Northern Cyprus= Kuzey Kıbrıs Millî Kütüphane تاسیس: ۱۷ نوامبر ۱۹۵۸م. وبگاه: http://mkutup.mebnet.net موقعیّت: نیکوزیای شمالی جمهوری قِبرِس کشوری جزیره‌ای است، در شرق دریای مدیترانه که پایتخت آن نیکوزیا است. این کشور به دو بخش قبرس شمالی (بخش ترک‌نشین) و بخش یونانی‌نشین تقسیم می‌شود که در آن هردو زبان »
کتابخانه ملی قبرس شمالی National Library of Northern Cyprus= Kuzey Kıbrıs Millî Kütüphane

تاسیس: ۱۷ نوامبر ۱۹۵۸م.

وبگاه: http://mkutup.mebnet.net

موقعیّت: نیکوزیای شمالی

جمهوری قِبرِس کشوری جزیره‌ای است، در شرق دریای مدیترانه که پایتخت آن نیکوزیا است. این کشور به دو بخش قبرس شمالی (بخش ترک‌نشین) و بخش یونانی‌نشین تقسیم می‌شود که در آن هردو زبان ترکی و یونانی رسمی هستند. یونانی‌ها ارتودوکس و ترک‌های قبرس مسلمان هستند.

جزیره قبرس بعد از جزیره ساردنی و سیسیل سومین جزیره بزرگ در دریای مدیترانه‌است و جمهوری قبرس از اعضای اتحادیه اروپا می‌باشد. قبرس از نقاط گردشگرپذیر مدیترانه‌است و در ۱ ژانویه ۲۰۰۸ به حوزه یورو پیوست.

جمعیت کل جزیره یک میلیون و صد هزار نفر است و جمعیت جمهوری قبرس بدون احتساب قبرس شمالی ۸۴۰ هزار نفر است. ۷۷ درصد مردم این جزیره یونانی و ۱۸ درصد نیز از ترکان قبرس هستند.

این جزیره به خاطر مکان راهبردی خود در طی تاریخ مورد حمله و اشغال امپراتوری‌های گوناگون ازجمله هیتی‌ها، آشوری‌ها، مصری‌ها، ایرانیان، یونانی‌ها، رومی‌ها، بیزانسی‌ها، عثمانی‌ها و اعراب قرار گرفته‌است. اسکندر مقدونی در ۳۳۳ پیش از میلاد قبرس را از ایران جدا کرد.

جمهوری ترک قبرس شمالی (به ترکی استانبولی: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti یا KKTC) که معمولاً قبرس شمالی خوانده می‌شود ناحیه تحت تسلط ترک‌ها در شمال جزیره قبرس است. پایتخت این کشور نیز به مانند کشور قبرس میان ترک‌ها و یونانی‌ها تقسیم شده و شمال شهر نیکوزیا به نام نیکوزیای شمالی با جمعیتی ۵۰٬۰۰۰ نفر مرکز جمهوری ترک قبرس شمالی می‌باشد. پس از اشغال نظامی قبرس شمالی توسط ارتش ترکیه، سی هزار نیروی ارتش ترکیه در این بخش از جزیره قبرس مستقر هستند.

تاریخچه

کتابخانه ملی قبرس شمالی (به ترکی: Kuzey Kıbrıs Millî Kütüphane) یک کتابخانه ملی در جمهوری ترک قبرس شمالی، که در نیکوزیای شمالی واقع شده‌است. کتابخانه ملی قبرس شمالی در ۱۷ نوامبر ۱۹۵۸ بنیان‌گذاری شده‌است. در این مجموعه ۲۲۹٫۶۲۶ کتاب موجوداست.

بخش های کتابخانه

خدمات کتابخانه ملی برای مرکز فرهنگی آتاتورک جهت ارائه خدماتی مدرن ساخته شده است.

کتابخانه از شش بخش تشکیل شده است:

بخش اول: مخزن و امانت کتاب

طبقه همکف کتابخانه است که کاربران می توانند از طریق مشاوره با کتابداران متخصص در اسرع وقت منابع مورد نیاز خود را به امانت بگیرند. این بخش به صورت قفسه باز است و اغلب دانش آموزان دوره متوسطه از آن استفاده می کنند، گنجایش آن ۸۰ نفر است.

طبقه اول کتابخانه گروه پژوهشی کتابخانه است که در خدمت محققان و دانشجویان می باشد. در این قسمت منابع پوستی و آثار آتاتورک در قبرس و آثار نویسندگان قبرسی نگهداری می شود. گنجایش این بخش ۶۰ نفر است.

بخش دوم: کتابخانه کودکان

در طبقه همکف کتابخانه واقع شده است. کودکان، دانش آموزان مدارس ابتدایی و معلمانی که برای این گروه سنی تدریس می کنند می توانند از این بخش استفاده نمایند. مجموعه داستان، اشعار مهد کودک، آثار تئاتر، منابع مرجع و کمک آموزشی این مقطع سنی در این بخش قرار دارد.

بخش سوم: آرشیو نشریات ادواری

در این بخش آرشیو تمامی روزنامه هایی که در قبرس منتشر شده است از سال ۱۹۶۴ نگهداری می شود. آرشیو مجلات منتشر شده در قبرس نیز در این بخش قرار دارد. گنجایش این بخش ۱۰ نفر است.

بخش چهارم: بخش سمعی و بصری

منابعی از قبیل سی دی، نوار ویدئو و نوارهای صوتی در این بخش قرار دارد و محققان می توانند از طریق فهرست کامپیوتری از منابع استفاده نمایند و همچنین از خدمات اینترنت بهره مند گردند.

بخش پنجم: خدمات فنی

فهرستنویسی، رده بندی و پردازش اطلاعات در این بخش انجام می شود.

بخش ششم: انتشارات خارجی

انتشارات انگلیسی و آلمانی در طبقه اول کتابخانه  در خدمت دانشجویان و محققان دانشگاهی قرار می گیرد.

ساعت کار کتابخانه

همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۷ ، روزهای شنبه از ساعت ۸ تا ۱۳ می باشد.

تصاویر کتابخانه




افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید