کتابخانه جامائیکا
۱۳۹۳-۱۲-۲۹
کتابخانه ملی جامائیکا
کتابخانه ملی جامائیکا National Library of Jamaica تاسیس: ۱۹۷۹ م. وبگاه: www.nlj.gov.jm موقعیّت: کینگستون جامائیکا کشوری است جزیره‌ای در دریای کارائیب و پایتخت آن کینگستون است. این کشور ۱۰.۹۹۰ کیلومتر مربع وسعت داشته و جمعیت آن در سال ۲۰۱۲ حدود ۲ میلیون و ۸۸۹ هزار نفر بوده‌است. جامائیکا سومین کشور پرجمعیت انگلیسی‌زبان قاره آمریکا است و در سال ۱۹۶۲ استقلال خود را از بریتانیا دریافت کرد.
کتابخانه ملی جامائیکا National Library of Jamaica
تاسیس: ۱۹۷۹ م.
وبگاه: www.nlj.gov.jm
موقعیّت: کینگستون

جامائیکا کشوری است جزیره‌ای در دریای کارائیب و پایتخت آن کینگستون است. این کشور ۱۰.۹۹۰ کیلومتر مربع وسعت داشته و جمعیت آن در سال ۲۰۱۲ حدود ۲ میلیون و ۸۸۹ هزار نفر بوده‌است. جامائیکا سومین کشور پرجمعیت انگلیسی‌زبان قاره آمریکا است و در سال ۱۹۶۲ استقلال خود را از بریتانیا دریافت کرد.
جامائیکا در قلمرو همسود قرار دارد و ملکه الیزابت دوم را رئیس کشور خود می‌شناسد. نماینده فعلی ملکه در جامائیکا پاتریک آلن است. حکومت این کشور نظام پارلمانی با دو مجلس است.جامائیکا عضو کشورهای مشترک‌المنافع و زبان رسمی آن انگلیسی است.
جامائیکا از ۱۵۰۹ تا ۱۶۵۵ توسط اسپانیایی‌ها اشغال شد، سپس انگلیسی‌ها آن را تصرف کردند، و در ۱۹۶۲ نخستین مستعمره انگلیس در هند غربی بود که استقلال خود را به‌دست آورد. این کشور تا سال ۱۹۴۸ فاقد کتابخانه عمومی کاملاً آزاد بود. خدمات اشتراک از ۱۸۷۹ به‌وسیله مؤسسه جامائیکا انجام گرفت. اولین کتابخانه آزاد کشور برای جوانان مستقل از کتابخانه مؤسسه در ۱۹۴۰ گشایش یافت. واحد خدمات کتابداری جامائیکا در ۱۹۴۸ تأسیس شد و اکنون خدمات قابل توجهی در سرتاسر جزیره ارائه می‌دهد.
شورای ملی کتابخانه‌ها، آرشیوها، و خدمات سندپردازی (ناکولادس) در ۱۹۷۳ جهت برنامه‌ریزی و هماهنگی شبکه ملی به‌وجود آمد. این شورا مسئول گسترش کتابخانه‌ها و استانداردهای ملی است. در ۱۹۹۱ دامنه فعالیت آن وسیع‌تر شد و تمام جنبه‌های فعالیت‌های اطلاع‌رسانی، از جمله ارتباطات رسانه‌ها و انفورماتیک، را دربر گرفت و به شورای ملی کتابخانه‌ها، آرشیوها، و نظام‌های اطلاع‌رسانی (ناکولیس) تغییر نام یافت. دو هدف عمده آن عبارت از ارتقا و کسب حمایت بیشتر برای خدمات کتابخانه‌ها، آرشیوها و خدمات سندپردازی کشور است.

تاریخچه
کتابخانه ملی جامائیکا در ۱۹۷۹ توسط شورای ملی کتابخانه‌ها، آرشیوها، و خدمات سندپردازی تأسیس شد. مؤسسه جامائیکا در اصل برای پیشبرد ادبیات، علوم، و هنر، در ۱۸۷۹ تأسیس شد. این مؤسسه در ۱۸۹۴ کتابخانه مرجع هند غربی را تأسیس کرد که مجموعه آن هسته اصلی کتابخانه ملی را تشکیل می‌دهد.

فعالیتها و خدمات
نخستین مسئولیت این کتابخانه فراهم‌آوری، نگهداری، و در دسترس قراردادن تمام مدارکی است که در جامائیکا به وسیله مردم این کشور و درباره کشور جامائیکا منتشر می‌شود.
این کتابخانه علاوه بر انجام خدمات مرجع، استفاده گسترده از رایانه را هم عملی ساخته است. کتابخانه ملی جامائیکا، همچنین، مرکز ملی شماره استاندارد بین‌المللی کتاب، شماره استاندارد بین‌المللی نشریات ادواری، و فهرستنویسی پیش از انتشار است و به‌عنوان مرکز قانونی ذخیره مدارک شناخته شده است. حتی قبل از تصویب قانون حفظ و نگهداری مدارک، ناشران علاقه‌مند بودند نسخه‌هایی از انتشارات خود را جهت نگهداری در اختیار کتابخانه ملی قرار دهند.

کارکنان
این کتابخانه دارای ۸۹ کارمند است که ۲۱ نفر آنان دارای تخصص کتابداری هستند.

مجموعه
مجموعه کتابخانه درباره مردم کارائیب بسیار وسیع و غنی است و قدمت مدارک آن به قرن شانزدهم باز می‌گردد. این کتابخانه همچنان به گسترش و غنای خود ادامه می‌دهد و شامل بیش از ۱۶۰۰۰۰ مدرک چاپی و غیرچاپی، مواد دیداری ـ شنیداری، و ۵۰۰۰۰ فوت نوار صوتی و ۵ میلیون فوت فیلم سیاه و سفید ۱۶ میلیمتری است.

انتشارات
انتشارات کتابخانه ملی «کتابشناسی ملی جامائیکا»، «نمایه گلینر» و چند نشریه دیگر است.

تصاویر کتابخانه

Image result for     Image result for
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید