کتابخانه ملی کرواسی
۱۳۹۳-۱۲-۰۲
کتابخانه ملی کرواسی
کتابخانه ملی کرواسی National Library of Croatia National and University Library in Zagreb = Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Zagrebu تاسیس: ۱۶۰۷ م. وبگاه: www.nsk.hr موقعیّت: زاگرب کرُواسی (به فارسی تاجیکی: Хорватия (هارْوَتیه)) (به کروات: Hrvatska) با نام رسمی جمهوری کرواسی کشوری است واقع در منطقه بالکان (جنوب مرکزی اروپا) که از شمال با اسلوونی »
کتابخانه ملی کرواسی National Library of Croatia
National and University Library in Zagreb= Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Zagrebu
تاسیس: 1607 م.
وبگاه: www.nsk.hr
موقعیّت: زاگرب
کرُواسی (به فارسی تاجیکی: Хорватия (هارْوَتیه)) (به کروات: Hrvatska) با نام رسمی جمهوری کرواسی کشوری است واقع در منطقه بالکان (جنوب مرکزی اروپا) که از شمال با اسلوونی و مجارستان، از شمال شرقی با صربستان، از شرق با بوسنی و هرزگووین و از جنوب با مونته‌نگرو و دریای آدریاتیک هم مرز است.
زاگرب پایتخت و بزرگترین شهر کرواسی است. این کشور ۵۶٬۵۹۴ کیلومتر مربع وسعت دارد و بیشتر مناطق آن آب‌وهوای مدیترانه‌ای و قاره‌ای دارند. در سواحل دریای آدریاتیک کرواسی نیز بیش از یک هزار جزیره قرار دارد. جمعیت کرواسی ۴.۲۸ میلیون نفر است که اغلب آن‌ها کروات هستند. مذهب رایج این کشور مسیحیت کاتولیک است و زبان رسمی آن زبان کرواتی نام دارد. واحد پول این کشور کونا نام دارد.
تاریخچه کتابخانه
کتابخانه در سال 1607 با هدف اصلی توسعه و حفظ میراث مکتوب ملی کرواتی تاسیس شده است. از سال 1995 ساختمان کتابخانه به شکل مکعب شیشه ای جالبی در مرکز زاگرب واقع شده است. این عمارت مدرن توسط معماران مشهور کرواتی Velimir Neidhardt، Marijan Hržić، Zvonimir Krznarić، Davor Mance طراحی شده است. 6 سال از سال 1978 تا 1984 ساخت آن طول کشیده است.
بررسی اجمالی تاریخچه کتابخانه
1607 ورود یسوعیون در زاگرب و تاسیس مدرسه دستور زبان یسوعیون
1611 تأسیس کالج یسوعیون با کتابخانه
1645 کتابخانه در سالن های خاص قرار دارد، دارای یک کتابدار و مقررات خاص در مورد حفظ و امانت کتاب است.
1669 کالج یسوعیون توسط منشور شاه Leopold I موقعیت آکادمیکی می یابد و دانشگاه زاگرب می شود. کتابخانه و منابع آن به ساختمان قدیمی و متروکه صومعه دومینیکن در میدان کاترین زاگرب منتقل می شود.
1773 پس از انحلال یسوعیون، کالج با فعالیت های موقت خود تا سال 1776 ادامه می یابد ، و پس از آن کتابخانه بخشی از آکادمی سلطنتی علوم زاگرب به عنوان دانشگاه حقوق، فلسفه و الهیات می شود.
1777 کتابخانه منابع تاریخی روحانی Adam Baltazar Krčelić که با شرط استفاده عموم است، دریافت می کند.
1816 کتابخانه رسماً اقدام به جمع آوری منابع جدید ملی از طریق دریافت نسخ رایگان در دانشگاه Pest نمود.
1837 مقررات لایحه نسخ رایگان به قلمرو کرواسی و اسلاونیا گسترش یافت.
Antun Kukuljević، سیاستمدار و بنیانگذار نظام آموزشی کرواتی، نام کتابخانه را به نام لاتین (Nationalis Academica Bibliotheca) تغییر داد. و کتابخانه ماهیت دوگانه آموزشی و ملی یافت.
1874 دانشگاه سلطنتی فرانتس ژوزف من در زاگرب تاسیس شد. کتابخانه آکادمی (کتابخانه Regiae Academiae Zagrabiensis) بخشی از دانشگاه شد و نام آن به کتابخانه دانشگاه تغییر  یافت تا باعث افزایش  اهمیت و نقش آن در آموزش عالی شود.
1913 با حدود 110000 جلد کتاب، کتابخانه از ساختمان دفتر امروزی پیشوا به عمارت هنر نو واقع در میدان مارکو ماریولیک 21 منتقل شد.  اولین ساختمانی که به طور خاص برای اهداف کتابخانه ساخته شده بود. برای 500000 جلد کتاب طراحی شده بود و محل آن به زودی کفایت 2500000 کتاب، مجله، روزنامه و سایر مجموعه های ویژه کتابخانه را نداشت.
1988 پایه گذاری سنگ بنای ساختمان جدید کتابخانه.
1995 افتتاح ساختمان جدید کتابخانه و پانتئون کتاب کرواتی، در 28 ماه مه به عنوان بخشی از جشن پنجمین سالگرد استقلال کرواسی

تصاویر کتابخانه
Image result for National Library of Croatia    Image result for Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Zagrebu
Image result for Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Zagrebu        Image result for Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Zagrebu
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید