مرکز کتابخانه های تحقیقاتی
۱۳۹۳-۰۵-۲۶
مرکز کتابخانه‌های تحقیقاتی
مرکز کتابخانه‌های تحقیقاتی CRL= Center for Research Libraries تاسیس: ۱۹۴۹م. وبگاه: http://www.crl.edu موقعیّت: شیکاگو سی. آر. ال. (:CRL) اتحادیه‌ی دانشگاههای کالج‌های و کتابخانه‌های تحقیقاتی مستقل شمال آمریکاست. این مرکز منابع سنتی و دیجیتال را برای تدریس و تحقیق از طریق امانت بین کتابخانه‌ای در اختیار موسسات وابسته خود قرار می‌دهد. مشخصات و مدیران رده اول »

مرکز کتابخانه‌های تحقیقاتی CRL= Center for Research Libraries

تاسیس: ۱۹۴۹م.

وبگاه: http://www.crl.edu

موقعیّت: شیکاگو

سی. آر. ال. (:CRL) اتحادیه‌ی دانشگاههای کالج‌های و کتابخانه‌های تحقیقاتی مستقل شمال آمریکاست. این مرکز منابع سنتی و دیجیتال را برای تدریس و تحقیق از طریق امانت بین کتابخانه‌ای در اختیار موسسات وابسته خود قرار می‌دهد.

مشخصات و مدیران رده اول

در این بخش شماره تلفن، آدرس پست الکتریکی و شماره‌ی نمابر و رتبه‌ی علمی مدیران رده اول وجود دارد.

مسیرهایی که به مرکز کتابخانه‌های تحقیقاتی ختم می‌شود

CRL در جنوب شرقی محوطه‌ی دانشگاه شیکاگو در محدوده‌ای از شهر که به همین نام مشهور است قرار دارد. و آدرسش خیابان کنوود جنوبی شماره‌ی ۶۰۵۰ که در ضلع شمال غرب خیابان ۶۱ بین کوتیج گرا و خیابان استو قرار دارد. با اتومبیل شخصی می‌توان هم از اتوبان دان راین وهم از جاده‌ی شوردرایو به آنجا رسید. اما با تاکسی از مرکز شهر شیکاگو تا آنجا تقریباً ۲۰ دلار می‌شود. اتوبوس شماره‌ی ۶ شما را به نزدیکترین محلی که مرکز در آنجا قرار دارد می‌رساند.

خبرنامه مرکز

این خبرنامه بصورت فصلی منتشر می‌شود و شامل برنامه‌ها، رویدادها، خط مشی‌ها، مجموعه‌ها، اعضاء جدید، و کارکنان می‌باشد. شماره‌های گذشته این خبرنامه بصورت فرمت PDF قابل رویت می‌باشد.

طرح استراتژیک مرکز کتابخانه‌های تحقیقاتی از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶

CRL کنسرسیوم دانشگاههای شمال آمریکا، کالج‌ها و کتابخانه‌های تحقیقاتی مستقل است. این کنسرسیوم جمع‌آوری ونگهداری روزنامه‌ها، مجلات، مدارک، آرشیوها و دیگر منابع سنتی و دیجیتال را به عهده دارد. این منابع برای تحقیق و تدریس استفاده می‌شود و از طریق امانت بین کتابخانه‌ای و تحویل الکترونیکی در اختیار اعضا موسسات قرار می‌گیرد.

هدف

هدف CRL حمایت از تحقیق و تدریس در رشته‌های علوم انسانی، علوم و علوم اجتماعی می‌باشد که این امر با حمایت از منابع گذشته و دسترس پذیرا کردن منابع اصلی دانش برای فعالیتهای آنها محقق می شود. CRL از طریق فعالیتهای مشترک کتابخانه‌های عضو و مراجعان به این هدف دست می‌یابد.

تصور استراتژیک

هدف CRL اشتراک شبکه‌ی منابع سنتی و دیجیتال برای تحقیق و رشد و اداره‌ی این منابع بصورت استراتژیک به منظور کسب سود برای جامعه‌ی کتابخانه‌های تحقیقاتی مستقل می‌باشد.

ارزشها: توانایی

پشتیبانی و تقویت: حفظ منابع بصورت طولانی مدت و دسترس معتبر به منابع دیجیتالی برای رشد تحقیق و تدریس ضروری است.

مسؤولیت: مسؤولیت معنی‌دار برای اعضاء این مرکز و جامعه‌ی تحقیقاتی شمال آمریکا از طریق ارتباط موثر و شفافیت سازمانی انجام می‌گیرد.

شراکت: با بکاربردن توانایی‌ها و منابع انسانی CRL ، اعضا موسسات، و دیگر شرکای مناسب و واجد شرایط رسیدن به اهداف را سهل می‌کند.

تازه‌سازی و تجدید: طرح استراتژیک مستمر و ارزیابی دائمی و پیشرفت دانش کارکنان و توانایی‌های آنها به صورت دائمی لازم است.

اهداف استراتژیک برای سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶

۱) اشاعه و پی‌جویی استراتژهای مجموعه‌ سازی بصورت مشارکتی:CRL برنامه‌های مربوط به تقاضاهای رسیده به مجموعه‌های خودش را افزایش و تقویت خواهد کرد. و همچنین از تلاشهای خاصی که اعضا برای بوجود آوردن منابع چاپی و دیجیتالی انجام می‌دهند حمایت می‌کند.

۲) اشتراک منابع بین موسسات عضو CRL و کاربران نهایی: CRLآشکارسازی و کاربرد مجموعه‌ها و منابع‌اش را افزایش می‌دهد واین کار از طریق استراتژی دقیق وا رزیابی مجموعه‌ جاری، حوزه‌های مربوط به جمع‌آوری مجموعه، ایجاد و اشاعه‌ی موثر ابرداده‌های بر پایه‌ی در‌خواست کاربر و افزایش تحویل دیجیتال و دیگر خدمات انجام می‌شود.

۳) اشاعه و حمایت از مشارکت در حفظ منابع دیجیتالی و چاپی در آمریکای شمالی و در سطوح جهانی: این هدف مستلزم وجود نقش سنتی CRL به عنوان«fallback» و واسیا و فراهم کننده‌ی مواد چاپی است که حفاظت مشارکتی معتبری را از مجموعه منابع بزرگتر چاپی و دیجیتالی که در اختیار کتابخانه‌های شمال آمریکاست به عمل می‌آورد.

۴)گسترش منابع CRL و جریان مالیانها: هر دوی این موارد لازم به نظر می‌رسد و از لحاظ اقتصادی احتیاط آمیز است و منابع مالی برای CRL متنوع است و سطوح منابع مالی افزایش می‌یابد زمانی که اعتماد CRL در مورد تصویب حقو عضویت اعضا کاهش پیدا می‌کند.

گزارش سالانه‌ی CRL

این گزارش شامل مرور فعالیتهای این مرکز در آن سال بخصوص می‌باشد. در این گزارش از جمله می‌توان به بیان اوضاع مالی مرکز اشاره کرد. نسخه‌ی PDF از طریق لینکهایی در دسترس می‌باشد و یا برای بدست آوردن نسخه‌های چاپی باید مستقیماً با CRL ارتباط برقرار کرد. در قسمت Preess release در مورد انواع انتشارات این مرکز توضیح داده می‌شود و همچنین در بخش CRL Parteners افرادی که با مرکز در ارتباط هستند و یا جزء موسسات وابسته هستند معرفی می‌شوند و اطلاعاتی در مورد آنها در این بخش وجود دارد.

نظارت بر CRL

مرکز کتابخانه‌های تحقیقاتی یک سازمان مستقل است و بوسیله‌ی اعضاء اداره می‌شود و قوانین خاص خودش را دارد. اعضاء اداره کننده‌ی این مرکز درنشستهای سالانه‌ی خود به تعیین اعضاء هیات مدیره تصویب بودجه و …. می پردازند. اهداف CRL از طریق خط مشی‌های خاصی برای استفاده از مجموعه و تعیین مدیران برای اداره و رشد مجموعه مشخص شده است.

این خط مشیها توسط اعضا هیأت مدیره تعیین شده است. و طرح کلی آن بوسیله‌ی سرلینگ در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

خط مشیهای دسترسی به مجموعه

دانشمندان و محققانی که عضو موسسات مربوط به CRL هستند بصورت رایگان و نامحدود از طریق امانت بین کتابخانه‌ای می‌توانند از مجموعه استفاده کنند. دوره‌ی امانت منابع نامحدود است افرادی که عضو CRL نیستند می‌توانند با پرداخت مبالغی از مجموعه استفاده کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیستم امانت CRL در قسمت خط مشی‌ یا شرایط عضویت مطالعه شود.

خط مشیهای انتقال مدارک و امانت منابع برای موسساتی که با مرکز کتابخانه‌های تحقیقاتی عضو نیستند

کتابخانه‌های غیر عضو به ده زمینه‌ی موضوعی (امانت و کپی) محدود می‌شوند مرکز کتابخانه‌های تحقیقاتی منابع را به اشخاصی امانت نمی‌دهد و فقط در اختیار کتابخانه‌ها می‌گذارد. تقاضاها باید از کتابخانه‌های غیر عضو به بخش امانت بین کتابخانه‌‌ای برسد. پس از بررسی تقاضاها کتابخانه‌های غیر عضو باید تعهداتی در قبال حفظ و برگشت منابع بدهند. به علاوه کتابخانه‌های غیر عضو در قبال پرداخت خسارت ناشی از خرابی و آسیب‌دیدن منابع مسئول هستند و نیز در صورت کم شدن منبع خاصی باید جایگزین آن منبع را تهیه کرده و به مرکز تحویل دهند.

امانت منابع فیزیکی

۱) منابع به مدت ۴ هفته امانت داده می‌شود.۲

۲) CRL دوازده میکروفیلم و ۲۴ میکروفیش را برای هر تقاضا امانت می‌ دهد.

۳) CRL معمولاً از طریق UPS منابع را به نقاط مختلف آمریکا و کانادا منتقل می‌کند هزینه‌های رایج ارسال به عهده‌ی امانت گیرنده است علاوه بر هزینه‌ی انتقال، هزینه‌های اضافی احتمالی نیز بر عهده‌ی کتابخانه‌های امانت گیرنده است. اگر امانت گیرندگان تمایل داشته باشند که منابع از راههای دیگری بدستشان برسد باید تمام هزینه‌های اضافی را پرداخت بکنند.CRL حداکثر تا ۵۰ صفحه را برای درخواست کننده‌ی کپی می‌کند و این کپی‌ها از طریق پست الکترونیکی یا فاکس ممکن است ارسال شود.

۴) برای موسسات آمریکایی و کانادایی روش پرداخت به این صورت است که: قیمت هر فایل فتوکپی شده ۷۵ دلار می‌باشد که باید پیش پرداخت شود. این مبلغ باید همراه با تقاضا به مرکز کتابخانه‌های تحقیقاتی فرستاده شود. مبلغ مورد درخواست برای هر نوع منبع ( میکرو فیلم، منابع چاپی،CD-ROM) ۱۱۰ دلاری می‌باشد این ۱۱۰ دلار به صورت چک یا پول همراه با درخواست به مرکز فرستاده می‌شود.

۵) جایگزینی و مراحل پرداخت پول برای منابعی که گم شده‌اند یا آسیب دیده‌اند: اگر منبعی گم شود یا اینکه به شدت آسیب ببیند کتابخانه‌ی امانت گیرنده باید هزینه جایگزینی منبع را به طور کامل بپردازد. اگر منبع کم شود باید علاوه بر تهیه منبع ۳۰ دلار جریمه‌ی آن را ‍پرداخت کند.دسترسی به سالن مطالعه : مرکز کتابخانه‌های تحقیقاتی بصورت شراکتی بوجود آمده و توسط موسسات تحقیقاتی اداره می‌شود و هدفش افزایش منابع کتابداری و اطلاع رسانی برای تحقیقات و افزایش دسترس پذیری به این منابع است. این مرکز در ۱۹۴۹ تأسیس شد. کارکردش به عنوان یک موسسهٔ شراکتی بود و از طریق عضوگیری از کتابخانه‌های تحقیقاتی انجام می‌شد. این مرکز به صورت مستمر به حفظ، فراهم آوری اطلاعات کتابشناختی، امانت و تحویل منابع از مجموعه وتکمیل مجموعه‌های تحقیقاتی شمال آمریکا می‌پرداخت. از طریق این برنامه‌ها کتابخانه‌های عضو این مرکز، نیازهایشان در مورد منابع تحقیقاتی برطرف می‌شد. دسترسی کتابشناختی به بیش از ۵ میلیون میکروفیلم از طریق فهرست عمومی پیوسته مرکز میسر می‌شد و همچنین این دسترسی از طریق کتابشناسی‌های چاپی نیز میسر بود.

کاربران اینترنت نیز از طریق سایت Catalog .crl.edu می‌توان به اطلاعات مذکور دست یابند. در این سایت رکوردها از طریق نویسنده، عنوان، کلماتی که در عنوان وجود دارند، شماره‌ی پیشینه کتابشناختی OCLC، شماره‌ی راهنمای CRL، ISSN یا ISBN بازیابی می‌شوند.دستنامه‌ی مرکز، راهنمای چاپی، دارای تنظیم موضوعی است و در مورد مجموعه‌ی CRL و اجزاء تشکیل‌ دهنده‌ی آن توضیح می‌دهد. بخش خدمات دسترسی به فهرست CRL به سؤالات کتبی یا تلفنی پاسخ می‌دهد.سالن مطالعه‌ی مرکز برای محققانی که خواهان دسترسی به مجموعه‌ی CRL هستند، باز است. سالن مطالعه دارای میزهایی برای مطالعه می‌باشد همچنین ماشین میکروفیلم خوان، پرینتر، دستگاه فتوکپی برای منابع چاپی وجود دارد. کارکنان این بخش در صورت لزوم برای کسانی که درخواست کمک‌کنند، سرویسهای لازم را ارائه می‌دهند.

نحوه‌ی درخواست منابع برای استفاده‌ در سالن مطالعه

۱) با کارمند سالن مطالعه در بخش خدمات دسترسی تماس بگیرید و عناوین و جلدهای مورد نیاز خود را بخواهید. کارکنان بخش موظفند شلف را جستجو کنند و نتیجه‌ی جستجو را در اختیار درخواست کننده قرار دهند.

۲) در طی دو روز کاری کارمند سالن مطالعه با سوال کننده تماس می‌گیرد و در صورت وجود منبع باوی قرار ملاقات می‌گذارد

۳) اگر پس از بررسی شلف معلوم شد که منبع به امانت رفته است پس از برگشت منبع با درخواست کننده تماس گرفته می‌شود. استفاده از سالن مطالعه برای دانشجویان و محققان موسساتی که عضو CRL نیستند در صورت استفاده از سالن مطالعه باید مبالغی بپردازند.

۴) استفاده از سالن مطالعه به کسانی که با منابع مرکز کار می‌کنند محدود می‌شود.

۵) در این مرکز مسایل امنیتی رعایت می‌شود و برای ورود به سالن مطالعه باید با کارمند این قسمت هماهنگی شود و وقت قبلی تعیین شود.

۶) سیگار کشیدن، خوردن و نوشیدن در سالن مطالعه ممنوع است.

۷) استفاده کنندگان حق ورود به قفسه‌های کتاب را ندارند.

۸) استفاده‌کنندگان باید خودشان منابع مورد نیاز خود را کپی کنند.

۹) استفاده کنندگان باید منابع استفاده شده شخصی خود را در هنگام خروج از سالن مطالعه به جای اصلی خود برگردانند.

۱۰) کیفها، کلاسورهای استفاده کنندگان توسط کارمند این بخش وارسی می‌شود.

۱۱) استفاده کنندگان حق استفاده از ابزارهایی مانند کامپیوتر شخصی خود را دارند واین در صورتی است که برای دیگران در سالن مطالعه مشکل ایجاد نکنند.

۱۲) در هنگام درخواستهای همزمان تقدم با افرادی است که عضو کتابخانه هستند.

۱۳) استفاده کنندگان نمی‌توانند منابع مرکز را از سالن مطالعه خارج کنند مگر اینکه از دفتر امانت بین کتابخانه‌ای اجازه‌ی این کار را داشته باشند. منابع باید تا حد ممکن در سالن مطالعه و در قفسه‌ها نگهداری شود و کارمند این بخش باید منابعی را که ممکن است در یک جلسه مورد استفاده قرار گیرد از قبل آماده کند.

مجموعه سازی مشترک در مرکز کتابخانه‌های تحقیقاتی

وجود این مرکز بخاطر برنامه‌ی مجموعه‌سازی مشترک آن می‌باشد. وظایف این برنامه جمع‌آوری، حفظ و تحویل منابع تحقیقاتی است بنابراین اعضا این مرکز می‌توانند از منابع موجود استفاده کنند.دراین مرکز بر حفظ اعضاء وتجدید نظر خط مشی‌های مجموعه‌سازی تأکید می‌شود و اجرای این خط مشی برای کارکنان توصیه می‌شود. البته گاهی اوقات پیشنهادهایی برای تغییر خط مشی‌مجموعه‌سازی توسط اعضا مطرح می‌شود.

خط مشی افزودن منابع به مجموعه شامل بخش‌هایی است از قبیل:

خرید، مبادله، واسپاری، خرید منابع پیشنهاد شده و درخواست شده یکی از ویژگیهای خط مشی فراهم آوری میکروفیلمها و مجموعه‌های چاپ مجدد می‌باشد که این فراهم‌آوری با توجه به پیشنهادهای ارائه شد ه در این زمینه انجام می‌شود. در صورتی که مجموعه‌ی پیشنهادی بیش از ۱۰۰۰ دلار قیمت داشته باشد باید به تأیید مسؤول بخش برسد. و خرید منابع زمانی صورت می‌گیرد که به تأیید اکثریت اعضاء برسد.زمانی که خرید منابع پیشنهادی باعث ایجاد هزینه‌های اضافی برای مرکز می‌شود این هزینه به حق عضویت اعضا اضافه می‌شود. تمام اعضا بدون توجه به شرایط عضویت به تمام منابع فراهم شده از طریق پیشنهادها دسترسی دارند. پیشنهادهایی که توسط اعضا برای خرید منابع داده می‌شود باعث خرید دهها هزار دلار منبع برای مرکز می‌گردد. انجمن اعضاء CRL گزارش می‌دهد که فراهم‌آوری حداقل یک یا دو مجموعه با توجه به پول سالانه‌ی CRL کافی به نظر می‌رسد.

سه دسته از منابع برای پاسخگویی به نیازهای امانت بین کتابخانه‌ای خریداری می‌شوند.پایان‌نامه‌ها، فایلهای گذشته نامه، روزنامها آرشیو میکروفیلمها که فعالیتهای دولتی و نیمه ‌دولتی سازمانها را ارائه می‌دهد. این مرکز معمولاً منابع را برای استفاده‌ی، استفاده کنندگان فراهم آوری می‌کند، بنابراین باید هزینه‌های مربوط به خرید منابع برای کتابخانه‌های عضو، فهرست نویسی آنها و ذخیره‌سازی هر منبع جبران شود. قلب برنامه‌ی مجموعه‌سازی مشترک در،CRL مجموعه‌ای است که این مجموعه از طریق عضوگیری به برنامه‌ی مجموعه‌سازی مشترکش شکل می‌دهد. این مرکز در حال حاضر دارای هزاران جلد کتابشناسی و بیش از ۳/۱ میلیون میکروفیلم می‌باشد. منابع کتابخانه‌ی اعضا بوسیله منابعی که تمام اعضا بصورت مشترک در حال جمع‌آوری هستند، در حال افزایش است و اعضا بصورت مشارکتی خود، منابع مجموعه را حفظ می‌کنند.مجموعه‌های این مرکز محتاطانه مدیریت می‌شوند. در موسسات بزرگتر برای کاهش تقاضا منابعی جمع‌آوری می‌شوند که کاربرد اطلاعاتی دارند.

نکات تاریخی درباره‌ی CRL

این مرکز در سال ۱۹۴۹ تأسیس شد و به عنوان مرکز بین کتابخانه‌ای میدوست MILC کار خود را آغاز کرد نحوه‌ی ایجاد کتابخانه‌ی واسپاری برای ده دانشگاه غربی آمریکا پایه‌ی برنامه‌ی بین المللی مجموعه‌سازی مشترک CRL را بنیان نهاد.

نحوه‌ی شکل‌گیری MILC

تحقیقات، بحثها و طرحها برای کتابخانه‌ی واسپاری در دهه‌ی ۱۹۳۰، سیزده نماینده‌ از دانشگاه‌های مورد نظر در مورد هزینه‌ها، مجموعه‌ها و اداره‌ی مشترک کتابخانه‌ها، تحقیقاتی انجام دادند. مؤسسه کارنگی تحقیقی را در مورد امکان ایجاد مجموعه مشترک توزیع منابع کاربرد در کتابخانه‌های این دانشگاه انجام داد. دانشگاه‌های زیر مورد بررسی قرار گرفت:

دانشگاه شیکاگو، دانشگاه ایلینوپز، دانشگاه ایندیانا، دانشگاه ایوا، دانشگاه کنتاکی، کالج میشیگان، دانشگا ه مینوسوتا، دانشگاه شمال غربی، دانشگاه اوهایو، دانشگاه پردو، دانشگاه ویسکانسین، موضوعات اصلی از ۱۹۴۰ تا کنون:

این گزارش شامل نکات بسیار زیادی است که این نکات از ۱۹۴۰ تا زمان حال به هم مربوط هستند.ذخیره‌سازی منابع مالی، حفظ و افزایش دسترسی به منابعی که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند هنوز به عنوان مسأله اصلی در مرکز کتابخانه‌های تحقیقاتی باقی مانده است. پیشنهادی که در ۱۹۴۰ در مورد امکان ایجاد ذخیره منابع داده شده باعث ایجاد بحثها و جدلهایی شد. اما تفکر ایجاد کتابخانه‌ واسپاری در نهایت باعث بوجود آمدن برنامه‌های مشترک حفظ منابع شد.

MILC در ۱۹۴۹ تأسیس شد

کتابداران ۴ برنامه‌ را برای این طرح پایه‌ریزی کردند:

خط مشی مجموعه‌ واحد، فهرست نویسی متمرکز، ذخیره‌سازی مشترک منابع کم کاربرد و فراهم آوردن مشترک منابع. زمانی که مرکز افتتاح شد از طریق برنامه‌ فراهم‌آوری مشترک منابع، اشتراک با ۴۰ روزنامه بصورت میکروفیلم انجام پذیرفته بود.

طرحی برای تغییر در دهه ۱۹۶۰ و دهه ۱۹۷۰:

در اواسط دهه ۱۹۶۰، MILC حوزه کاری خود را از سازمانی در غرب آمریکا به یک سازمان ملی دیگر تغییر داد. مدیران کتابخانه‌هایی که عضو نداشتند برنامه‌هایی را برای عضوگیری در آینده مورد بررسی قرار دادند. دکتر استفان مکارتی مدیر کتابخانه‌های دانشگاه کورنل و دکتر ریموند سرپرست مدرسه کتابداری در برکلی دانشگاه کالیفرنیا از این دسته مدیران بودند.

پیشنهادهای دکتر مکارتی در رابطه با ۵ موضوع بود:

ملی کردن، نظارت کردن، منابع مالی، برنامه‌ها و نحوه اداره‌ی و تغییر نام به مرکز کتابخانه‌های تحقیقاتی. همچنین در مورد نحوه ارتباط با انجمن کتابخانه‌های تحقیقاتی، بررسیهایی انجام شد.

CRL در حال حاضر

بعد از ۵۰ سال همکاری با موسسات بصورت مشترک، امروزه CRL یکی از دو موسسه بزرگی است که همکاری مشترکی با دیگر موسسات دارد و دارای مجموعه‌ای بیش از ۴ میلیون منبع می‌باشد. این مرکز منابع تحقیقی با ارزش را صرفاً واسپاری نمی‌کند اما به عنوان مجموعه سیالی در جهت برآوردن اهداف کتابخانه‌های عضو می‌باشد. اهداف آینده CRL در برآوردن نیازهای مراجعان از طریق روشهای جدید خلاصه می‌شود.

برنامه‌های مشترک CRL

CRLبه عنوان مرکزی که همکاریهای مشترکی با سایر موسسات دارد در موارد زیر با سایر موسسات همکاری می‌کند:مجموعه‌سازی در CRL، حفاظت از آرشیو میکروفیلمها و برنامه‌های دیجیتالی کردن. این برنامه‌ها با استفاده از متخصصان، منابع و توانایی‌های دانشگاههای عضو قابل اجرا است.

برنامه‌های مجموعه‌سازی

CRL برنامه مشترک مجموعه‌سازی خود با کمک دانشگاهها و کتابخانه‌های تحقیقاتی انجام می‌دهد. این مرکز با این برنامه‌ نایاب و تحقیقاتی مهم را در اختیار دانشمندان و محققان قرار می‌دهد. این برنامه منابع چاپی تحقیقاتی، میکروفیلم‌هاو منابع الکترونیکی را از طریق همکاریها فراهم آوری می‌کند. برنامه‌ CRL توسط ۶۵ مرکز تحقیقاتی بزرگ حمایت می‌شود و تصمیمات مهم توسط این مراکز متمرکز شده انجام می‌پذیرد.کتابخانه‌های دانشگاهی از طریق عضویت با CRL تمام هزینه‌های فراهم‌آوری، حفظ و نگهداری و استفاده‌شان کاهش پیدا می‌کند. در صورتی که موسسه‌ای بخواهد تمام منابع تحقیقاتی را خودش تهیه کند باید هزینه‌های زیادی را متحمل شود اما اگر با CRL مشترک شوند هزینه‌هایشان به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

 برنامه‌های تقاضای خرید منابع: برای برآوردن نیازهای تحقیقاتی محققان این مرکز منابعی با توجه به امکانات مالی خریداری می‌کند. ازجمله این منابع:

۱) پایان‌نامه‌های دکتری: این مرکز تمام پایان‌نامه‌های دکتری را که در موسسات و دانشگاههای آمریکا و کانادا نوشته شده است را خریداری می‌کند.

۲) منابع آرشیوی: این مرکز منابع: آرشیوی که پیشینه‌های فعالیتهای سازمانها و موسسات دولتی و نیمه‌دولتی را شامل می‌شود، خریداری می‌کند.

۳) روزنامه‌ها: CRL تمام روزنامه‌هایی را که مورد استفاده اعضاء قرار می‌گیرد خریداری می‌کند. با توجه به امکانات مالی CRL، تقاضای خرید منابع برای هر عضو در هر سال تا ۲۰۰۰ دلاری باشد. ومنابع مورد نیاز بصورت میکرفیلم خریداری می‌شود. اگر منابع مورد نظر در یکی یا دو تا از کتابخانه‌های عضو وجود داشته باشند دیگر CRL آنها را خریداری نمی‌کند. گاهی اوقات مرکز قادر به خرید بعضی از منابع مورد درخواست نیست مثلاً منابعی که بی‌دلیل دارای قیمت بسیار بالایی هستند یا اینکه پایان‌نامه‌هایی که دارای محدودیت خرید از سوی دانشگاه‌ مورد نظر هستند.

پروژه‌ها

CRL با کتابخانه‌های تحقیقاتی دانشگاهی و بخشهای تحصیلات عالیه، فعالیتهای مشترکی را در جهت حفظ و افزاری منابع انجام می‌دهند.

ـ این مرکز پروژه‌های مشترکی با کشورهایی از قبیل: ویتنام، برزیل، سنگال، کره‌جنوبی و … در رابطه با حفظ آرشیو‌های دولتی، دیجیتال کردن مدارک و انتشارات و … انجام می‌دهد.

ـ دیجیتالی کردن مدارک دولتی برزیل:

این پروژه توسط شرکت آندروملون پایه‌ریزی شده بود وCRL و LAMP مقداری از مدارکی را که متعلق به دولت برزیل بود بصورت دیجیتالی درآوردند. که این مدارک دولتی در ۱۸۲۱ به بعد را شامل می‌شد.

ـ مدارک بصورت میکروفیلم و فایلهای تصویری در آمد:

کتابخانه‌ دیجیتال آسیای جنوبی:این پروژه توسط گروه آموزش عالی پایه‌ریزی شد و منابع مرجع جایی از قبیل واژه‌نامه‌ها، نامه ها، عکسها، چاپها، نقاشیها، نقشه‌ها، کتابشناسی‌ها، نمایه‌‌ها، کتابها و مجلات را بصورت دیجیتال در آورد.

ـ پروژه سال ۱۸۴۸: مرکز کتابخانه‌های تحقیقاتی، کتابخانه‌دانشگاه شیکاگو و ARTFL در پروژه مشترکی جزوه‌ها، پیایندها را از انقلاب فرانسه در ۱۸۴۸ به بعد بصورت دیجیتالی در آوردند.

مهمترین اجزاء تشکیل‌ دهنده مرکز کتابخانه‌های تحقیقاتی

CRL دارای بیش از ۴ میلیون روزنامه، مجله، پایان‌نامه دکتری، آرشیو‌ها، انتشارات دولتی و دیگر منابع چاپی و الکترونیک برای تحقیق و تدریس می‌باشد. این مجموعه دارای ۸۰۰۰۰۰ پایان‌نامه دکتر است و نیز دارای صدهزار منبع آرشیوی می‌باشد. تأکید این مرکز در گرد‌آوری منابع خارج از آمریکاست. این مجموعه برای دانشجویان، دانشمندان و دیگر محققان عضو این مرکز دسترسی پذیراست.

مبادلات پیایندها

۱) پیایندهای خارجی زبان در مورد علم و فناوری

۲) پیایندهای آسیای جنوبی که از طریق برنامه‌ فراهم‌آوری مشترک CRL و کتابخانه‌ کنگره فراهم آوری شده است.

۳) پیایندهای جنوب شرقی آسیا نیز تحت این برنامه فراهم آوری شده است. این مرکز در حال حاضر با ۷۰۰۰ عنوان پیایند اشتراک دارد که در کتابخانه‌های شمال آمریکا قرار دارند. برنامه‌ اصلی مبادله CRL با آکادمی علوم روسیه می‌باشد. که نسخه‌ای از تمام پیایندها، تک نگاشتها و … را در ارتباط با علوم انسانی و اجتماعی دراختیار CRL قرار می دهد.

روزنامه‌ها

۱) روزنامه‌های داخلی: شامل ۵۴ روزنامه به زبان خارجی در مورد قدمهای مختلف و ۱۹ روزنامه آمریکایی می‌باشد.روزنامه‌های خارجی: شامل ۹۳ روزنامه به شکل میکروفیلم از ۹۳ کشور مختلف که توسط CRL بصورت میکروفیلم در آمده‌اند.

۲) روزنامه‌های در خواستی: این روزنامه‌ها براساس تقاضای اعضا CRL تهیه و خریداری می‌شود.

تک نگاشتها: این مرکز بیش از ۳۳۰۰۰۰ تک نگاشت را در برمی‌گیرد که موضوعاتی از قبیل: تاریخ، علوم، پزشکی، فناوریو… را شامل می‌شود.

ـ میکروفیلم، مجموعه‌ بازچاپها و آرشیوها: این منابع در ۵ گروه دسته‌بندی می‌شوند:

۱) مجموعه میکروفرمها در موضوعات ادبیات، هنر، موسیقی و دیگر رشته‌ها که همگون تعداد زیادی از این مجموعه در CRL وجود دارد.

۲) مجموعه میکروفهایی که از قبیل کتابها که در طول زمانهای قدیم منتشر شده‌اند.

۳) میکروفیشهای عناوین تحقیق که در جنوب آسیا با همکاری کشور هند و کتابخانه کنگره آمریکا تهیه شده‌اند.

۴) میکروفیشهای عناوین تحقیق که در جنوب شرق آسیا با همکاری کتابخانه‌ کنگره آمریکا تهیه شده اند.

۵) آرشیوهای درخواستی: CRL نسخه‌ای از پیشینه‌های منابع آرشیوی را در مورد فعالیتهای آرشیوهای جمع‌آوری تهیه کرده است.

مجموعه‌های خاص

این مجموعه شامل آثار مشهور کالج‌ها و دانشگاه‌هاست. آثاری در موضوعاتی از قبیل جنگ جهانی دوم، را‌ه‌آهن، انتشارات مربوط به بانک مرکزی و… که توسط اعضاء به CRL واسپاری شده است.

بررسیهای منطقه‌ای در مورد پروژه‌های میکروفیلمها

پروژه‌های فعال در مورد فراهم‌آوری و نگهداری منابع تحقیقاتی در ۶ منطقه از جهان اجرا می‌شود آفریقا، اروپای شرقی، آمریکای لاتین، خاورمیانه، جنوب آسیا، جنوب شرق‌آسیا.به علاوه CRL بصورت فعالانه منابع را از شرق آسیا فراهم آوری می‌کند.

پایان‌نامه‌ها خارجی: CRL برای دسترسی به مجموعه گسترده‌ای از پایان‌نامه‌های دکتری در موسسات خارج از آمریکا و کانادا تلاش چشمگیری انجام می‌دهد. بسیاری از دانشگاههای اروپا با CRL توافقنامه‌های مبادله وواسپاری امضاء کرده‌اند. چکیده پایان‌نامه‌های دکتری دانشگاه‌های روسیه در رشته‌های علوم اجتماعی و اسنادی بصورت میکورفیش در CRL قابل دسترسی است.

مدارک خارجی: مجموعه این مرکز دارای چندین هزار جلد از انتشارات از بیش از ۱۰۰ موسسه دولتی می‌باشد. مجموعه بزرگ جاینامه‌های دولتی CRL نیز جزء این دسته منابع بشمار می‌آید.

مدارک مربوط به آمریکا: CRL دارای مجموعه گسترهایی که بیش از ۵/۱ میلیون جلد منابع خریداری و واسپاری شده است را شامل می‌شود. این منابع شامل تک‌نگاشتها و پیایندهای آمریکایی می‌باشد همچنین CRL مجموعه‌ای از مجلات دولتی از ۱۹۹۰ به بعد را شامل می‌شود.

کاووشی در مجموعه‌های CRL با توجه به حوزه‌های موضوعی

این بخش مروری کلی در مورد موضوعات مرکز کتابخانه‌های تحقیقاتی ارائه می‌دهد و خواننده را از لحاظ جغرافیایی و موضوعی با موجودی CRL آشنا می‌کند و اطلاعات کافی را برای تصمیم گیریهای اعضاء در مورد نحوه استفاده از مجموعه ارائه می‌دهد. راهنمای موضوعی اجزاء مجموعه‌های مهم را توضیح می‌دهد که بصورت موضوعی تنظیم شده‌اند. اگر چه اجزاء این مجموعه عموماً پالایش می‌شوند این پالایشها در مورد خط و مشیهای مجموعه‌سازی نیز رعایت می‌شود. این مراکز به طور مداوم منابع پالایش شده‌ای را به مجموعه خود اضافه‌می‌کند. منابعی که به مجموعه‌ CRL اضافه می‌شود در خبرنامه این مرکز معرفی می‌گردد. اغلب منابع جدید بصورت منتخب به مجموعه‌ اضافه می‌شوند که شامل مجموعه‌ میکروفیلمها و عناوین روزنامه‌های مهم می‌باشند که برای پژوهشهای ضروری اعضا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تعدادی از پایگاههایی که در CRL قابلیت جستجوی آنها وجود دارد:

۱) Civilan conservation crops comp: که شامل بیش از ۵۰۰۰ عنوان مقاله می‌باشد.

۲) پیایندهای CIS: پیایندهایی از فدراسیون روسیه در این مرکز نگهداری می‌شود این پایگاه شامل روزنامه‌های محلی روسیه است.

۳) Dissertations Database: این پایگاه‌ شامل پایان‌ نامه‌های دکتری خارج از کشور کانادا و آمریکا است.

۴) Ethic press: شامل پیایندها و روزنامه‌هایی است که توسط گروههای حقوقی در شمال آمریکا منتشر می‌شود.

۵) Poreign Newspapers: این پایگاه شامل بیش از ۶۰۰۰ روزنامه است که در خارج از آمریکا منتشر می‌شود.

۶) SRMP (پروژه تحقیقاتی علمی): این پایگاه‌ شامل مجلات علمی رایج در موضوعات مختلفی است که CRL با آنها اشتراک دارد.

تصاویر کتابخانه

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید