کتابخانه ملی تایلند
۱۳۹۴-۰۳-۳۱
کتابخانه ملی تایلند
کتابخانه ملی تایلند National Library of Thailand تاسیس: ۱۹۰۵ م. وبگاه: http://www.nlt.go.th موقعیّت: بانکوک تایلند با نام رسمی پادشاهی تایلند و نام سابق سیام، کشوری در شبه‌جزیره هندوچین واقع در جنوب شرقی آسیاست. این کشور از شمال با برمه و لائوس، از شرق با لائوس و کامبوج، از جنوب با مالزی و خلیج تایلند، و »
کتابخانه ملی تایلند National Library of Thailand

تاسیس: ۱۹۰۵ م.

وبگاه: http://www.nlt.go.th

موقعیّت: بانکوک


تایلند با نام رسمی پادشاهی تایلند و نام سابق سیام، کشوری در شبه‌جزیره هندوچین واقع در جنوب شرقی آسیاست. این کشور از شمال با برمه و لائوس، از شرق با لائوس و کامبوج، از جنوب با مالزی و خلیج تایلند، و از غرب با برمه و دریای آندامان همسایه‌است.

زبان رسمی کشور تایلندی، پایتخت و همچنین پرجمعیت‌ترین شهر آن بانکوک و مذهب حدود ۹۵ درصد مردم بودایی است.


تاریخچه

کتابخانه ملی تایلند متشکل از سه کتابخانه است: کتابخانه «واجی رایانا»، کتابخانه «واجی راوده» و کتابخانه «دام رانگ راجانو فارب». کتابخانه ملی تایلند به عنوان بخشی از اداره هنرهای زیبای وزارت آموزش و پرورش، در ۱۲ اکتبر ۱۹۰۵ از ادغام این سه کتابخانه به وجود آمد و دارای ۱۵ شعبه در مرکز استان ها است.

این کتابخانه مرکز ملی نظام اطلاع رسانی پیایندهای بین المللی آسیای جنوب شرقی در تایلند، و همچنین مرکز کتابخانه ها و دکومانتاسیون کنسرسیوم آسیای جنوب شرقی می باشد. این کتابخانه عضو «یونی سیست»، و نیز وابسته به شبکه «آستینفو» می باشد.

در سال ۱۹۶۲ با توجه به نقش مهم خدماتی کتابخانه، دولت بودجه مخصوصی برای ساختمان جدید کتابخانه تخصیص داد و در ۵ مه ۱۹۶۶ ساختمان جدید به طور رسمی افتتاح شد.


ساختمان

ساختمان جدید کتابخانه ملی با معماری تایلندی دارای ۱۶۰۰۰ متر مربع زیر بنا در ۵ طبقه است که گنجایش بیش از یک میلیون جلد کتاب و هزار صندلی در ۶ سالن مطالعه را دارد.

به این ساختمان بعدها ساختمان های دیگری نیز افزوده شد که آخرین آن در ۱۹۸۵ بود. در حال حاضر ۱۵ کتابخانه وابسته در بانکوک و دیگر شهرها دارد.


مجموعه

مجموعه کتاب های چاپی این کتابخانه در زمینه های تاریخ و جغرافیای تایلند بسیار غنی است و کل آن به حدود ۸۰۰‚۴۷۰‚۱ جلد می رسد که به زبان های تایلندی و دیگر زبان ها است. این مجموعه همچنین شامل ۹۳۲‚۸۵۱ جلد کتاب به زبان تایلندی و ۶۳۵‚۳۳۷ جلد به زبان های دیگر، ۱۲۶۴ عنوان مجله به زبان تایلندی و ۱۰۳۴ عنوان مجله به زبان های دیگر، ۳۲۴ عنوان روزنامه به زبان تایلندی و ۵۰ عنوان روزنامه به زبان های دیگر، ۹۲۰‚۳۱ جزوه به زبان تایلندی و ۹۰۰ جزوه به زبان های دیگر، ۸۱۲‚۲۱ کتاب مرجع به زبان تایلندی و ۵۸۲‚۳۰ کتاب مرجع به زبان های دیگر، بعلاوه تعدادی نقشه، فیلم، ویدیو، اسلاید و نوار است.

منابع دیداری و شنیداری کتابخانه ملی تایلند مجموعه ای از نوارها و منابع فرهنگی و سنتی تایلند است. مهم ترین سخنرانی ها و بحث های طرح شده در مجلس نیز جزو این مجموعه است. همچنین این کتابخانه ۰۰۰‚۱۸۴ نسخه خطی به زبان تایلندی دارد.

این نسخه ها برروی برگ درخت نخل یا کاغذهای تایی (کاغذهای ساخت تایلند) نوشته شده و به صورت تاشده (آکاردئونی) باز و بسته می شوند و عمدتاً استنساخ هایی از کتب مقدس بودایی یا دیگر متون، و شامل نوشته هایی در زمینه های متون پزشکی، حقوق، تاریخ، هنر، و اخترشناسی است. در این کتابخانه بیش از ۸۷ سنگ نبشته به زبان های قدیمی و خطوط رایج در جنوب شرقی آسیا موجود است.


فعالیتها و خدمات

خدمات مرجع از طریق مراجعه، مکاتبه و تلفن و همچنین تهیه کتاب های مرجع و کتابشناسی ها و فهرست های مختلف انجام می گیر د. سیستم مبادله بین کتابخانه ای هم دارد. از فعالیت های دیگر کتابخانه می توان برگزار سمینارها و دوره های آموزشی کتابداری، سخنرانی ها، نمایشگاهها و نمایش فیلم و اسلاید را در پیش برد امر کتابداری نام برد.


کارکنان

۳۲۳ نفر پرسنل که از این تعداد ۱۱۰ نفر متخصص هستند.


حوزه‌های موضوعی

این کتابخانه در زمینه علوم انسانی و علوم اجتماعی دارای گنجینه‌های غنی است.


ورودی‌ها

کتاب، نشریه، نسخه خطی، کتاب چاپ قدیم، پایان‌نامه، ‌نقشه، مواد سمعی و بصری

تصاویر کتابخانه

  
  

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید