کتابخانه ملی بلاروس
۱۳۹۳-۰۷-۰۵
کتابخانه ملی بلاروس
کتابخانه ملی بلاروس National Library of Belarus= Нацыянальная бібліятэка Беларусі تاسیس: ۲۰۰۶ م. وبگاه: http://www.nlb.by موقعیّت: مینسک بلاروس یک سرزمین دور از دریا در اروپای خاوری است، که با کشورهای روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی، و لتونی هم‌مرز است. پایتخت آن شهر مینسک است، و شهرهای مهم دیگر آن برست، برست، گرودنو، گومل، موگلیف و ویتبسک »

کتابخانه ملی بلاروس National Library of Belarus= Нацыянальная бібліятэка Беларусі

تاسیس: ۲۰۰۶ م.

وبگاه: http://www.nlb.by

موقعیّت: مینسک

بلاروس یک سرزمین دور از دریا در اروپای خاوری است، که با کشورهای روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی، و لتونی هم‌مرز است. پایتخت آن شهر مینسک است، و شهرهای مهم دیگر آن برست، برست، گرودنو، گومل، موگلیف و ویتبسک هستند.

کتابخانه ملی بلاروس در شهر مینسک قرار دارد. این کتابخانه شامل بزرگترین مجموعه نشریات کشور و سومین مجموعه کتاب های روسی در خارج از قلمرو آن است.

ساختمان کتابخانه ۲۲ طبقه دارد و در ژانویه ۲۰۰۶ به پایان رسید. ظرفیت ۲۰۰۰ خواننده را دارد و دارای یک سالن کنفرانس با ظرفیت ۵۰۰ نفر است.

ساختمان این کتابخانه به شکل یک الماس شیشه ای است. مخزن این کتابخانه درون نمای الماس­گون ساختمان قرار دارد.  

ساختمان

معماری مدرن و منحصر به فرد کتابخانه ملی بلاروس یکی از ویژگی‌هایی است که این کتابخانه را نسبت به کتابخانه‌های ملی سایر کشورها در اروپای شرقی برجسته‌ کرده است.

ساختمان کتابخانه ملی کشور بلاروس دارای دو بخش مجزا است. بخش اول آن به سبک کلاسیک و سنتی ساخته شده اما ساختمان دوم این کتابخانه که در ژوین سال ۲۰۰۶ به بهره‌برداری رسیده از معماری مدرن بهره برده است.

نمای بیرونی این ساختمان یک هشت ضلعی است. استفاده از نمای شیشه‌ای و قرار گرفتن این ساختمان در ارتفاع، تصویر ذهنی یک الماس را برای مشاهده کننده، تداعی می‌کند. این ساختمان بیش از ۱۰ طبقه روی زمین ارتفاع دارد.

فضای کلی ساختمان کتابخانه ملی بلاروس یک صد و سی هزار متر مربع است. اعضای کتابخانه ملی بلاروس امکان استفاده از ۱۹ سالن مطالعه را دارند که بیش از دو هزار نفر جمعیت را در خود جای می‌دهد.

یکی از ویژگی‌های قابل توجه کتابخانه ملی بلاروس وجود سالن‌های کنفرانس متعدد در ساختمان کتابخانه است. کتابخانه ملی بلاروس محل برگزاری دیدارهای رسمی رییس دولت این کشور و حتی برپایی مجالس عروسی بلاروسی‌ها است.

دارای یک سالن نمایش، سینما و سالن ویژه کنسرت‌های موسیقی نیز است. کتابخانه ملی کشور بلاروس زیر مجموعه‌ای از وزارت فرهنگ این کشور است .

به گفته کارشناسان با توجه به آب و هوای سرد و مرطوب بلاروس ، برای در امان ماندن کتاب­ها از رطوبت ترجیح داده شده است که مخزن را روی ساختمان بنا کنند. از طرفی، نحوه نصب شیشه­ها و شیارها و حفاظ های مخازن و سیستم تهویه به­شکلی طراحی شده که حتی آفتاب هم به کتاب­ها نمی­تابد.  

دیگر قسمت­های کتابخانه شامل سالن­های مطالعه ، سالن­های کنفرانس چند منظوره و سالن­های استراحت مراجعان و بخش نگهداری و آموزش کودکان مراجعان است .
اغلب نشست­های سیاسی و مراسم سنتی و مذهبی در سالن­های این کتابخانه برگزار می­شود. شرط عضویت در این کتابخانه از ۱۶ سال به بالاست.

مجموعه

در میان ۱۴ میلیون جلد کتابی که در این کتابخانه موجود است سهم کتاب‌های فارسی بیشتر از یک هزار جلد است که البته علاوه بر آن ۵۰ نسخه خطی به زبان فارسی نیز به آن افزوده می‌شود. این کتاب ها در دو سوم طبقات این الماس قرار گرفته اند و مابقی فضای خالی برای کتاب­هایی که در آینده وارد مجموعه کتابخانه خواهد شد، پیش­بینی شده­ است.

در این کتابخانه ۱۲۰۰  کتاب مربوط به ایران وجود. و بیش از ۸۰ هزار جلد کتاب کمیاب وجود دارد. به گفته ماتولسکی به تازگی صدها کتاب در مورد قرآن، فرهنگ ایرانی و اسلامی از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی به این کتابخانه اهدا شده که باعث غنی‌تر شدن منابع این کتابخانه در حوزه ایران و اسلام شده است.

قدیمی ترین کتاب این کتابخانه مربوط به قرن چهارم میلادی و به زبان عربی است.

کارکنان

براساس اطلاعاتی که در سایت رسمی کتابخانه ملی بلاروس وجود دارد، این کتابخانه بیش از یک هزار و چهارصد نفر کارمند رسمی دارد که روزانه به اعضای کتابخانه خدمات ارایه می‌دهند.


تصاویر کتابخانه
Image result for          Image result for



افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید