کتابخانه کالج ترینیتی دوبلین
۱۳۹۳-۰۷-۰۵
کتابخانه کالج ترینیتی دوبلین
کتابخانه کالج ترینیتی دوبلین Trinity College Library Dublin تاسیس: ۱۵۹۲م. وبگاه: http://www.tcd.ie/Library موقعیّت: دوبلین، ایرلند دوبلین پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر کشور جمهوری ایرلند است. این شهر بیش از یک میلیون تن جمعیت دارد و در کرانه رود لیفی واقع شده‌است. مردم شهر دوبلین عمدتاً به زبان ایرلندی تکلم می‌کنند که البته زبان انگلیسی نیز تا »

کتابخانه کالج ترینیتی دوبلین Trinity College Library Dublin

تاسیس: ۱۵۹۲م.

وبگاه: http://www.tcd.ie/Library

موقعیّت: دوبلین، ایرلند

دوبلین پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر کشور جمهوری ایرلند است. این شهر بیش از یک میلیون تن جمعیت دارد و در کرانه رود لیفی واقع شده‌است. مردم شهر دوبلین عمدتاً به زبان ایرلندی تکلم می‌کنند که البته زبان انگلیسی نیز تا حد گسترده‌ای کاربرد دارد. دین بیشتر مردم دوبلین مسیحی کاتولیک می‌باشد.

کالج ترینیتی دوبلین در سال ۱۵۹۲ تاسیس شد. کالج ترینیتی جزء ۷ دانشگاه تاریخی بریتانیا و جمهوری ایرلند به حساب می‌آید و هم چنین قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه جمهوری ایرلند است. از لحاظ علمی این دانشگاه به سه دانشکده که شامل ۲۴ مدرسه هستند تقسیم می‌شود و در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی دانشجو می‌پذیرد. کالج ترینیتی ایرلند در سال ۲۰۱۱ از طرف رتبه بندی دانشگاهی تایمز (Times) به عنوان ۱۱۷ مین دانشگاه برتر جهان انتخاب شد. و هم چنین توسط موسسه QS به عنوان ۶۵مین دانشگاه برتر جهان معرفی گردید. تاریخ قدمت کتابخانه به ایجاد کالج ترینیتی در ۱۵۹۲ برمی گردد.

این کتابخانه بزرگترین کتابخانه در ایرلند است.

مجموعه

کتابخانه کالج ترینیتی شامل بیش از ۶ میلیون کتب چاپی و خطی و نقشه و موسیقی است.

معروف ترین نسخه های خطی آن، کتاب کلز و کتاب دورو، هنری جونز، اسقف Meath و معاون سابق رئیس دانشگاه، مربوط به سال  1660 است. دیگر مجموعه های خاص شامل مجموعه Ussher در سال ۱۶۶۱ و مجموعه Fagel، در سال ۱۸۰۲ است.

کتابخانه از سال ۱۸۰۱ از امتیاز واسپاری نسخ قانونی برخوردار بوده، و همچنان مجاز به دریافت نسخه ای از مواد منتشر شده در بریتانیا و ایرلند می باشد.

کتابخانه، نیازهای آموزشی و پژوهشی در تمامی رشته های کالج را پشتیبانی می کند، و یک کتایخانه بزرگ تحقیقاتی بین المللی است. به طیف گسترده ای از کاربران و موسسات خارجی ارائه خدمات می نماید.  به توسعه طرح های خلاقانه در ارائه اطلاعات و ایجاد نمایشگاه نسخه های خطی و جذب صدها هزار بازدیدکننده در سال جهت بازدید از کتابخانه قدیمی کمک می کند. پیشگامان کتابخانه روش های مدرن کشف منابع و تحولات در آموزش و فراگیری و فرآیندهای پژوهش را پشتیبانی می کنند.

بخش های کتابخانه

مدیریت

بخش مدیریت مسئول توسعه مجموعه، جمع آوری، فهرستنویسی، نشریات، و پردازش مواد سپرده قانونی در کتابخانه است. این بخش دارای ۴۰ نفر پرسنل است و  به سه بخش اصلی تقسیم می شود:

بخش فراهم آوری

توابع و مسولیتهای این بخش عبارتند از:

خرید کتاب: کتب درخواست شده پس از بررسی توسط گروه خریداری می گردد.

واسپاری قانونی منابع بریتانیایی: به طور متوسط​​، ۸۵٪ منابع جدید کتابخانه (کتاب و سریال های چاپ) تحت امتیاز واسپاری نسخ مجانی به دست می آید. هر هفته کتابخانه بیش از  1500 نسخه کتاب از طریق واسپاری نسخ قانونی دریافت می کند.

واسپاری قانونی منابع ایرلندی: کتابدار فراهم آوری، مسئول شناسایی عناوین جدید ناشران ایرلندی است. حدود ۲۴۰۰ عناوین جدید ایرلندی در هر سال وجود دارد. همه کتابها را دریافت، پردازش و آماده سازی می نماید.

حق مولف منابع ایرلندی: ارائه خدمات تهاتری به کتابخانه های واسپاری نسخ قانونی از قبیل : کتابخانه بودلیان، دانشگاه آکسفورد، کتابخانه دانشگاه کمبریج، کتابخانه ملی اسکاتلند، و کتابخانه ملی ولز را برعهده دارد. ناشران ایرلندی کپی انتشارات خود را به کالج ترینیتی دوبلین برای تحویل به موسسه سپرده قانونی در انگلستان می فرستند.

پایان نامه های کالج ترینیتی دوبلین:  دریافت و سازماندهی پایان نامه های تحصیلات تکمیلی کالج ترینیتی دوبلین را بر عهده دارد.

بخش مالی

مبادلات: مبادله نشریات با تعدادی از دانشگاه های سراسر جهان را بر عهده دارد.

بخش داده های کتابشناختی

توابع و مسولیت های این بخش عبارتند از:

تجزیه و تحلیل محتوایی و توصیف کتب، مجلات، دی وی دی، و منابع الکترونیکی

فهرستنویسی توصیفی و تحلیلی  و طبقه بندی  رکوردهای منابع

تهیّه فهرست کتابخانه با اضافه کردن و به روز رسانی MARC رکوردهای کتابشناختی و منابع اطلاعاتی

اطمینان از کیفیت داده در فهرست کتابخانه، انجام کنترل کتابشناختی

ایجاد رکوردهای کتابشناختی اصلی برای همه منابع واسپاری ایرلندی و همچنین به اشتراک گذاشتن برنامه فهرستگان مشترک UK 

ارسال رکوردها به برنامه مشترک مستند اسامی مولفان(NACO) و برنامه مشترک فهرست مستند موضوعی  (SACO)

آموزش به کاربران

بخش نشریات ادواری

مدیریت و سازماندهی چاپ مجله و مجموعه الکترونیکی

مجموعه مجلات چاپی: سالانه بیش از ۰۰۰/۱۰۰ موسسه شخصی دریافت و ثبت می شود. 

مجموعه مجلات الکترونیکی: این بخش حدود ۵۵۰۰۰ عنوان مجله الکترونیکی را مدیریت نموده و از طریق فهرستگان کتابخانه به نمایش می گذارد.

همکاری نزدیک با خدمات خوانندگان جهت دریافت حداکثر بودجه برای تهیّه مجلات

بخش منابع دیجیتال و تصویر برداری

تازه های کتاب و مجموعه های خاص

خدمات اطلاعاتی

نسخ خطی

انتشارت رسمی و مرکز اسناد اروپا

حفاظت و نگهداری

خدمات خوانندگان

سیستم ها و خدمات اطلاعات پژوهشی

تصاویر کتابخانه
Image result for     Image result for    Image result for

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید