کتابخانه ملی سوئیس
۱۳۹۴-۰۳-۱۶
کتابخانه ملی سوئیس
کتابخانه ملی سوئیس Swiss National Library تاسیس: ۱۸۹۵م. وبگاه: www.nb.admin.ch موقعیّت: برن سوئیس (آلمانی: Schweiz، فرانسه: Suisse، ایتالیایی: Svizzera) با نام رسمی کنفدراسیون سوئیس (به لاتین: Confoederatio Helvetica)، کشوری است در اروپای غربی که از شمال با آلمان، از شرق با اتریش و لیختنشتاین، از جنوب با ایتالیا و از غرب با فرانسه همسایه است. »
کتابخانه ملی سوئیس Swiss National Library

تاسیس: ۱۸۹۵م.

وبگاه: www.nb.admin.ch

موقعیّت: برن

سوئیس (آلمانی: Schweiz، فرانسه: Suisse، ایتالیایی: Svizzera) با نام رسمی کنفدراسیون سوئیس (به لاتین: Confoederatio Helvetica)، کشوری است در اروپای غربی که از شمال با آلمان، از شرق با اتریش و لیختنشتاین، از جنوب با ایتالیا و از غرب با فرانسه همسایه است.

این کشور ۷٫۵ میلیون نفر جمعیت و مساحتی بالغ بر ۴۱٬۲۹۰ کیلومتر مربع دارد. سوئیس کشوری است به صورت جمهوری فدرال و از ۲۶ ایالت تشکیل شده‌است که «کانتون» خوانده می‌شوند.

پایتخت سوئیس شهر برن است و قطب‌های اقتصادی این کشور دو شهر جهانی ژنو و زوریخ هستند. سوئیس یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است و درآمد سرانه در این کشور با ۳۹٬۰۰۰ دلار برای هر نفر از بالاترین‌ها در جهان است.

سوئیس کشوری چندزبانه است و در آن چهار زبان آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و رومانش به رسمیت شناخته می‌شوند.

سوئیس دارای سابقهٔ طولانی بی‌طرفی در مناسبات جهانی است، به طوری که این کشور از سال ۱۸۱۵ تاکنون وارد هیچ جنگی نشده‌است. این کشور مقر بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی چون صلیب سرخ و سازمان تجارت جهانی است. یکی از دو دفتر اروپای سازمان ملل نیز در این کشور و در شهر ژنو قرار دارد.

تاریخچه

ویژگی‌های کتابخانه ملی سوئیس تأثیر عوامل تاریخی را نشان می‌دهد. این کتابخانه در ۱۸۹۵ بنیان‌گذاری شد و در ابتدا نقش آن محدود به جمع‌آوری آثار مربوط به سوئیس و نویسندگان سوئیسی و نیز آثار چاپ شده در سوئیس بعد از ۱۸۴۸ بود. از آنجا که واسپاری قانونی مقرر نشده بود، در ۱۹۱۵ بین کتابخانه و دو انجمن کتابفروشان و ویراستاران سوئیس واسپاری آزاد برقرار شد و بر مبنای آن، این انجمن‌ها موظف شدند از هر چه منتشر می‌کنند یک نسخه به کتابخانه ارسال دارند. به مرور بر وظایف کتابخانه افزوده شد.

در کتابخانه ملی سوئیس شما همه چیز را در مورد سوئیس پیدا می کنید، هر چه در کشور منتشر شده و یا توسط نویسندگان سوئیس نوشته شده است. هر نوع انتشاراتی از روزنامه سوئیسی گرفته تا رمان، از فیلم های مستند و سالنامه تا انتشارات رسمی و نقشه های جغرافیایی. در مجموعه آرشیو ادبی سوئیس شما می توانید عکس ها، قلم، پوستر، کارت پستال و نسخه های خطی پیدا کنید. مجموعه کتابخانه ملی به بیش از پنج میلیون سند می رسد.

خدمات

هر شخصی با ملیت سوئیسی یا هر فرد بالاتر از ۱۵ سال که در سوئیس زندگی می‌کند، می‌تواند کتاب امانت بگیرد. کتابخانه ملی به تمام کاربران علاقه مند یک آرایه وسیعی از خدمات ارائه می دهد که می تواند در محل کتابخانه و یا از طریق اینترنت باشد.

سرپرستی فهرست مشترک سوئیس، که انتشارات خارجی موجود در ۳۰۰ کتابخانه را نمایه می‌کند، بر عهده این کتابخانه است. به‌منظور بهره‌برداری از این منابع، چندین کتابشناسی تولید شده است. دسترسی به سندی که دنبال آن هستید و می خواهید بدانید در کدام کتابخانه قرار گرفته است از طریق فهرستگان مشترک و کتابشناسی بسیار آسان است. سی دقیقه اول برای کمک به افراد جهت تحقیقات توسط متخصصان اطلاعاتی به صورت رایگان می باشد.

مجموعه

مجموعه نسخ خطی: قلب کتابخانه ملی سوئیس است. این بخش ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار منبع دارد.

مجموعه عمومی: شامل کتاب ها، روزنامه ها، مجلات، نقشه های جغرافیایی، موسیقی چاپ شده و دیگر اسناد چاپ شده می باشد.

مجموعه های دیجیتال: در حال حاضر در حال توسعه است.

آرشیو ادبی سوئیس (SLA): شامل آرشیو های شخصی و مجموعه آرشیوی نویسندگان بزرگ سوئیسی که یک مجموعه مرجع برای سوئیس را تشکیل می دهد.

مجموعه چاپ و طراحی: از قرن ۱۷ تا  قرن ۲۱ شامل مجموعه عکس، مجموعه کارت پستال، مجموعه پوستر. بایگانی بناهای تاریخی فدرال بخشی از مجموعه چاپ و نقاشی است.

مجموعه خاص: کتابخانه ملی سوئیس مرکز چند مجموعه خاص است.

مقالات

میلیون ها سند در کتابخانه ملی سوئیس ذخیره شده است، و آنها شامل تعداد زیادی از اطلاعات در طیف گسترده ای از پروژه های سوئیس است. چند طرح خاص و مورد توجه در این بخش عبارتند از: سابقه سوئیس، ادبیات سوئیس، هنر و معماری در سوئیس.

اسناد

این قسمت انواع اقلام نوشته شده و یا منتشر شده توسط کتابخانه ملی از جمله مجلات، گزارش ها، کلیپ های فیلم کوتاه، قوانین و مقررات و فرم های مفید را شامل می شود. بسیاری از آنها برای دانلود رایگان در دسترس هستند .

ماموریت اساسی کتابخانه ملی سوئیس (NL) جمع آوری و حفاظت از میراث فرهنگی سوئیس است. بنابراین این نهاد منبع ارزشمندی از اسناد نوشته شده است، که اجازه می دهد یک درک بهتر از سوئیس و ساکنان آن داشته باشید.

هر ساله ۶۰۰۰۰ منبع به مجموعه کتابخانه اضافه می شود. هر پانزده روز، کتابشناسی ملی سوئیس، "کتاب سوئیس" لیست نشریات جدید سوئیس را ارائه می نماید. بخش حفاظت با استانداردهای شرایط ذخیره سازی تضمین حفاظت اسناد اصلی را می نماید.

از آنجا که تبادل دانش و تجربیات با همکاری شرکای ملی و بین المللی ضروری است، چه در پروژه های مشترک و یا گروه های کاری و گروه های تخصصی، و یا در تمام انواع فرصت های آموزشی و کنفرانس ها، برای توسعه نظام مند کتابداران تلاش می کند.

کتابخانه ملی نقش فعالی در آموزش افراد حرفه ای در زمینه های اطلاعات و اسناد و مدارک، عکاسی، صحافی و حفاظت ایفا می کند. همچنین در پروژه های تحقیقاتی دانشگاه های مربوط به ادبیات شرکت می کند.

کتابخانه ملی مدیریت ISSN (شماره سریال استاندارد بین المللی نشریات) مرکز سوئیس است. این سرویس به ناشران روزنامه و مجله سوئیس ارائه می شود.

آرشیو اطلاعات رسانه

بایگانی اطلاعات رسانه توسط کتابخانه ملی سوئیس (NL) از سال ۲۰۰۵ در این بخش قرار دارد. اطلاعات رسانه ها منتشر شده عمدتا به آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی منتشر شده است. فقط چند مورد مطبوعات انگلیسی در دسترس است.

خبرنامه

خبرنامه کتابخانه (آلمانی و فرانسه) چهار تا شش بار در سال منتشر  شده و به متقاضیان از طریق ایمیل ارسال می شود.

تصاویر کتابخانه







افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید