کتابخانه ملی بلژیک
۱۳۹۳-۰۷-۲۶
کتابخانه ملی بلژیک
کتابخانه ملی بلژیک National Library of Belgium= Royal Library of Belgium تاسیس: ۱۸۳۷م. وبگاه: http://www.kbr.be موقعیّت: بروکسل کشور مشروطه بلژیک، از شمال غربی به دریای شمال، از شمال به هلند، از شرق به جمهوری فدرال آلمان و لوکزامبورگ، و از جنوب و جنوب غربی به فرانسه محدود است. جمعیت این کشور (طبق آمار سال ۲۰۰۰) »

کتابخانه ملی بلژیک National Library of Belgium= Royal Library of Belgium

تاسیس: ۱۸۳۷م.

وبگاه: http://www.kbr.be

موقعیّت: بروکسل

کشور مشروطه بلژیک، از شمال غربی به دریای شمال، از شمال به هلند، از شرق به جمهوری فدرال آلمان و لوکزامبورگ، و از جنوب و جنوب غربی به فرانسه محدود است. جمعیت این کشور (طبق آمار سال ۲۰۰۰) ۱۰۲۰۰۰۰۰ نفر و مساحت آن ۳۰۵۱۹ کیلومترمربع است. زبان‌های آلمانی، فرانسوی، و هلندی در کشور رایج است. فلمینگ‌های ایالات شمالی به زبان هلندی، والون‌های ایالات جنوبی به زبان فرانسوی، و گروه کوچکی در جنوب شرقی به زبان آلمانی صحبت می‌کنند. بروکسل، پایتخت بلژیک رسماً دو زبانه (هلندی و فرانسوی) است.

قدیمی‌ترین مجموعه کتابخانه‌ای که در حال حاضر در بلژیک وجود دارد، احتمالاً مجموعه نسخه‌های خطیِ مذهّب، مشهور به کتابخانه بورگونی است. این مجموعه بخشی از موجودی کتابخانه سلطنتی بود که در سال ۱۵۵۹ تأسیس شد؛ اما احتمالاً در حدود سال ۱۴۸۰، زمانی که صنعت چاپ وارد شهر آنورس شد، مجموعه‌های مهمی وجود داشته است. در سال ۱۷۷۲ مجموعه کتابخانه سلطنتی در دسترس عموم قرار گرفت. سه کتابخانه مشهور در دهه ۱۸۴۰ در فورنس، آنورس، و آردن وجود داشت که علاقه زیادی را به این نوع مجموعه‌ها به‌وجود آورد؛ به‌طوری که تا سال ۱۸۸۴ تعداد ۵۷۱ کتابخانه در کشور ایجاد شد. همچنین تا آن زمان، کتابخانه‌های دانشگاهی خوبی وجود داشت که در آغاز قرن نوزدهم جایگزین مجموعه کتابخانه‌های شهر گِنت و لیژ گردید.

کتابخانه ملی بلژیک (کتابخانه سلطنتی آلبرت اول)، حاصل کتابخانه قرن پانزدهم دوک‌های بورگونی بود که در سال ۱۸۳۷ با نام کتابخانه سلطنتی بلژیک تأسیس شد. این کتابخانه وظایف کتابخانه ملی و همچنین کتابخانه مرکزی تحقیقات را برعهده دارد. با شروع ثبت حق مؤلف در ۸ آوریل ۱۹۶۵، قانون ملی هر ناشر بلژیکی را ملزم به واسپاری نسخه‌ای از هر اثر کرد تا کتابخانه ملی قادر به فعالیت باشد. هرماه شماره‌ای از کتابشناسی بلژیک بر اساس نسخه‌های واگذار شده منتشر می‌شود. کتابخانه سلطنتی بروکسل به‌عنوان کتابخانه مرکزی تحقیقات دارای واحدهای تخصصی و مراکز اسناد متعددی است. واحدهای تخصصی دارای آثار چاپی، نسخه‌های خطی، آثار گرانبها، مواد موسیقی، مجموعه سکه‌شناسی، و مجموعه نقشه‌ها هستند.

مراکز اسناد از مرکز ملی اسناد علمی و فنی، مرکز مطالعات امریکایی، مرکز اسناد افریقایی، و مرکز اسناد کشاورزی در مناطق گرمسیری، و آثار مربوط به عمران روستایی تشکیل می‌شود. کتابخانه سلطنتی حدود ۳۳۶۲۰۰۰ جلد کتاب، ۲۶۰۰۰ نشریه جاری، ۴۳۰۰۰ اثر نفیس، ۳۰۵۰۰۰ سند دولتی، ۳۷۰۰۰ نسخه خطی، ۱۸۰۰۰۰ سکه و نشان، ۷۰۰۰۰۰ اثر چاپی، ۳۵۰۰۰ کتاب کمیاب، و ۴۰۰۰ صفحه صوتی در اختیار دارد.

اگرچه کتاب‌های کتابخانه سلطنتی مرجع است و تمام مدارک فقط در محل قابل استفاده هستند، از طریق امانت بین‌کتابخانه‌ای با کتابخانه‌های تحقیقاتی بلژیک و کتابخانه‌های خارج از کشور همکاری دارد.

تصاویر کتابخانه

    

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید