کتابخانه ملی بلیز
۱۳۹۴-۰۲-۲۹
کتابخانه ملی بلیز
کتابخانه ملی بلیز National Library of Belize تاسیس: ۱۸۲۵م وبگاه: http://www.bnlsis.org موقعیّت: بلیز بلیز کشوری در آمریکای مرکزی است، پایتختش بلموپان است. جمعیت این کشور ۳۳۳٫۲۰۰ نفر و زبان رسمی آن انگلیسی است. در سال ۱۹۸۱ از بریتانیا مستقل شده و واحد پول آن دلار بلیز است. مردم این کشور از تبارهای گوناگون و آمیخته »

کتابخانه ملی بلیز National Library of Belize

تاسیس: ۱۸۲۵م

وبگاه: http://www.bnlsis.org

موقعیّت: بلیز

بلیز کشوری در آمریکای مرکزی است، پایتختش بلموپان است. جمعیت این کشور ۳۳۳٫۲۰۰ نفر و زبان رسمی آن انگلیسی است. در سال ۱۹۸۱ از بریتانیا مستقل شده و واحد پول آن دلار بلیز است. مردم این کشور از تبارهای گوناگون و آمیخته سرخ‌پوست، سفیدپوست و سیاه‌پوست‌اند، ۳۶ درصد از مردم بلیز مستیزو (دورگه سرخ‌پوست و سفیدپوست) هستند.

بلیز کم جمعیت‌ترین و کوچک‌ترین کشور منطقه آمریکای مرکزی به شمار می‌آید. این کشور از شمال با مکزیک و از غرب و جنوب با گواتمالا همسایه است. در شرق این کشور دریای کارائیب قرار دارد. دین اغلب مردم این کشور مسیحی است. ۴۰ درصد از بلیزی‌ها کاتولیک رومی و ۳۱٫۷ درصد پروتستان هستند.

این کشور در دوره‌های مختلف تحت حکومت اسپانیا و بعد هم انگلیس بود و در دوره‌ای «هُندوراس بریتانیا» نامیده می‌شد و سپس به استقلال رسید. این کشور جزو کشورهای همسود (مشترک‌المنافع) است. گردشگری مهمترین منبع درآمد خارجی این کشور است. در این کشور چشم‌اندازهای طبیعی زیبا و بازمانده‌های تاریخی از دوره مایاها را می‌توان یافت. تولید شکر و موز و مرکبات برای صدور بخش عمده اقتصاد را تشکیل می‌دهد. در عین حال این کشور به مرکزی برای داد و ستد مواد مخدر نیز تبدیل شده‌است و به همین دلیل جنایات و قتل‌های زیادی در آن روی می‌دهد.

مستعمره هندوراس بریتانیا در ۱۹۷۳ به بلیز تغییر نام دارد و در ۱۹۸۱ استقلال یافت. به دنبال توفندی شدید در ۱۹۶۱، مقر پایتخت از بلیزسیتی به جایی دور از دریا و به شهر نوبنیاد بلموپان انتقال یافت. گواتمالا تا ۱۹۹۱ بر ادعای مالکیت بر بلیز به عنوان بخشی از قلمروش ادامه داد.

تاریخچه کتابخانه

کتابخانه ملی بلیز تحت تأثیر شیوه های بریتانیا در ارائه خدمات کتابخانه های عمومی بود و از سال ۱۸۲۵ تا ۱۹۳۵ جزو کتابخانه های اشتراکی بود.

در سال ۱۹۳۵ ، به مناسبت جشن کتابخانه، سرویس رایگان کتابخانه های عمومی ملی تاسیس شد.

خدمات کتابخانه ملی بلیز از سال ۱۹۶۰ زیر نظارت وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته و طبق قانون، هیئتی این خدمات را سرپرستی می کند. دفتر مرکزی این کتابخانه در موسسه بلیس در شهر بلیز واقع شده و در اواخر دهه ۱۹۸۰ مجموعه آن بالغ بر ۱۲۵،۰۰۰ جلد کتاب داشته است.

فعالیتها و خدمات

خدمات کتابخانه ملی شامل خدمات کامل کتابخانه ای برای تمام بخش های دولتی و سازمان های دیگر است. غیر از موسسه بلیس (که تنها بخش از آن اختصاص به کتابخانه دارد) سه ساختمان دیگر نیز در کشور به این کتابخانه اختصاص یافته که در سه شهر بزرگ پانتاگوردا، اورنج واک و کوروزال واقع شده اند. دیگر خدمات کتابخانه ای در ساختمان های استیجاری مستقر هستند.

در سال ۱۹۸۷ تعداد ۵۸ مرکز ارائه خدمات کتابخانه ای که زیرمجموعه کتابخانه های فوق هستند در سراسر کشور فعالیت داشته اند. خدمات سیار کتابخانه ای نیز از سال ۱۹۷۹ ارائه می شده است. دیگر بخش های خدمات کتابخانه ای شامل یک کتابخانه کودک و یک کتابخانه مرجع است.

مجموعه ها

بزرگ ترین کتابخانه امانی در موسسه بلیس واقع شده و دارای حدود ۱۵،۰۰۰ جلد کتاب به زبان انگلیسی است. مجموعه ملی نیز حدود ۲۰۰۰ جلد کتاب دارد که مشتمل بر کتاب های مربوط به کشور بلیز یا آثار نوشته شده توسط مردم این کشور است. علاوه بر آن، مجموعه ای از هند شرقی و آمریکای مرکزی، آثار مربوط به تمدن مایاها را در بر می گیرد.

شرایط و نحوه دسترسی

عضویت در مراکز خدماتی کتابخانه ملی رایگان است. کودکانی که قادر به خواندن باشند می توانند به عضویت کتابخانه درآیند و از سن ۱۶ سالگی عضو کتابخانه بزرگسالان شوند. بیشتر اعضای آن کودکان هستند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید