مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس
۱۳۹۳-۰۶-۲۲
مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس
مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس National Library and Archives Centre of Fars تاسیس: ۱۳۸۵ ه.ش وبگاه: http://provinces.nlai.ir/Default.aspx?alias=provinces.nlai.ir/fars موقعیّت: شیراز فکر تأسیس و راه اندازی سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس در سال ۱۳۸۵ شکل گرفت به دنبال مذاکره آقای مهندس رضا زاده، استاندار محترم فارس و جناب آقای اشعری، مشاور محترم فرهنگی رئیس جمهور »

مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس National Library and Archives Centre of Fars

تاسیس: ۱۳۸۵ ه.ش

وبگاه: http://provinces.nlai.ir/Default.aspx?alias=provinces.nlai.ir/fars

موقعیّت: شیراز

فکر تأسیس و راه اندازی سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس در سال ۱۳۸۵ شکل گرفت به دنبال مذاکره آقای مهندس رضا زاده، استاندار محترم فارس و جناب آقای اشعری، مشاور محترم فرهنگی رئیس جمهور و ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی در غایت موافقتنامه تأسیس در تاریخ ۱۳۸۵/۳/۳ میان استانداری فارس و سازمان اسناد و کتابخانه ملی به امضاء رسید و مقرر گردید نمایندگی سازمان به صورت مجهز به صورتی که نسخه دوم انواع مدارک در شیراز نگهداری شود و هم چنین اصل منابع مربوط به فارس انتقال یابد و به جهت گستردگی اهداف پیش بینی شده قرار شد تا محل کتابخانه در دست ساخت شیراز که مدت ۱۰ سال راکد مانده بود به این کار اختصاص یابد و کارهای ساختمانی آن بر طبق نقشه سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

در ادامه در شهریور ماه ۱۳۸۵ طی حکمی آقای سید سعید زاهد به عنوان مشاور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در راه اندازی مدیریت فارس منصوب گردید. فعالیت ها برای پیگیری اتمام ساختمان از طریق معاونت عمرانی استانداری و سازمان مسکن و شهرسازی استان فارس پیگیری می شد.

در ضمن محل موقتی در دانشکده علوم قرآنی برای راه اندازی مدیریت فارس تدارک دیده شد و این محل با تجهیزات اولیه در بهمن ماه ۱۳۸۵ توسط جناب آقای اشعری افتتاح گردید.

تا اوایل سال ۸۶ با استفاده از امکانات بنیاد فارس شناسی و استانداری فارس فعالیت ها پیگیری شد و از تاریخ ۱۹/۴/۸۶ آقای دکتر سید سعید زاهد به عنوان سرپرست مدیریت فارس منصوب گردید و سه نفر نیروی انسانی (دوکارشناس و یک نیروی خدماتی) در اختیار این مدیریت قرار گرفت.

پس از مدتی فعالیت و به دنبال استعفای آقای دکتر زاهد از سرپرستی مدیریت مذکور و مشکلاتی که در بهره برداری از ساختمان پیش بینی شده بوجود آمده بود از اواخر سال ۱۳۸۶ تا دیماه ۱۳۸۷ انجام فعالیتهای جاری این مرکز اندکی با وقفه روبرو شد. بر این اساس و به دنبال تصمیم جدی سازمان برای سرعت بخشی به فعالیتهایی که منجر به عملی شدن اهداف پیش بینی شده بود با انتخاب مدیر جدید و نیز برنامه ریزی برای انتقال و استقرار نمایندگی در ساختمان پیش بینی شده، روند کارها به سمتی رهنمون شد که اکنون در مهرماه ۱۳۸۸ و افتتاح ساختمان مجهز مرکز اسنادو کتابخانه ملی با فضایی در حدود ۰۰۰/۱۰ متر و در زمینی حدود ۰۰۰/۳۷ متر افتخاری دیگر بر افتخارات سرزمین فارس افزوده می شود.

در ضمن تکمیل ساختمان، مدیریت اسناد و کتابخانه ملی فارس نیز نسبت به تجهیز و تکمیل بخش های اداری شامل مدیریت، گروه کتابخانه، گروه اسناد، تاریخ شفاهی و آموزش و هم چنین راه اندازی کتابخانه مرجع، تجهیز تالار مطالعه و اتاقهای پژوهشگران و تأمین حدود ۲۰۰ هزار جلد کتاب و نشریه در فاز اول تجهیز کتابخانه اقدام نمود.

خدمات جاری مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس:

فیپا (فهرستنویسی پیش از انتشار)

شاپا (شماره استاندارد بین المللی پیایندها)

شابکا (شناسگر استاندارد بین المللی کتابخانه ها)

ثبت آثار- اجرای قانون حمایت از حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان

اطلاع رسانی- اشاعه و ارائه خدمات اطلاعاتی تخصصی برای محققان و پژوهشگران

ارتباط با سازمان و مؤسسات دولتی و ارائه مشاوره در زمینه اسناد

شناسایی اسناد راکد و ارزشیابی و تعیین تکلیف آنها در دو بخش اسناد انتقالی و امحایی

نگهداری اسناد انتقالی

شناسایی اسناد با ارزش نگهداری دائم در خارج تشکیلات دولتی و برنامه ریزی برای انتقال آن به آرشیو ملی بصورت اهدایی، امانت و خرید آنها

گردآوری اطلاعات مستند تاریخی از طریق انجام مصاحبه با شخصیت های مؤثر در تاریخ، علم، فرهنگ و … در قالب تاریخ شفاهی

استفاده از تالارهای مطالعه، تالار مرجع و تالار نشریات برای دانشجویان، پژوهشگران و دارندگان مدارک دانشگاهی

پذیرش عضویت واجد شرایط در استان و سازمان مرکزی

خدمات آتی

راه اندازی بخش ضدعفونی اسناد و نسخ خطی

راه اندازی آزمایشگاه آسیب شناسی

راه اندازی کارگاه مرمت و صحافی

راه اندازی نمایشگاه و فروشگاه کتاب

برگزاری دوره های آموزشی کتابداری و آرشیو

تصاویر کتابخانه
Image result for ‫    
   

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید