کتابخانه ملی شیلی
۱۳۹۳-۱۱-۱۸
کتابخانه ملی شیلی
کتابخانه ملی شیلی National Library of Chile= Biblioteca Nacional de Chile تاسیس: ۱۸۱۳م. وبگاه: www.bibliotecanacional.cl موقعیّت: سانتیاگو شیلی، با نام رسمی جمهوری شیلی (به اسپانیایی: República de Chile)، کشوری است در آمریکای جنوبی که پایتخت آن سانتیاگو است. شیلی در نقشه آمریکای جنوبی به مانند یک نوار بلند و باریک میان کوه‌های رشته کوه آند »
کتابخانه ملی شیلی National Library of Chile= Biblioteca Nacional de Chile

تاسیس: ۱۸۱۳م.

وبگاه: www.bibliotecanacional.cl

موقعیّت: سانتیاگو

شیلی، با نام رسمی جمهوری شیلی (به اسپانیایی: República de Chile)، کشوری است در آمریکای جنوبی که پایتخت آن سانتیاگو است. شیلی در نقشه آمریکای جنوبی به مانند یک نوار بلند و باریک میان کوه‌های رشته کوه آند در شرق و اقیانوس آرام در غرب کشیده شده‌است. اقیانوس آرام کل مرز غربی این کشور را تشکیل می‌دهد و از شمال با پرو، از شمال شرق با بولیوی، از شرق با آرژانتین و در پایین‌ترین نقطه جنوبی کشور با گذرگاه دریک هم‌مرز است. این کشور به همراه اکوادور تنها کشورهایی در آمریکای جنوبی هستند که با برزیل مرز مشترک ندارند. طول خط ساحلی این کشور با اقیانوس آرام ۶۴۳۵ کیلومتر است.

تاریخچه کتابخانه

کتابخانه ملی یکی از اولین نهادهای جمهوری این کشور است. در ۱۹ آگوست ۱۸۱۳، گشایش یافت. یکی از نخستین وظایف کتابخانه ملی، جمع آوری کتب منتشره شده در سانتیاگو و شهرهای اطراف آن بود. این  عملیات پس ازحوادث ناشی از شکست رانکاگوا قطع شد و با آزاد شدن شیلی از سلطه قدرت اسپانیا، از سرگرفته شد.

برناردو هایگینز کمک قابل توجهی در مراحل اولیه تحکیم کتابخانه نوبنیاد ملی، جهت انتقال مجموعه قدیمی دانشگاه سان فیلیپه که به یسوعیان تعلق داشت، انجام داد.  او مانوئل د سالاس را که توسط راهب صومعه حمایت می شد به عنوان مدیر کتابخانه جهت افزایش مجموعه نوپای کتابخانه ملی، منصوب کرد.

در سال ۱۸۲۰ لایحه قانونی، ناشران را مجبور به ارائه یک نسخه از هر کتاب، مجله یا روزنامه منتشر شده به کتابخانه ملی نمود. این مقررات در سال ۱۸۳۴ با قانون کپی رایت کامل شد.

در طول قرن نوزدهم، کتابخانه ملی، کتابشناسی اصلی منابع اهدایی و یا خریداری شده مجموعه های خود را تهیه نمود. این کتابشناسی شامل منابع کتابخانه یسوعیان، کتابخانه اگانا، کتابخانه بنجامین، کتابخانه آندرس بیلو و سایر کتابخانه هاست.

در سال ۱۸۴۵ فهرست اولین کتابهای چاپی کتابخانه ملی تهیّه شد.

در سال ۱۸۶۱ بخش نسخ خطی منابع دریافت شده از دادگاه ایجاد شد.

در سال ۱۸۷۹ کتابخانه ملی به شورای آموزش عمومی منتقل شد. در طی این مدت چندین طرح ابتکاری سفارش مواد که توسط کتابخانه در طول سال قبل انجام شده بود باعث افزایش مجموعه گردید.

در سال ۱۸۸۶، انتشار سالنامه مطبوعات شیلی آغاز شد.

در سال ۱۹۲۵، کتابخانه ملی به محل فعلی خود در مرکز شهر سانتیاگو منتقل شد، آرشیو ملی به عنوان یک نهاد مستقل ایجاد شد.

در سال ۱۹۲۸ اداره کتابخانه، آرشیو و موزه ها ایجاد و در سال ۱۹۲۹، تحت نظارت کتابخانه ملی، موزه ها و مراکز کتابشناختی درآمدند.

مجموعه ها

مجموعه های کتابشناسی و مستند: این مجموعه از بخش های زیر تشکیل شده است:

بخش شیلی: با حدود ۴۰۰۰۰۰ عنوان، تمام کتابهای چاپ شده در کشور از نویسندگان شیلی و در مورد شیلی که در خارج از کشور منتشر شده است را در بردارد.

بخش عمومی: دارای حدود ۳۵۰۰۰۰ عنوان است.

بخش روزنامه و ریزنگاشتها: مجموعه روزنامه شیلی از قرن نوزدهم و قرن بیستم تا به امروز.

بخش مجلات: با حدود ۷۰۰۰ عنوان جامع ترین مجموعه مجلات شیلی است.

بخش مرجع: دارای بیش از ۴۰۰۰ جلد کتاب مرجع از تمام زمینه های دانش است.

مجموعه سالا مدینه: نزدیک به ۳۵۰۰۰ عنوان با ارزش کتابشناختی شیلی و یکی از بزرگترین مجموعه ها در رابطه با متون استعماری قرن نوزدهم در امریکا لاتین است.

مجموعه خوزه ماریا: مجموعه تخصصی در مورد، سنت ها و ارزش هاست. اقتصاد روستایی، کشت انگور شیلی و اصلاحات ارضی برخی از موضوعات اصلی آن است.

مجموعه های خاص

مجموعه کتابخانه ملی علاوه بر کتاب، روزنامه ها و مجلات، مواد دیگری که حافظه کتابشناختی کشور شیلی را تشکیل می دهند شامل می شود.

نقشه ها: مجموعه ای با بیش از ۶۰۰۰ عنوان نقشه مربوط به شیلی و سایر کشورهای خارجی

آرشیو نویسندگان: شامل نسخه های خطی، نامه ها، عکس و اشیاء نویسندگان شیلی و خارجی

آرشیو موسیقی: شامل ویرایش های متعدد، سوابق، نوار کاست، نوار، DAT، پوستر، اخبار و برنامه کنسرت، موسیقی کلاسیک، محلی و ملی است.

عکس و فایل دیجیتال: ۳۰۰۰۰ عکس و ۵۰۰۰۰ فایل دیجیتالی از قرون نوزدهم و بیستم

آرشیو ادبیات شفاهی و سنت های ملی: دو مجموعه مهم از مردم لیره نیز در این آرشیو نگهداری می شود.

آرشیو مجموعه نظرات: شامل مقالاتی در مطبوعات ملی در مورد زندگی و کار نویسندگان شیلی. همچنین مقالاتی درباره نقد ادبی، نمایشی و هنری.

مجموعه دیجیتال

مجموعه های دیجیتال کتابخانه ملی شیلی شامل فایل های متن، تصویر، صوتی و تصویری در فرمت دیجیتال است. این منابع عمدتاً به صورت کپی یا اصل اسناد می باشد. منشاء مجموعه های دیجیتال کتابخانه ملی در سال ۱۹۹۷ با شروع سازماندهی آرشیو دیجیتال عکاسی است، که در حال حاضر ۴۰۰۰۰۰ عکس دارد. نقطه عطف دیگر آن، راه اندازی پورتال حافظه شیلی در سال ۲۰۰۳، است. امروز شیلی دارای بیش از یک میلیون صفحه دیجیتالی آنلاین و بیش از ۷۷۰ پژوهش و محتوای مربوط به مسائل کلیدی است که هویت فرهنگی آن را شکل می دهد و به طور متوسط حدود ۳۲۸۰۰۰ بازدید کننده در ماه دارد. همچنین در حال حاضر تمامی مجموعه های خاص در حال دیجیتال سازی هستند.

تصاویر کتابخانه
Image result for National Library of Chile        Image result for National Library of Chile
Image result for National Library of Chile   Image result for National Library of Chile
Image result for National Library of Chile      Image result for National Library of Chile

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید