کتابخانه ملی بنین
۱۳۹۴-۰۱-۳۱
کتابخانه ملی بنین
کتابخانه ملی بنین National Library of Benin=Bibliothèque nationale du Bénin تاسیس: ۱۹۷۵م. موقعیّت: پرتونوو جمهوری بنین در افریقای غربی قرار دارد و از غرب با توگو، از شمال با بورکینافاسو و نیجر، از شرق با نیجریه، و از جنوب با خلیج گینه هم‌مرز است. بنین در سال ۱۹۶۰ از فرانسه جدا شد و استقلال خود »
کتابخانه ملی بنین National Library of Benin=Bibliothèque nationale du Bénin

تاسیس: ۱۹۷۵م.

موقعیّت: پرتونوو


جمهوری بنین در افریقای غربی قرار دارد و از غرب با توگو، از شمال با بورکینافاسو و نیجر، از شرق با نیجریه، و از جنوب با خلیج گینه هم‌مرز است. بنین در سال ۱۹۶۰ از فرانسه جدا شد و استقلال خود را با نام داهومی به‌دست آورد و از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ جمهوری مردمی بنین نامیده می‌شد. مساحت آن ۱۱۲۶۲۲ کیلومتر مربع است. مردم آن حدوداً از ۶۰ زبان ملی استفاده می‌کنند، اما زبان رسمی کشور فرانسوی است.


تاریخچه کتابخانه

در سال ۱۹۷۵، کتابخانه ملی بنین در شهر پرتو نوو (پایتخت) تأسیس شد.

این کتابخانه مسئول جمع‌آوری کلیه مواد چاپی و غیرچاپی است که از طریق اداره ثبت حق مؤلف، اهدا، ارث، و انتشارات کشورهای دیگر درباره بنین فراهم شده است. همچنین ایجاد انگیزه مطالعه از طریق کتابخانه‌های سیار و هماهنگی فعالیت‌ها در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور برعهده این کتابخانه است.

کتابخانه ملی بخشی از اداره فرهنگ ملی و زیرنظر وزارت فرهنگ عامه، جوانان، و ورزش است.

کتابخانه ملی دارای سه بخش فنی اصلی است:

بخش مطالعه عمومی، تأمین منابع، و تهیه کتابشناسی

بخش مطالعه عمومی حدود چهل کارمند دارد که ۱۰ نفر از آنان متخصص هستند. کتابخانه بودجه اختصاصی ندارد، از این رو، منابع جدید از طریق هدایا و اداره ثبت حق مؤلف تأمین می‌شود، کتابخانه ملی مسئولیت تهیه کتابشناسی ملی را برعهده داشته و روابط خوبی با سایر کتابخانه‌های کشور و نیز مؤسسات فرهنگی خارجی دارد.


مجموعه

واحد آرشیوهای ملی در سال ۱۹۷۶ تأسیس شد. این واحد، مسئول جمع‌آوری و نگهداری تمام آثار و اسناد مکتوب کشور، پاسخگویی به درخواست مدارک، و برنامه‌ریزی برای مجلات رسمی کشور است. دسترسی به آرشیوها برای عموم آزاد است. این واحد در ابتدا وابسته به وزارت فرهنگ بود، اما در حال حاضر زیرنظر مستقیم رئیس‌جمهور اداره می‌شود. چهار مجموعه آرشیو، چهار دوره تاریخی بنین را شامل دوره استعمار (۱۸۶۰-۱۹۵۸)، دوره استقلال داهومی (۱۹۶۰-۱۹۷۲)، دوره انقلاب (۱۹۷۲-۱۹۹۰)، و دوره بازگشت دموکراسی (از مارس ۱۹۹۰) دربر می‌گیرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید