کتابخانه ملی تانزانیا
۱۳۹۳-۰۵-۲۷
کتابخانه ملی تانزانیا
کتابخانه ملی تانزانیا national library of Tanzania= Bodi Ya Huduma Za Maktaba Tanzania تاسیس: ۱۹۶۷ م. وبگاه: http://www.tlsb.or.tz موقعیّت: دارالسلام کتابخانه ملی تانزانیا مهم‌ترین کتابخانه دارالسلام است که در مرکز آن شهر واقع شده و در سال ۱۹۶۷ توسط رییس جمهور «نایرره» افتتاح گردید و زیر نظر وزارت آموزش و پرورش به فعالیت خود ادامه »

کتابخانه ملی تانزانیا national library of Tanzania= Bodi Ya Huduma Za Maktaba Tanzania

تاسیس: ۱۹۶۷ م.

وبگاه: http://www.tlsb.or.tz

موقعیّت: دارالسلام

کتابخانه ملی تانزانیا مهم‌ترین کتابخانه دارالسلام است که در مرکز آن شهر واقع شده و در سال ۱۹۶۷ توسط رییس جمهور «نایرره» افتتاح گردید و زیر نظر وزارت آموزش و پرورش به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این کتابخانه گرچه بخشی از وزارت آموزش و پرورش است، اما دولت تنها بخشی از هزینه‌های اداری آن را می‌پردازد و «یونی‌سیست» و «یونسکو» از جمله مهم‌ترین سازمان‌هایی هستند که به این کتابخانه کمک می‌کنند. به‌عنوان مثال در این کتابخانه یک بخش مخصوص کودکان راه‌اندازی شده که توسط «یونسکو» تجهیز گردیده و امکان مطالعه تصویری و بازی با رایانه را برای آنان فراهم می‌سازد.

هدف اصلی این کتابخانه فراهم‌کردن امکانات لازم برای مطالعه برای مردم و بویژه برای عوام (که دسترسی به کتاب و کتابخانه ندارند) می‌باشد.

ساختمان

ساختمان این کتابخانه در چهار طبقه واقع شده و از نظر ظاهری نسبتاً زیبا، و از فضای خوبی برخوردار است. طبقه سوم و چهارم این ساختمان به علت مشکلات مادی، به شرکت‌های تجاری اجاره داده می‌شود. ساختمان این کتابخانه از زمان تأسیس تاکنون تغییری نکرده و به همین دلیل بنای ساختمان نسبتاً قدیمی است. کتابخانه دارای شانزده شعبه در شهرهای بزرگ تانزانیا است.

فعالیت‌ها و خدمات

ارائه خدمات به دیگر کتابخانه‌ها

آموزش کارکنان کتابخانه

تهیه و تدوین کتابشناسی ملی

ارائه خدمات به کودکان و بزرگسالان

ارائه خدمات فنی

مجموعه‌ها

کتاب‌های موجود در کتابخانه اکثراً به زبان‌های سواحیلی و انگلیسی می‌باشند و تعداد کمی از کتاب‌ها به زبان‌های اردو، فرانسه، عربی و هندی می‌باشند. این کتابخانه از نظر کتاب و نشریه بسیار فقیر، و تعداد مراجعه‌کنندگان آن محدود است، و دلیل این امر کمبود کتاب‌های تازه و نشریات معتبر می‌باشد. در زمینه ایرانشناسی و اسلام‌شناسی و نسخه‌های خطی نیز هیچگونه کتابی در کتابخانه مشاهده نمی‌شود. نشریات کتابخانه نیز به‌استثنای جراید تانزانیایی و اندک نشریاتی که کشورهای خارجی اهدا کرده‌اند، بقیه مربوط به سال‌های ۹۷ و قبل از آن هستند. نحوه نگهداری از کتب در این کتابخانه بسیار ساده و ابتدایی می‌باشد.

تعداد کل مجموعه کتابخانه ملی تانزانیا و کتابخانه منطقه‌ای که از نظر مجموعه، مشترک می‌باشند در سال ۲۰۰۳ بالغ بر ۳۰۰‚۱۲۷ کتاب، به شرح زیر بوده:

داستان در زمینه کودکان / ۷۹۶۴

غیرداستانی / ۱۲۰‚۱۰۴

داستان در زمینه بزرگسالان / ۲۱۶‚۱۵

کل مجموعه / ۳۰۰‚۱۲۷

کتابخانه ملی و منطقه‌ای

همچنین کتابخانه ملی به طور مجزا دارای ۹۰۰‚۱۱۶ جلد کتاب و ۲۰۷ نشریه جاری است.

حوزه‌های موضوعی

داستان‌های انگلیسی، در دو حوزه مربوط به کودکان و بزرگسالان

مواد غیرداستانی انگلیسی، در دو حوزه مربوط به کودکان و بزرگسالان

نوشتجات سواحیلی که در دو حوزه مواد داستانی و غیرداستانی است.

مشکلات

مشکلات این کتابخانه به شرح زیرند:

مسئولان کتابخانه در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند که از کشورهای خارجی برای بهبود وضع کتابخانه درخواست کمک نمایند که در برخی موارد نتیجه مثبت داشته است.

کتابخانه فاقد ارتباط منسجم با کتابخانه‌های مهم جهان است و به همین دلیل از دستاوردهای مهم در امر کتابداری فاصله دارد.

کتابخانه فاقد افراد متخصص در امر کتابداری می‌باشد.

شمار کتاب‌های کتابخانه نسبت به نیازهای جامعه بسیار اندک است و کتابخانه بودجه کافی برای خرید کتاب ندارد.

شرایط و نحوه دسترسی

مراجعان باید عضو کتابخانه باشند و برای این امر مبلغ کمی بپردازند. تعداد مراجعان کتابخانه در ایام امتحانات مدارس افزایش می‌یابد، ولی ساعت کار کتابخانه تغییر نمی‌کند.

تصاویر کتابخانه

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید