کتابخانه ملی لهستان
۱۳۹۴-۰۹-۳۰
کتابخانه ملی لهستان
کتابخانه ملی لهستان National Library of Poland= Biblioteka Narodowa تاسیس: ۱۹۲۸ م. وبگاه: http://www.bn.org.pl موقعیت: ورشو جمهوری لهستان (به لهستانی: Polska) کشوری است در مرکز اروپا، از غرب با آلمان، از جنوب غربی با جمهوری چک، از جنوب با اسلوواکی، از شمال شرقی با لیتوانی و روسیه (منطقه برون‌بومی کالینینگراد) از شرق با بلاروس
کتابخانه ملی لهستان National Library of Poland= Biblioteka Narodowa
تاسیس: ۱۹۲۸ م.
وبگاه: http://www.bn.org.pl 
موقعیت: ورشو

جمهوری لهستان (به لهستانی: Polska) کشوری است در مرکز اروپا، از غرب با آلمان، از جنوب غربی با جمهوری چک، از جنوب با اسلوواکی، از شمال شرقی با لیتوانی و روسیه (منطقه برون‌بومی کالینینگراد) از شرق با بلاروس و از جنوب شرقی با اوکراین و از شمال با دریای بالتیک همسایه است.
نام این کشور در بیشتر زبان‌های اروپایی صورتی از پول (Pole) است. در برخی زبان‌های اروپای شرقی به آن صورتی از «لخ» یا «له» می‌گویند. لخ یا له از نام قومی می‌آید که حدود بیش از یکهزارسال پیش درسرزمین کنونی لهستان زندگی می‌کرده‌اند و به لخ (lęch) معروف بودند.
به این کشور به زبان لیتوانیایی Lenkija، به زبان مجاری Lengyelország، به زبان ارمنی Lehastan، به ترکی استامبولی polonia و به فارسی لَهستان یا لِهستان می‌گویند.

تاریخچه
کتابخانه ملی لهستان (به لهستانی: Biblioteka Narodowa) (به انگلیسی: National Library of Poland) کتابخانه مرکزی لهستان می‌باشد که در شهر ورشو پایتخت این کشور قرار گرفته است. در تاریخ ۲۴ فوریه ۱۹۲۸ با فرمان رئیس جمهور لهستان٬ کتابخانه ملی لهستان در شکلی مدرن ایجاد شد و بعدها سه ساختمان جدید به آن اضافه شد. اولین ساختمان در سال ۱۹۸۳ و دومین آن در سال ۱۹۸۸ بنا شد.
این کتابخانه شامل سه ساختمان اصلی، قصر جمهوری و ساختمان جدید می باشد. ساختمان جدید ۶۴۰۰۰ مترمربع است. اولین و دومین ساختمان به ترتیب ۱۲ طبقه و ۵ طبقه هستند و سومین ساختمان گنجایش ۱۰۰۰ نفر مراجعه کننده را دارد.
کتابخانه ملی در ادامه سنت کتابخانه زالوسکی کشورهای مشترک المنافع، در ورشو توسط برادران زالوسکی، جوزف آندره و آندره استانیسلاو، که هر دو اسقف بودند راه اندازی شد. این کتابخانه در سال ۱۷۴۷ به روی مردم گشوده شد.
در سال ۱۷۸۰ پارلمان لهستان حق دریافت یک نسخه رایگان از هر کتاب چاپ شده در کشور را به کتابخانه اعطاء نمود.
پس از اشغال ورشو توسط نیروهای روسی در سال ۱۷۹۴، مجموعه کتابخانه به عنوان غنیمت جنگی به سنت پترزبورگ جایی که هسته اصلی کتابخانه شاهنشاهی را تشکیل می داد منتقل شد.

مجموعه
هسته اصلی کتابخانه ملی را مجموعه های موجود در کتابخانه های زامویسکی، کرازینسکی، زالوسکی و مجموعه های لهستانی که پیش از این از کشور خارج شده بودند، تشکیل می دهد.
در جریان جنگ جهانی دوم، زیان های جبران ناپذیری به کتابخانه وارد آمد و بسیاری از کتابهای ارزشمند توسط نازیها سوزانده شد. ۵۰ درصد از مجموعه کتب لهستانی مربوط به سال های ۱۹۰۱-۱۹۲۶ و ۷۵ درصد از کتب لهستانی مربوط به سال های ۱۹۲۷-۱۹۳۹ و ۴۰ درصد از کتب لهستانی قرن نوزدهم در این کتابخانه موجود است. در حدود ۲۰ درصد از کتابها و ۳۰ درصد از نشریات در طول جنگ مفقود شده اند.
دو مجموعه موجود در کتابخانه از ارزش قرار گرفتن در موزه برخوردار است. یکی از آنها کتابخانه ویلانوسکا است که اکثر مواد موجود در آن فرانسوی هستند و هسته موزه کتاب کتابخانه، واقع در قصر ویلانو را تشکیل می دهند و مجموعه دوم، مجموعه تیسکویچ است. این شخص از سال ۱۹۲۸ تا ۱۹۵۴ در فلورانس چاپخانه داشت. از جمله مواد موجود در این مجموعه قالبهای چوبی، تجهیزات صحافی، کاغذهایی همراه با علامت تجاری ماشین چاپ و مکاتبات تیسکویچ است.
این کتابخانه با وجودی که در سال ۱۹۴۰ بسته شد به فعالیت های زیرزمینی خود ادامه داد. در طی سال های ۱۹۴۰-۱۹۴۴ مطالبی منتشر شد که هم اکنون در زمره غنی ترین مجموعه موجود در لهستان به شمار می روند.
با وجودی که ۲۰۰۰۰ نسخه خطی منحصر به فرد در طول جنگ از بین رفت، اما هنوز هم مجموعه نسخ خطی این کتابخانه بزرگترین مجموعه موجود در لهستان است. بیشتر این نسخ مربوط به قرون ۱۹ و ۲۰ و اکثراً متعلق به کتابخانه زالوسکی است. در این کتابخانه کتابشناسی های عمده و فهرست های چاپ شده کتابخانه هایی مثل کتابخانه انگلیس و کتابخانه ملی فرانسه نیز یافت می شود.
منابع کتابخانه ملی تا پایان سال ۲۰۱۴ بیش از ۹۸۸۷۸۳۱ مورد ثبت شده است. ۳۲۸۴۰۰۵ جزوات و مقالات، ۱۸۳۶۹۳۳ مورد ادواریها، ۲۹۷۶۴ نسخه خطی، ۱۶۲۲۲۳ کتاب چاپ اولیه، ۱۲۵۹۶۷ موسیقی چاپی، ۱۳۲۵۳۱ نقشه و اطلس، ۱۹۳۲۱۹ منابع سمعی بصری ، ۵۹۵۷۸ اسناد الکترونیکی، ۲۷۴۷۹۴ میکروفیلم

بخش های کتابخانه

بخش کتابشناسی ملی، بخش فراهم آوری و خدمات فنی مجموعه های جدید، بخش مرجع و اطلاع رسانی، بخش مجموعه های ویژه، موسسه کتب و خوانندگان، بخش داده پردازی، بخش چاپ، بخش مالی- اداری، قسمت مستندسازی دانش کتابشناسی، دبیرخانه تحقیقات، دبیرخانه سازمان، انتشارات، بخش اسناد علوم اجتماعی، بخش نشریات، بخش نسخ خطی، بخش امانت بین کتابخانه ای، بخش فهرست های موضوعی، بخش مبادلات، اداره مبادله انتشارات خارجی، بخش امانت داخلی و خارجی، بخش مجموعه های موسیقی، کارگاه مستندسازی مجموعه های تاریخی، بخش نمایه مجلات و …

وظایف و فعالیت های کتابخانه
فراهم آوری و حفاظت اسناد بخصوص مواد نوشتاری و غیرنوشتاری که در لهستان به چاپ رسیده است و یا به صورتی در ارتباط با لهستان است.
فراهم آوری انتشارات خارجی مرجع (دایره المعارف، فرهنگ لغت، زندگینامه و غیره) در تمامی رشته های علمی و گزیده ای غنی از آثار خارجی در زمینه های علوم انسانی و اجتماعی.
تهیه کتابشناسی ملی و گردآوری آمار در مورد انتشارات لهستان
فراهم آوردن اطلاعات موضوعی، کتابشناسی و فهرست کتابخانه های دیگر
فعالیت به عنوان مرکز اطلاع رسانی، کتابداری، بایگانی و کتابشناسی
موسسه ای علمی- پژوهشی در زمینه کتابهای تاریخی، کتابشناسی، علم کتابداری و اطلاع رسانی
مرکزی جهت جمع آوری مجموعه مربوط به لهستان و تهیه گزارش و انجام تحقیق در این زمینه
مرکزی جهت حفظ کتب قدیمی
مرکز ملی سیستمهای اطلاع رسانی بین المللی و …
تصاویر کتابخانه

Image result for Biblioteka Narodowa    Image result for Biblioteka Narodowa
Image result for            Image result for
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید