کتابخانه ملی بوتان
۱۳۹۳-۰۵-۲۶
کتابخانه ملی بوتان
کتابخانه ملی بوتان National Library and Archives of Bhutan= Druk Gyelyong Pedzö تاسیس: ۱۹۶۷م. وبگاه: http://www.library.gov.bt موقعیّت: تیمپو کتابخانه ملی بوتان در تیمپو واقع شده و در سال ۱۹۶۷ تأسیس گردیده است. این کتابخانه واحدهایی در کونگا رابتن جونگ و ایالت تونگسا و نیز کتابخانه عمومی تیمپو را با مجموعه ۶۰۰۰ جلد در سال ۱۹۸۰ »

کتابخانه ملی بوتان National Library and Archives of Bhutan= Druk Gyelyong Pedzö

تاسیس: ۱۹۶۷م.

وبگاه: http://www.library.gov.bt

موقعیّت: تیمپو

کتابخانه ملی بوتان در تیمپو واقع شده و در سال ۱۹۶۷ تأسیس گردیده است. این کتابخانه واحدهایی در کونگا رابتن جونگ و ایالت تونگسا و نیز کتابخانه عمومی تیمپو را با مجموعه ۶۰۰۰ جلد در سال ۱۹۸۰ تأسیس کرده است. این کتابخانه منابع خود را از سه طریق خرید، مبادله، و اهدا گردآوری می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها خرید است، ولی از مجراهای دیگر نیز کمک‌های قابل ملاحظه‌ای به مجموعه می‌شود.

مثلاً در سال ۱۹۷۸ کتابخانه ملی مجموعه کتب بودایی تبـّت (کانجور و منجور) از ویرایش بیجینق را از مجموعه آثار «ساکیاپا مسترز»، از طریق تبادل با کتابخانه ریوکایی در توکیو به دست آورد. دولت بوتان در تلاش است موزه ملی را که در پارو واقع شده و مجموعه عظیمی از منابع آرشیو ملی را در خود جای داده گسترش دهد. کتابخانه این موزه در سال ۱۹۶۸ تأسیس شد و نوعی کتابخانه مرجع درباره آیین بودایی، تبت‌شناسی و تاریخ بوتان است. ساختمان کنونی این کتابخانه در ۱۹۸۴ ساخته شده است.

فعالیت‌ها و خدمات

فعالیت‌های این کتابخانه بسیار محدود است و حفاظت و نگهداری از کتب و آثار منتشرشده در سطح کشور از وظایف اصلی آن شمرده می‌شود.

موجودی کتابخانه بر روی سی‌دی‌رام و میکروفیلم ذخیره و به علاقه‌مندان عرضه می‌شود. مبادله با کتابخانه‌های داخل، تهیه و تدوین اصطلاحنامه، ارتباط با دیگر کتابخانه‌های خارج از کشور، و خدمات تکثیر، تحقیق، ترجمه و مرجع از محور فعالیت‌ها و خدمات این کتابخانه می‌باشند.

بخش‌ها

کتابخانه ملی بوتان از ۷ بخش تشکیل شده که عبارت‌اند از: آشیو موسیقی، منابع انگلیسی، تحقیق و ترجمه، چاپ و خوشنویسی، حفاظت و نگهداری، میکروفیلم.

مجموعه‌ها

مجموعه این کتابخانه در حال حاضر (سال ۲۰۰۳) مشتمل بر ۰۰۰‚۱۶ جلد از رساله‌های فوق‌لیسانس راهبان تبت و کتاب‌هایی با چاپ سنگی، و بیش از ۰۰۰‚۸۲ جلد متون بودایی می‌باشد. علاوه بر این ۰۰۰‚۳۰ جلد کتاب، اسناد آرشیوی، نشریات ادواری، و تقریبا ۰۰۰‚۱۸ بلوک حکاکی‌شده و همچنین ۰۰۰‚۹۰ کتاب مختلف به زبان تبتی و ۰۰۰‚۱۵ جلد کتاب به زبان‌های بیگانه (اکثراً انگلیسی) از کتب این کتابخانه‌اند.

حوزه‌های موضوعی

هنر و علوم انسانی از زمینه‌های موضوعی مجموعه این کتابخانه می‌باشد.

کارکنان

این کتابخانه دارای یک مدیر و ۴۲ کارمند است که تعداد کمی از آن‌ها دارای تخصص لازم می‌باشند. ۱۹ نفر از کارمندان کتابخانه مهارت کار با رایانه را دارند.

شرایط و نحوه دسترسی

مراجعه‌کنندگان به کتابخانه می‌توانند کتاب‌ها، مجلات و نشریات مورد علاقه خود را در داخل سالن کتابخانه مطالعه نمایند. این منابع به بیرون از کتابخانه امانت داده نمی‌شوند و اشخاص زیر ۱۶ سال مجاز به استفاده از کتابخانه نیستند.

تصاویر کتابخانه

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید