کتابخانه ملی جمهوری چک
۱۳۹۴-۰۲-۲۶
کتابخانه ملی جمهوری چک
کتابخانه ملی جمهوری چک National Library of the Czech Republic= Národní knihovna České republiky تاسیس: ۱۳۶۶م. وبگاه: http://www.nkp.cz موقعیّت: پراگ جمهوری چک (به چکی: Česká republika, Česko) کشوری واقع در اروپای مرکزی و یکی از اعضای اتحادیه اروپا است. این کشور در تاریخ اول ژانویه ۱۹۹۳ و به دنبال تقسیم کشور چکسلواکی سابق پدید آمد. »
کتابخانه ملی جمهوری چک National Library of the Czech Republic= Národní knihovna České republiky

تاسیس: ۱۳۶۶م.

وبگاه: http://www.nkp.cz

موقعیّت: پراگ

جمهوری چک (به چکی: Česká republika, Česko) کشوری واقع در اروپای مرکزی و یکی از اعضای اتحادیه اروپا است. این کشور در تاریخ اول ژانویه ۱۹۹۳ و به دنبال تقسیم کشور چکسلواکی سابق پدید آمد. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن شهر پراگ است با وجودی که عضو اتحادیه اروپا است واحد پول آن کرونا است.

جمعیت جمهوری چک ۱۰ میلیون و پانصد هزار نفر و زبان رسمی این کشور چکی است که از زبان‌های اسلاوی است. شهر پراگ ۱٫۳ میلیون نفر جمعیت دارد. جمهوری چک به دریا راه ندارد و سه ناحیه تاریخی بوهم، موراوی، و بخش کوچکی از سیلزی را شامل می‌شود. مردم چک از تبار اسلاو و از مردمان هندواروپایی هستند.

مردم چک به طور تاریخی به عنوان «بی‌اعتنا به مذهب» توصیف شده‌اند و این کشور کم‌مذهبی‌ترین مردم را در جهان دارد. در سرشماری سال ۲۰۱۱ میلادی، ۴۵٫۲ درصد پاسخی به پرسش در مورد دین خود ندادند و ۳۴٫۲ درصد نیز گفتند که بی‌دین هستند. ۱۰٫۳ درصد از مردم این کشور مسیحی از شاخه کاتولیک رومی هستند و ۹٫۴ درصد نیز باورهای دیگر را دنبال می‌کنند. در یک نظرسنجی سال ۲۰۰۵ میلادی ۱۰ درصد از مردم چک گفتند که به وجود خدا باور دارند.

تاریخچه

پیشینه کتابخانه ملی جمهوری چک به سال ۱۳۶۶ م. باز می‌گردد. اما از آنجا که بخشی از مجموعه این کتابخانه با مجموعه کتابخانه دانشگاه چارلز مشترک است، می‌توان برای آن منشاء کهن‌تری قائل شد. از این رو، برخی تاریخ آغاز آن را سال ۱۳۴۸ م.، یعنی همزمان با تأسیس دانشگاه چارلز و کتابخانه آن، می‌دانند.

کتابخانهٔ ملی جمهور چک (Czech: Národní knihovna České republiky) کتابخانهٔ مرکزی جمهوری چک است. این کتابخانه در ساختمان Clementinum در پراگ واقع شده‌است. توسط وزارت فرهنگ جمهوری چک مدیریت می‌شود. این کتابخانه بزرگترین کتابخانه جمهوری چک است.

کتابخوانی در میان مردم جمهوری چک از گذشته‌های دور اهمیت و جایگاه ویژه‌ای داشته است و در قرون وسطی نیز افراد عادی از سواد و تحصیلات بهره‌مند بودند. بر اساس اسناد موجود، مدارس چک از اوایل قرن دهم میلادی وجود داشته است. به‌نظر می‌رسد آغاز تأسیس کتابخانه‌ها در جمهوری چک به همین دوران باز می‌گردد و نخستین کتابخانه‌ها وابسته به کلیساها یا مدارس بوده‌اند.

نخستین قانون کتابخانه‌ها در سال ۱۹۱۹ تصویب شد. قانون دوم، که در ۱۹۵۹ به تصویب رسید، وظایف و مسئولیت‌ها، ساختار اجرایی، و ارتباط متقابل کتابخانه‌ها با یکدیگر را مشخص می‌کرد.

مجموعه ها

کتابخانه ملی جمهوری چک قدیمی‌ترین کتابخانه واسپاری در اروپای مرکزی محسوب می‌شود و دارای مجموعه عظیمی شامل ۵,۷۰۰,۰۰۰ جلد کتاب، ۹۰۰۰ نسخه خطی، ۳۹۰۰ جلد اینکونابولا، و ۵۰۰,۰۰۰ جلد کتاب چاپی قدیمی است.

فعالیت ها و خدمات

این کتابخانه به‌عنوان مرکز مبادلات بین‌المللی، امانت بین کتابخانه‌ای، کتابخانه واسپاری یونسکو و سازمان ملل، و نیز کتابخانه‌ای عمومی عمل می‌کند. انتشار انواع کتابشناسی‌های ملی (کتاب، ادواری‌ها، مقاله، و آلبوم‌های موسیقی) نیز از وظایف آن به‌شمار می‌رود. کتابخانه ملی از سال ۱۹۸۹ به‌منزله مرکز شماره استاندارد بین‌المللی کتاب و مؤسسه‌ای برای پژوهش‌های مرتبط با کتاب فعالیت می‌کند.

کتابخانه ملی جمهوری چک دارای شعبه‌ای در شهر پراگ است که به کتابخانه اسلاونیک موسوم است. این کتابخانه در سال ۱۹۲۴ تأسیس شد و مجموعه آن دارای ۷۰۰,۰۰۰ جلد کتاب است.

تصاویر کتابخانه
Image result for National Library of the Czech Republic   Image result for National Library of the Czech Republic
Image result for Národní knihovna České republiky        Image result for Národní knihovna České republiky
Image result for Národní knihovna České republiky   Image result for National Library of the Czech Republic

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید