کتابخانه ملی بلغارستان
۱۳۹۳-۰۵-۲۶
کتابخانه ملی بلغارستان
کتابخانه ملی بلغارستان National Library of Bulgaria =SS. Cyril and Methodius National Library تأسیس: ۱۸۷۸ م. وبگاه: http://www.nationallibrary.bg موقعیّت: صوفیه «کتابخانه ملی سیریل و متدیوس» در ۱۰ دسامبر ۱۸۷۸ به‌عنوان کتابخانه عمومی صوفیه در پایتخت کنونی بلغارستان تأسیس شد. بر اساس قانون واسپاری مصوب ۱۹۸۷ که در سال ۱۹۰۹ به اجرا درآمد، کتابخانه ملی مرکز »

کتابخانه ملی بلغارستان National Library of Bulgaria =SS. Cyril and Methodius National Library

تأسیس: ۱۸۷۸ م.

وبگاه:   http://www.nationallibrary.bg

موقعیّت: صوفیه

«کتابخانه ملی سیریل و متدیوس» در ۱۰ دسامبر ۱۸۷۸ به‌عنوان کتابخانه عمومی صوفیه در پایتخت کنونی بلغارستان تأسیس شد. بر اساس قانون واسپاری مصوب ۱۹۸۷ که در سال ۱۹۰۹ به اجرا درآمد، کتابخانه ملی مرکز واسپاری شد و ملزم به دریافت نسخه‌ای از تمامی کتب و نشریات منتشرشده بلغاری گردید.

در حال حاضر کتابخانه مجموعه کاملی است از کلیه انتشارات چاپی کشور، منابع معتبر خارجی در تمام زمینه‌ها، و مجموعه بزرگی از پیایندهای خارجی، که تقریباً تمام انتشارات سازمان ملل و انتشارات سازمان‌های بین‌المللی را دارد. در زمان جنگ دوم جهانی ساختمان کتابخانه تماماً از بین رفت و فقط ۲۰۰ هزار کتاب از آن برجا ماند. ساختمان جدید در دسامبر ۱۹۵۳ افتتاح گردید.

فعالیت‌ها و خدمات:

این کتابخانه به‌عنوان «آرشیو ملی مدارک تاریخی بلغارستان تا ۱۹۰۰» انجام وظیفه می‌کند و مسئولیت تهیه و تدوین کتابشناسی ملی و پیایندهای بلغارستان را بر عهده دارد.

این کتابخانه به‌عنوان یک کتابخانه تحقیقاتی به تمامی دانشجویان، محققان، دانش‌آموزان و شهروندان خدمات می‌دهد. همچنین به‌عنوان مرکز اطلاعات کتابشناختی ملی در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، و نیز به‌عنوان یک مؤسسه تحقیقاتی در زمینه‌های علم کتابداری، کتابشناسی و کتاب انجام وظیفه می‌کند و به‌عنوان یک مرکز ملی، عهده‌دار هدایت و مشاوره کتابخانه‌های تحقیقاتی شبکه‌ای است. از سال ۱۹۷۰ نیز هماهنگ‌کننده اعمال اساسی و پایه‌ای کتابخانه‌ای در کشور است.

این کتابخانه از سال ۱۹۹۲ که به سامانه رایانه‌ای مجهز شده، کتابشناسی ملی را که بر اساس رده‌بندی دهدهی دیویی تنظیم شده مورد استفاده قرار داده است. کتابخانه ملی بلغارستان تنها کتابخانه این کشور است که به سامانه رایانه‌ای مجهز است.

در سال ۱۹۵۶ کتابخانه به یک آزمایشگاه شیمی مجهز شد که در حال حاضر به طور محدود در جهت حفظ و نگهداری مواد کتابخانه‌ای فعالیت می‌کند. این آزمایشگاه علاوه بر ۲ کارمند تمام‌وقت، یک شیمیدان و یک میکرب‌شناس در اختیار دارد. ۷ اتاق برای فعالیت‌های گوناگونی که در جریان حفظ و نگهداری مواد کتابخانه‌ای صورت می‌پذیرد، اختصاص یافته است. بخش میکروفیلم نیز در کتابخانه فعالیت دارد که به نسخه‌برداری از تمام نسخه‌های خطی، روزنامه‌ها و مجلات بلغاری مربوط به قرون ۱۸ تا ۲۰ می‌پردازد. میکروفیلم کتاب‌های کمیاب و میکروفیلم روزنامه‌ها در محل‌های جداگانه‌ای نگهداری و محافظت می‌شوند. واحد میکروفیلم در صورت لزوم، اقدام به تهیه میکروفیلم از نسخه‌های خطی و کتب کمیاب کتابخانه‌های دیگر نیز می‌کند.

خدمات اطلاعاتی پیوسته:

کتابشناسی ملی، فهرست مشترک ملی و خدمات شبکه جهانی وب.

کارکنان:

تعداد کارمندان این کتابخانه ۵۰۸ نفر است که ۳۱۵ نفر آنان متخصص هستند.

مجموعه‌ها:

کتابخانه ملی بلغارستان به‌عنوان بزرگترین کتابخانه علمی بلغارستان دارای مجموعه عظیمی در زمینه علوم انسانی و علوم تجربی، و همچنین دارای آرشیوی از نسخه‌های خطی بلغاری و خارجی و تعداد زیادی کتاب‌های نادر می‌باشد. موجودی این کتابخانه ۳۳۰‚۷۷۲‚۶ فقره است که از این میان ۹۳۰‚۵۱۵‚۱ کتاب و ۱۵۵‚۸۰۴ دوره نشریات ادواری است. کتابخانه همچنین دارای۰۰۰‚۵۰۰‚۳ سند و مدرک تاریخ ملی و شرقی از دوره تسلط عثمانی،‌ اصول ملوک‌الطوایفی، و احیای بلغارستان است و در واقع به‌عنوان آرشیو ملی مدارک تاریخی بلغارستان تا سال۱۹۰۰، انجام وظیفه می‌کند.

حوزه‌های موضوعی:

علوم انسانی و علوم تجربی.

ورودی‌ها:

کتاب، نشریه، نسخه خطی، انتشارات قدیمی و نادر، نقشه و عکس، تصویر و تمثال، صفحه گرامافون، اختراعات و استانداردها، اسناد آرشیوی.

انتشارات:

این کتابخانه کتابشناسی ملی را که دارای سیاهه‌‌های مختلف از کتاب، نقشه، جزوه، موسیقی و دیگر مواد است، هر دو هفته یک‌بار منتشر می‌کند. انتشارات رسمی و پایان‌نامه‌ها (ماهانه)، مقالات مجلات و مجموعه‌های مقالات (دوهفته یک‌بار)، مقالات روزنامه‌ها (ماهانه)، پیایندهای بلغارستان (سالانه)، کتابشناسی‌های بلغارستان (سالانه)، و درهمکرد کتاب‌ها و دیگر مواد، پایان‌نامه‌ها و مواد شنیداری را نیز هر سال یک‌بار منتشر می‌کند.

تصاویر کتابخانه


















                

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید