کتابخانه دانشگاه سیدنی
۱۳۹۳-۰۹-۲۹
کتابخانه دانشگاه سیدنی
کتابخانه دانشگاه سیدنی Library of the University of Sydney تاسیس: ۱۹۰۹ م. وبگاه: http://www.library.usyd.edu.au موقعیّت: سیدنی (استرالیا) دانشگاه سیدنی، اولین و قدیمی ترین دانشگاه استرالیا، در سال ۱۸۵۰ تاسیس شد و در حال حاضر با داشتن ۴۷۷۷۵ دانشجو دومین(بعد از مانش) دانشگاه بزرگ استرالیا می باشد. دانشگاه سیدنی با توجه به قرار گرفتن در شهر »

کتابخانه دانشگاه سیدنی Library of the University of Sydney

تاسیس: ۱۹۰۹ م.

وبگاه: http://www.library.usyd.edu.au

موقعیّت: سیدنی (استرالیا)

دانشگاه سیدنی، اولین و قدیمی ترین دانشگاه استرالیا، در سال ۱۸۵۰ تاسیس شد و در حال حاضر با داشتن ۴۷۷۷۵ دانشجو دومین(بعد از مانش) دانشگاه بزرگ استرالیا می باشد. دانشگاه سیدنی با توجه به قرار گرفتن در شهر زیبا و مدرن سیدنی، توان مالی در زمینه تحقیقاتی بسیار بالا و قرار گرفتن در میان ۵۰ دانشگاه برتر جهان از لحاط علمی و اعتباری یکی از بهترین دانشگاههای استرالیا و حتی جهان بوده و ترکیبی از دانشجویان از حدود ۷۰ کشور جهان در آن مشغول به تحصیل و پژوهش هستند. از جمله رشته‌هایی که در این دانشگاه تدریس می‌گردد می‌توان: کشاورزی، تغذیه، منابع طبیعی، هنر، معماری، اقتصاد و بازرگانی، مهندسی، حقوق، پزشکی، دندان‌پزشکی، پرستاری، داروسازی، علوم، دام‌پزشکی و موسیقی را نام برد.

این دانشگاه افتخار آن را دارد که عنوان اولین دانشگاه ساخته شده در استرالیا را داشته باشد. در سال ۱۸۵۰ میلادی (۵۷ سال قبل از انقلاب مشروطه ایران) در ایالت New South Wales واقع در جنوب شرقی استرالیا در شهر سیدنی ساخته شده‌است. این دانشگاه عضو گروه هشت (دانشگاههای مطرح استرالیا)، عضو AC۲۱ (شبکه بین‌المللی تعلیم، تحقیق و سازمانهای صنعتی در آسیا، ایالات متحده و اروپا)، عضو APRU و عضو WUN (شبکه بین‌المللی ۱۶ دانشگاه تحقیقاتی دنیا) می‌باشد.

در حال حاضر دارای ۹ پردیس بوده و در کل ۱۲ دانشکده در زیر مجموعه خود دارد. اطلاعات دانشجویان خود را با دانشگاههای ملبورن و کوینزلند از استرالیا و دانشگاه آکسفورد از بریتانیا مبادله می‌کند. همچنین تجربیات خود را با دانشگاههای UCL و ادینبورگ از بریتانیا و دانشگاه هنگ کنگ به اشتراک می‌گذارد.

در حال حاضر ۴۵۱۸۲ دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل می‌باشند که از این تعداد ۳۶۱۹۹ نفر دانشجوی بومی و ۸۹۸۳ نفر دانشجوی بین‌المللی می‌باشند. تعداد ۳۰۵۶ نفر کارمند رسمی در این دانشگاه مشغول کار هستند و همچنین این دانشگاه بیش از ۲۰۰ انجمن دانشجوئی، ۴۰ کلوپ ورزشی و ۳۲۸ آزمایشگاه در حال استفاده دارد. در سال ۲۰۰۶ از نظر موسسه THES جزو ۵ دانشگاه برتر دنیا طبقه بندی شده و هم اکنون در رده بندی موسسه QS در رده ۳۸ و در رده بندی Times در رده ۵۴ قرار گرفته است. ۵ نفر از اساتید و فارغ التحصیلان دانشگاه سیدنی تاکنون توانسته‌اند جایزه نوبل را در شاخه‌های مختلف کسب کنند که از این حیث این دانشگاه را نسبت به سایر دانشگاهها در استرالیا بسیار متمایز کرده است.

بر اساس رده بندی تایمز سال ۲۰۰۹ ، دانشگاه سیدنی رتبه ۳۶ جهانی و دانشگاه های سیدنی و ملبورن هر دو رتبه دوم استرالیا را به خود اختصاص دادند. همچنین دانشگاه سیدنی در رده بندی Top Study links University سال ۲۰۱۰ رتبه سوم بهترین دانشگاه استرالیا را از آن خود کرد.

تاریخچه کتابخانه

در سال ۱۸۸۵ دانشگاه سیدنی مبلغ ۳۰۰۰۰ دلار از ماترک توماس فیشر (یک پینه دوز بازنشسته و سرمایه گذار ملک) جهت احداث کتابخانه را دریافت کرد. اختلاف نظر در دانشگاه در مورد نحوه صرف ماترک وجود داشت. کتابخانه در سال ۱۹۰۹ شروع به فعالیت نمود.

بزرگترین کتابخانه دانشجویی نیمکره جنوبی زمین در این دانشگاه واقع است. ۱۳ کتابخانه مجزا در دانشگاه بنا شده که همگی در قسمت های مختلف دانشکده ها قرار می گیرند. بر اساس آمارهای ارائه شده سال ۲۰۰۷ گفته می شود حدود ۵ ملیون جلد کتاب و بیش از ۳۰۰۰۰۰ کتاب اینترنتی در کنابخانه ها موجود است.

کتابخانه دانشگاه سیدنی شبکه ای از کتابخانه های چند دانشکده است.

کتابخانه های بهداشت و علوم پزشکی شامل:

کتابخانه دندانپزشکی

کتابخانه بهداشت و درمان

کتابخانه پزشکی

کتابخانه پرستاری

کتابخانه های علوم انسانی و اجتماعی شامل:

کتابخانه هنر

کتابخانه فیشر شامل: مجموعه منابع درسی، مجموعه شرق آسیا، کتابهای کمیاب و مجموعه های ویژه

کتابخانه حقوق

کتابخانه های علم و فناوری

 

دانشگاه تکنولوژی سیدنی استرالیا برای نخستین بار در دنیا از فناوری روباتیک پیشرفته به ارزش چند میلیون دلار برای دههاکتاب در قفسه های کتابخانه خود استفاده کرده است

در این شیوه، برای گذاشتن کتاب در قفسه ها از برچسب شناسایی با امواج رادیویی استفاده می شود و کتاب هایی که خوانندگان کمتری دارند نیز داخل قفسه های فلزی گالوانیزه، پنج طبقه زیر زمین گذاشته می شوند.

«مال بوت»، متصدی کتابخانه دانشگاه می گوید دیگر لازم نیست دانشجویان خودشان به دنبال کتاب دلخواه بگردند. در عوض، آنها با استفاده از صفحه نمایش لمسی، کتاب خود را سفارش می دهند. در این هنگام روبات جرثقیل، آن را از داخل قفسه های زیرزمینی بیرون می کشد.

راه اندازی سامانه روباتیک در کتابخانه دانشگاه سیدنی بیش از ۲۶میلیون دلار هزینه داشته است، اما حتی این رقم نیز در مقایسه با بودجه احداث کتابخانه جدید در شهری مانند سیدنی، کمتر خواهد بود. انبار کتاب ها نیز از تهویه مطبوع برخوردار است که از نسخه های قدیمی در مقابل غبار و رطوبت حفاظت می کند.

تصاویر کتابخانه
Image result for Library of the University of Sydney    Image result for Library of the University of Sydney
Image result for Library of the University of Sydney   

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید