کتابخانه دانشگاه مک گیل
۱۳۹۳-۰۹-۲۳
کتابخانه دانشگاه مک گیل
کتابخانه دانشگاه مک گیل McGill University Library تاسیس: ۱۸۶۲ م. وبگاه: http://www.mcgill.ca/library موقعیّت: مونترال، کانادا دانشگاه «مک گیل» در دل شهر «مونترآل» استان «کبک» در کانادا قرار دارد. استان فرانسوی زبان کانادا که مشهور است به قسمت اروپایی کانادا و در واقع می‌توان گفت دومین شهر بزرگ فرانسوی زبان دنیا است. جیمز مک گیل در »

کتابخانه دانشگاه مک گیل McGill University Library

تاسیس: ۱۸۶۲ م.

وبگاه: http://www.mcgill.ca/library

موقعیّت: مونترال، کانادا

دانشگاه «مک گیل» در دل شهر «مونترآل» استان «کبک» در کانادا قرار دارد. استان فرانسوی زبان کانادا که مشهور است به قسمت اروپایی کانادا و در واقع می‌توان گفت دومین شهر بزرگ فرانسوی زبان دنیا است.

جیمز مک گیل در هشتم ژانویه ۱۸۱۱ میلادی یعنی دو سال پیش از مرگش وصیت کرد که زمینی به مساحت چهل و شش هکتار با خانه‌های اطراف آن از دارائی او واقع در شهر مونترال اختصاص به مؤسسه‌ای یابد که در آن با فعالیت‌‌های آموزشی و پژوهشی در پیشرفت علوم و فنونی که آن جامعه نوخانه را ترقی بخشد گام برداشته شود. این مؤسسه که با تکامل تدریجی خود بعدها به دانشگاه مک گیل معروف گشت یکی از چند دانشگاه مهم امریکای شمالی به شمار می‌رود، حدود ۳۰۰ ساختمان، بیش از ۳۶۰۰۰ دانشجو و ۲۱۵۰۰۰ فارغ‌التحصیل دارد و یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان محسوب می‌شود.

این دانشگاه در سال ۱۸۲۱ تأسیس شده‌است. دانشگاه مک گیل همه دلایل شهرت را یکجا دارد، کتابخانه‌ای غنی با کتاب‌ها و نشریاتی کمیاب، فضای رقابتی و سالم، شهریه اندک، شرایطی آسان برای ثبت نام و نظمی دقیق.

کتابخانه دانشگاه مک گیل دارای ۱۳ شاخه با ۲۳۵ نفر کارمند می باشد. در دانشگاه با کارت دانشجویی خود، می‌توانید از کتابخانه‌های متعدد استفاده نمایید. شما محدود به دانشکده خودتان نیستید. با کارت‌‌تان می‌توانید تا سقف ۶۰ کتاب رزرو کنید و امانت بگیرید. کتاب‌ها به مدت ۶ هفته امانت داده می‌شوند. اما می‌توانید در دو نوبت ۶ هفته‌ای دیگر، تمدید کنید. پس در جمع چیزی حدود ۱۸ هفته می‌توانید یک کتاب را بدون مراجعه به کتابخانه امانت داشته باشید.

در کتابخانه‌ها، مراکز تصویری، کپی، پرینت هم وجود دارد و می‌توانید از آنها بهره‌مند شوید.

کتابخانه دانشگاه مک گیل پیشرفت تدریس، یادگیری، پژوهش و خدمات اجتماعی با ارائه مجموعه برجسته، دسترسی به جهان دانش، تعالی در خدمات و محیط کتابخانه مناسب، که همه آنها مشتری متمرکز و پاسخگو به نیازهای جامعه مک گیل است را توسعه می دهد.

بزرگترین کتابخانه مجموعه مک گیل، شاخه کتابخانه علوم انسانی و علوم اجتماعی است که در مک لنان و ساختمان کتابخانه Redpath قرار گرفته است. کتابخانه علوم انسانی و علوم اجتماعی مجموعه قابل توجهی در مطالعات کانادا، انگلیسی و آمریکایی، ادبیات، تاریخ بریتانیا، روسیه و مطالعات شرق اروپا، و جنگ جهانی دوم را داراست.

از سال ۱۸۶۲ تا ۱۸۹۳ کتابخانه در سمت غرب ساختمان هنر (سالن Molson) قرار داشت. در سال ۱۸۹۳ کتابخانه Redpath در جایی که اکنون تالار Redpath قرار دارد گشایش یافت. در همان زمان اولین کتابدار تمام وقت دانشگاه Charles H. Gould (1893- 1919) منصوب شد. در سال ۱۹۵۲ علاوه بر اینکه درب تالار Redpath به سمت جنوب باز شد، دیوار شرق از ساختمان اصلی به آن ضمیمه شد. کتابخانه های پزشکی، حقوق، مهندسی، علوم فیزیکی، الهیات، پرستاری و سایر رشته ها هنوز هم تا حد زیادی مستقل بودند. در سال ۱۹۶۲ کتابخانه مک لنان (علوم انسانی و علوم اجتماعی) افتتاح شد، مجلس سنا راه اندازی کمیسیون کتابخانه دانشگاه را طبق گزارش (۱۹۷۱) جهت سازماندهی مجدد و هماهنگی بیشتر در مدیریت سیستم کتابخانه توصیه نمود.

اهداف کتابخانه

ارائه تسهیلات عالی در تدریس، آموزش و پژوهش

ایجاد محیط مناسب برای حمایت از آموزش، یادگیری و پژوهش

پیش بینی و پاسخ به نیازهای دانشجو و اساتید

کمک به کسب تجارب ونتایج مثبت دانشجویان و اساتید

فراهم آوری زیرساخت منابع اطلاعات لازم برای رهبری آموزش، یادگیری و فعالیت های تحقیقاتی

پشتیبانی از توسعه  اجتماعی و مشارکت جامعه

مجموعه

کتابخانه مک گیل دارای بیش از ۶ میلیون منبع می باشد. بسیاری از کتابها و مجلات چاپ شده در دسترس هستند اما تعداد مجلات و کتابهای الکترونیکی به طور چشم گیری افزایش یافته است. تقریباً تمامی منابع در فهرست پیوسته کتابخانه لیست شده است. منابع بر اساس رده بندی کنگره در قفسه ها مرتب شده اند.

کتابهای چاپی: ۲۲۱۳۴۵۸

کتابهای الکترونیکی: ۲۲۱۳۱۰۸

پایان نامه های الکترونیکی (۵۰۹۴۶) در فهرست: ۲۲۶۴۰۵۴

مجلات الکترونیکی: ۸۵۰۱۶

منابع صوتی: ۶۵۷۳۸

منابع ویدئویی: ۳۴۲۷۲

ریزنگاشتها: ۹۹۰۳۱

منابع موسیقی: ۶۸۱۴۳      

پایگاههای داده آنلاین: ۱۰۰۹

مواد گرافیکی (عکس، اسلاید و …): ۱۴۲۱۹۳

نقشه: ۱۳۸۵۶

شاخه های کتابخانه

کتابخانه علوم انسانی و علوم اجتماعی

کتابخانه کتابهای کمیاب و مجموعه های ویژه

آرشیو دانشگاه مک گیل

کتابخانه مطالعات اسلامی

مرکز منابع درسی آموزش و پرورش

کتابخانه حقوق (Nahum Gelber)

کتابخانه علوم حیاتی

کتابخانه تاریخ پزشکی (Osler)

کتابخانه مهندسی و علوم (Schulich)

مرکز اطلاعات جغرافیایی

کتابخانه ریاضیات و آمار (Edward Rosenthall)

سالن مطالعه (Birks)

کتابخانه موسیقی (Marvin Duchow)

کتابخانه پردیس مک دونالد

 

سایر مجموعه ها و خدمات

مجموعه های وابسته و کتابخانه های همکار

مجموعه (Blackader-Lauterman)

کتابخانه داخلی (خدمات امانت): (ILL)

تصاویر کتابخانه
Image result for McGill University Library                      Image result for
Image result for        _9013836

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید