کتابخانه ملی کویت
۱۳۹۳-۰۸-۱۴
کتابخانه ملی کویت
کتابخانه ملی کویت National Library of Kuwait=مکتبه الکویت الوطنیه تاسیس: ۱۹۲۲ م. وبگاه: www.nlk.gov.kw موقعیّت: کویت کویت کشوری مستقل (استقلال ۱۹۶۱) با حکومت مشروطه سلطنتی است که در بخش ساحلی شمال شرقی شبه جزیره عربستان و در انتهای شمال غربی خلیج فارس قرار گرفته است. این کشور از شمال و غرب با عراق و »

کتابخانه ملی کویت National Library of Kuwait=مکتبه الکویت الوطنیه  

تاسیس: ۱۹۲۲ م.

وبگاه: www.nlk.gov.kw

موقعیّت: کویت

کویت کشوری مستقل (استقلال ۱۹۶۱) با حکومت مشروطه سلطنتی است که در بخش ساحلی شمال شرقی شبه جزیره عربستان و در انتهای شمال غربی خلیج فارس قرار گرفته است. این کشور از شمال و غرب با عراق و از جنوب با عربستان هم‌مرز است. جمعیت آن (طبق آمار سال ۲۰۰۵) ۳۳۹۹۶۳۷ نفر و مساحت آن ۱۷۸۱۸ کیلومترمربع است. زبان رسمی آن عربی است.

نخستین کتابخانه کویت در ۱۹۲۲ تأسیس شد. این کتابخانه علی‌رغم آنکه کتابخانه ملی محسوب می‌شد به‌علت بی‌توجهی مجموعه آن از ۱۵۰۰ به ۲۰۰ جلد کاهش یافت. در ۱۹۳۶ کتابخانه زیر نظر وزارت آموزش و پرورش شروع به‌کار کرد. کتابخانه‌های آموزشگاهی در ابتدای دهه ۱۹۶۰ شروع به فعالیت کردند، اما سرآغاز فعالیت آنها با تأسیس دانشگاه کویت در ۱۹۶۶ همزمان شد. در این سال کتابخانه دانشگاه کویت با مجموعه ۰۰۰,۲۰ جلد افتتاح شد.

به هنگام اشغال کوتاه‌مدت کویت توسط نیروهای مسلح عراقی در سال‌های ۱۹۹۰-۱۹۹۱ شماری از کتابخانه‌ها آسیب دیده یا نابود شدند.

کتابخانه ملی کویت که به‌نام "مرکز میراث ملی" خوانده می‌شود در ارتباط نزدیک با سازمان کتابخانه‌های دانشگاهی کویت و تحت سرپرستی آن است. مرکز میراث ملی در ۱۹۷۱ بنا به توصیه دولت تأسیس شد. بر اساس قانون واسپاری مصوب ۱۹۷۲ پنج نسخه از تمامی انتشارات چاپی که در این کشور منتشر می‌شود باید به مرکز میراث ملی سپرده شود.

وظایف مرکز میراث ملی گردآوری و قابل دسترس کردن همه مواد چاپی و غیرچاپی است که در کویت، امیرنشین‌های حاشیه خلیج فارس، و شبه جزیره عربستان منتشر می‌شود. صورت این انتشارات در کتابشناسی‌های تخصصی و ملی کویت منتشر می‌شود. موجودی کتابخانه طبق آمار سال ۲۰۰۳ شامل ۰۰۰,۲۹۰ جلد کتاب است.

اهداف کتابخانه ملی

نصب و راه اندازی، سازماندهی و مستندسازی و حفظ میراث ملی و تولید فکری

تشکیل و توسعه گروه های عربی و خارجی مربوط در کویت و شبه جزیره عربستان

حفاظت از حقوق نویسندگان و سپرده معنوی ملی

به عنوان یک مرکز ملی متحد برای ساخت لیست ها، و طبقه بندی و نمایه سازی

ساختمان کتابخانه

ساختمان کتابخانه ملی متشکل از سه طبقه و حدود ۲۲۰۰۰ متر مربع است.

طبقه همکف را مکان های عمومی شامل می شود . کتابخانه بوروکراسی و سالن در کنار ورودی اصلی از سالن اجلاس قرار دارد. در وسط میز اطلاعات کتابخانه و تئاتر واقع شده است، ساختمان شامل دو قسمت شرق و غرب است. بخش غربی شامل کتابخانه کودکان، کتابخانه جوانان، کتابخانه با نیازهای ویژه، در حالی که بخش شرقی شامل بخش فنی

طبقه اول و دوم در سالن خواندن به شاخه های مختلف دانش به شرح زیر تقسیم شده است:

طبقه اول: بخش غربی شامل دانش عمومی، فلسفه، روانشناسی، دین، علوم اجتماعی، پایان نامه ،زبان و شامل مجموعه ای از کتاب که برای علاقه مندان به  کشورهای منطقه به ویژه منطقه خلیج فارس در دسترس هستند، بخش شرقی شامل مجموعه ای از تاریخ، جغرافیا و بیوگرافی کتاب ها و بخش مجلات

طبقه دوم: در بخش غربی شامل انتشارات و نشریات سازمان های بین المللی دولتی و آرشیو روزنامه رسمی دولت کویت و بخش شرقی شامل مجموعه ای از کتاب علوم و علم مراجع محض و کاربردی.

طبقه سوم : بخش غربی شامل یک کتابخانه و مواد سمعی و بصری و بخش ویژه اهدا ، بخش مدیریت اسناد و نسخ خطی است. بخش شرقی شامل مدیریت کتابخانه و مدیریت میراث عربی.

مجموعه

کتاب های عربی و خارجی

نشریات عربی و انگلیسی

پایان نامه های دکترا

انتشارات دولتی

انتشارات سازمان ملل متحد

گروه علوم اسلامی عربی

آرشیو ملی

مجموعه های خصوصی اهدا

کپی نسخه های خطی عربی کوتاه و خصوصی اسلامی (Almaekerovc)

قوانین اطلاعاتی

 

تصاویر کتابخانه
Image result for           Image result for
Image result for          
Image result for           Image result for

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید