کتابخانه ملی گرجستان
۱۳۹۴-۰۴-۰۶
کتابخانه ملی گرجستان
کتابخانه ملی گرجستان National Parliamentary Library of Georgia تاسیس: ۱۸۴۶م. وبگاه: http://www.nplg.gov.ge موقعیّت: تفلیس گُرجِستان (به گرجی: საქართველო، ساکارْتْوِلُ) (با نام بین‌المللی Georgia) کشوری است در قفقاز که بین دریای خزر و دریای سیاه قرار گرفته است. گرجستان یکی از کشورهایی است که در هر دو قارهٔ اروپا و آسیا قرار داشته و پایتخت آن، »
کتابخانه ملی گرجستان National Parliamentary Library of Georgia

تاسیس: ۱۸۴۶م.

وبگاه: http://www.nplg.gov.ge

موقعیّت: تفلیس

گُرجِستان (به گرجی: საქართველო، ساکارْتْوِلُ) (با نام بین‌المللی "Georgia") کشوری است در قفقاز که بین دریای خزر و دریای سیاه قرار گرفته است. گرجستان یکی از کشورهایی است که در هر دو قارهٔ اروپا و آسیا قرار داشته و پایتخت آن، تفلیس است.

مردم بومی گرجستان، مردم گرجی مسیحی ارتدکس و پیرو کلیسای ارتدکس گرجی هستند. گرجی‌ها به زبان گرجی سخن می‌گویند که زبان رسمی کشور گرجستان است و با الفبای گرجی نوشته می‌شود که یکی از چهارده الفبای موجود در جهان می‌باشد.

منطقه قفقاز جنوبی، به‌ویژه محدوده گرجستان فعلی از دوران پارینه سنگی محل سکونت و استقرار انسان بوده است. این منطقه در دوره‌های پایانی عصر مفرغ و آغاز عصر آهن به توسعه فرهنگی و اقتصادی چشمگیری دست یافت و توانست اقتدار خود را تا هزاره دوم ق.م. حفظ کند. از این زمان شرایط مناسب برای ظهور جامعه طبقاتی در این منطقه فراهم شد. گرجی‌ها که بنابر احتمال قوی از بین‌النهرین به این منطقه کوچ کرده‌اند، در قرن‌های هفتم و هشتم ق.م. در این سرزمین ساکن شدند. قلمرو آنان در قرن ششم ق.م. به تصرف کورش هخامنشی درآمد. "فرناباز" سرداری گرجی بود که توانست در ۳۲۰ ق.م. نخستین دولت مستقل گرجی را پایه‌گذاری کند. پس از حمله رومیان به این منطقه، در حدود ۳۰۰م. طی توافق‌نامه‌ای که میان ایران و روم منعقد شد، گرجستان به دو منطقه غربی و شرقی تقسیم شد؛ بخش شرقی آن موسوم به "ایبریا" تحت‌الحمایه ایران و بخش غربی موسوم به "کلخید" تحت‌الحمایه روم شد. از این زمان مسیحیت در این کشور رواج یافت که خود موجب رونق فرهنگی و اعتلای دوباره گرجستان بود.

ارتباط با بیزانس، تربیت افراد عالم و دانشمند و به تبع آن ایجاد مراکز فرهنگی و تألیف کتاب را به ارمغان آورد. قدمت نخستین نوشته‌های گرجی زبان به قرن پنجم می‌رسد، در کنار آن ترجمه انجیل از زبان یونانی و سریانی شروع شد. نخستین مخازن کتاب که زیربنای کتابخانه‌های جدید بودند در صومعه‌ها و کلیساها پدید آمدند.

توسعه تعلیم و تربیت، همراه با تأسیس مدارس که عموماً به کلیساها وابسته بودند، به رونق کتاب و صنعت چاپ منجر شد. نخستین مؤسسه انتشاراتی در قرن هفدهم در منطقه گرجستان تأسیس شد.

هجوم مغول‌ها، تیموریان و عثمانی‌ها به این منطقه فضای فرهنگی گرجستان را مخدوش نمود. این کشور در نیمه قرن هجدهم خود را تحت‌الحمایه کاترین دوم ملکه روسیه قرار داد و از این تاریخ، نفوذ روسیه در گرجستان آغاز شد. تأسیس مراکز فرهنگی متعدد در قرن نوزدهم در گرجستان، که عمدتاً ناشی از سیاست‌های خاص دولت تزاری بود، بار دیگر شکوفایی فرهنگی گرجستان را موجب شد.

پس از فروپاشی شوروی، این جمهوری نیز اعلام استقلال کرد و در نوامبر ۱۹۹۰ نخستین جلسه مجلس جدید آن تشکیل شد و در ۱۹۹۳ به عضویت سازمان کشورهای مستقل مشترک‌المنافع درآمد.

تاریخچه

کتابخانه ملی گرجستان که در شهر تفلیس واقع شده است از ۱۸۴۶ سابقه فعالیت دارد. این کتابخانه در ۱۹۴۶ به‌عنوان کتابخانه ملی گرجستان رسمیت یافت.

کتابخانه مجلس ایلیا Chavchavadze ، کتابخانه ملی گرجستان یک سازمان دولتی تحت پارلمان گرجستان است. این کتابخانه مرکز اصلی گرجستان، و همچنین به عنوان مهم ترین مرکز فرهنگی، آموزشی، علمی، اطلاعاتی و روش شناختی است.

در سال ۱۸۵۱ ساختمانی به عنوان نگهداری مجموعه کتابخانه در حال رشد ساخته شده بود. در سال ۱۸۵۲ به کتابخانه مجوز دریافت دو نسخه رایگان از تمام مطالب چاپ شده در قفقاز اعطا شد. در سال ۱۸۵۹ مجموعه کتابخانه عمومی تا ۱۳۲۶۰ حجم افزایش یافته بود و شامل موادی  به ۱۹ زبان مختلف بود. در سال ۱۸۶۸ کتابخانه عمومی تفلیس و موزه قفقاز، در هم ادغام شدند و در سال ۱۹۱۳ کتابخانه عمومی تفلیس به کتابخانه علمی موزه قفقاز نامگذاری شد.

در سال ۱۹۱۴ کتابخانه با توجه به ساخت و ساز ساختمان جدید، بسته شد.  در سال ۱۹۲۳، کتابخانه به کتابخانه عمومی دولت گرجستان نامگذاری شد. در سال ۱۹۳۷ کتابخانه، مجموعه کتابخانه عمومی را جهت اشاعه سواد در میان گرجی ها در بر داشت و این مجموعه اصلی کتابشناسی ملی شد.

 از سال ۱۹۵۵ عملکرد کتابخانه زیر نظر دولت شد. در سال ۱۹۹۰ کتابخانه ملی گرجستان نامگذاری شد. از ۲۵ سپتامبر سال ۱۹۹۶ کتابخانه مجلس ملی گرجستان (NPLG) نامگذاری شد. از سال ۱۹۹۱ NPLG عضو فدراسیون بین المللی انجمنهای کتابداری (IFLA) است.

مجموعه

مجموعه آن در حال حاضر شامل ۳,۶۴۱,۴۵۶ جلد کتاب، ۲۳۳,۳۸۳ مجله و نشریه ادواری جاری، ۵۵,۱۲۴ روزنامه،۹۶,۶۱۰ موسیقی چاپ شده، ۲۳,۹۹۲ صفحه گرامافون،  4,740 سی دی و دی وی دی است.

مجموعه های خاص:

مجموعه خصوصی مایکل Voronstov، فرماندار کل منطقه قفقاز

۳۰۰۰ منبع از مجموعه خصوصی اوگنی Veidenbaum، محقق معروف قفقاز

مجموعه مورخ مشهور سیمون Esadze، مدیر کتابخانه عمومی

مجموعه ای از استاد گیورگی Gechtman، اولین مدیر کتابخانه عمومی

مجموعه های خصوصی از شاهزادگان و اشراف گرجستان: حاکم Samegrelo دیوید Dadiani مجموعه های خصوصی از چهره های مشهور اجتماعی از قرن ۱۹ : دیوید Chubinashvili، Rafiel Eristavi، یعقوب Gogebashvili، پیتر Umikashvili، مورخ دیمیتری Bakradze متحد

یکی از قابل توجه ترین مجموعه در این زمینه کتابخانه خصوصی ایلیا Chavchavadze است.

مجموعه آرشیو اقلام چاپی گرجستان، در سال ۱۹۳۷ تاسیس شد، در سال ۱۹۹۹ توسعه یافت و به بخش علمی جداگانه ای تبدیل شد. مجموعه ارزشمند کتاب های تاجر موفق قرن نوزدهم، Basilius و مایکل Tamamshevs برای کتابخانه خریداری گردید. بسیاری از این کتب مربوط به هنر و تاریخ جهان بود.

آرشیو نیکو Nikoladze : وی بخشی از کتابخانه خود را، در چندین بخش در سال ۱۹۲۰، ۱۹۴۱ و ۱۹۶۰ به کتابخانه اهدا کرد.

مجموعه کاملی از اولین کتاب های چاپی گرجستان در بخش کتب کمیاب ذخیره می شود.

بخش های کتابخانه

واحد عضویت

سالن های مطالعه: سالن مطالعه آموزش و پرورش، سالن مطالعه منابع مرجع، سالن مطالعه مطالعات شرقی، سالن مطالعه منابع فرانسوی، سالن منابع دیجیتال، سالن خدمات منابع الکترونیکی، سالن مطالعه منابع آلمانی، سالن مطالعه اصلی، سالن مطالعه علمی، سالن مطالعه نشریات Sergi Meskhi ، سالن مطالعه منابع کمیاب، سالن مطالعه نوسوادان، سالن مطالعه موسیقی و منابع سمعی بصری، سالن مطالعه مجموعه نقشه ها، سالن مطالعه مجموعه پوستر و گرافیک

امانت بین کتابخانه ای

اینترنت و اینترانت

اتاق کودک

انتشارات کتابخانه

نشریات

مجموعه بسیار غنی از مجلات چاپ شده در گرجستان به زبانهای روسی، ارمنی، آذری، آبخازیا، اوستیای و زبان های دیگر، نشریات کشورهای اروپایی و نشریات علمی به زبان انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی و آلمانی زبان، مطبوعات و نشریات علمی ایالات متحده آمریکا در این بخش نگهداری می شود. آرشیو روزنامه مرکزی جمهوری های سابق اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۲۱ تا ۱۹۸۹ در این بخش نگهداری می شود.

اتاق کودک

محلی است برای نگهداری از کودکان کاربران کتابخانه و کارکنان. در اینجا، کودکان می توانند با خواندن کتاب، نقاشی با مداد رنگی، نواختن پیانو یا استفاده از اسباب بازی، از محیط کتابخانه لذت ببرند.

ساعت کار کتابخانه

کتابخانه هر روز به جز روزهای تعطیل عمومی باز است. سالن مطالعه آزاد از ساعت ۹ تا ۱۹ باز است.

عضویت

ارائه کارت عضویت کتابخانه برای دریافت خدمات کتابخانه الزامی است. بخش ثبت نام از ساعت ۹/۳۰ تا ۱۸ باز است.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام: عکس، شناسنامه، مشخصات محل تحصیل و مشخصات والدین برای اعضای زیر سن قانونی الزامی است. کارت عضویت کتابخانه رایگان است.

مقررات استفاده از کتابخانه

ارائه کارت عضویت کتابخانه هنگام ورود و خروج از کتابخانه و هر زمانی که توسط کارکنان کتابخانه درخواست شود.

آوردن هر نوع کیف، نایلون بزرگ، بسته، کت، کاپشن، چتر، و غیره به داخل تالارها ممنوع است.

رعایت سکوت و نظم در سالن های مطالعه

رعایت هنجارهای رفتار عمومی و بهداشت

عضو باید کتابها، نشریات ادواری، و غیره را چک کند و در صورت مشاهده نقص یا خسارت بلافصله پس از دریافت به اطلاع کتابدار برساند در غیر این صورت، دارنده کارت مسئول آسیب وارده خواهد بود.

حفظ اموال کتابخانه

اطلاع رسانی به واحد ثبت نام به محض مفقود شدن کارت عضویت

دارنده کارت عضویت کتابخانه اجازه ندارند:

کارت عضویت خود را در اختیار فرد دیگری قرار دهند

در دفاتر و یا مدارک، کنار صفحات یادداشت بنویسند و یا هر گونه خسارت به مجموعه های کتابخانه وارد نمایند.

سیگار کشیدن در اماکن کتابخانه

بیرون بردن کتاب ها از سالن مطالعه بدون اجازه مخصوص از کتابدار

استفاده از تلفن همراه در سالن خواندن

آوردن کتاب شخصی، مجلات، روزنامه ها و یا هر گونه مواد چاپی دیگر به سالن مطالعه کتابخانه.

استفاده از نوت بوک، دوربین، تلفن همراه در سالن مطالعه با اجازه کتابدار امکان پذیر است.

تصاویر کتابخانه























.


افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید