کتابخانه ملی برزیل
۱۳۹۳-۱۱-۱۱
کتابخانه ملی برزیل
کتابخانه ملی برزیل National Library of Brazil= Biblioteca Nacional do Brasil تاسیس: ۱۸۱۰ م. وبگاه: www.bn.br موقعیّت: برزیل، ریو دوژانیرو جمهوری فدراتیو برزیل بزرگ‌ترین و پرجمعیّت‌ترین کشور آمریکای جنوبی است. پایتخت آن برازیلیا و زبان رسمی آن پرتغالی است. برزیل که منطقه وسیعی را بین مرکز آمریکای جنوبی و اقیانوس اطلس در بر می‌گیرد، شرقی‌ترین »
کتابخانه ملی برزیل National Library of Brazil= Biblioteca Nacional do Brasil

تاسیس: ۱۸۱۰ م.

وبگاه: www.bn.br

موقعیّت: برزیل، ریو دوژانیرو

جمهوری فدراتیو برزیل بزرگ‌ترین و پرجمعیّت‌ترین کشور آمریکای جنوبی است. پایتخت آن برازیلیا و زبان رسمی آن پرتغالی است.

برزیل که منطقه وسیعی را بین مرکز آمریکای جنوبی و اقیانوس اطلس در بر می‌گیرد، شرقی‌ترین کشور قاره آمریکاست و با کشورهای اروگوئه، آرژانتین، پاراگوئه، بولیوی، پرو، کلمبیا، ونزوئلا، گویان، سورینام و گویان فرانسه هم‌مرز است. در حقیقت، برزیل به جز اکوادور و شیلی با تمامی دیگر کشورهای آمریکای جنوبی مرز مشترک دارد.

برزیل دارای زمین‌های کشاورزی وسیع و جنگل‌های استوایی است؛ و با داشتن منابع طبیعی گسترده و نیروی کاری غنی قدرتمندترین اقتصاد آمریکای جنوبی است.

برزیل مستعمرهٔ پرتغال بود و این کشور تنها کشور قاره آمریکاست که مردم آن به زبان پرتغالی سخن می‌گویند. برزیل کشوری چندملیتی است و جمعیت آن متشکل از نژادهای اروپایی، سرخ‌پوستان آمریکا، آفریقائیان و نیز آسیائیان است. مذهب اصلی این کشور کاتولیک کلیسای رم است.

تاریخچه کتابخانه

کتابخانه ملی برزیل ، مخزن کتابشناسی و میراث مکتوب برزیل است. این کتابخانه در میدان Cinelândia در شهر  ریو دوژانیرو  قرار دارد.بزرگترین کتابخانه آمریکای لاتین و هفتمین کتابخانه بزرگ جهان محسوب می شود. مجموعه آن در حدود ۹ میلیون منبع است.

تاریخ کتابخانه ملی در۱ نوامبر ۱۷۵۵ ، زمانی که لیسبون دچار یک زمین لرزه شدید شد، آغاز شد. کتابخانه سلطنتی یکی از کتابخانه های مهم اروپا در آن زمان در نظر گرفته می شد. این خسارت جبران ناپذیر انگیزه انتقال بسیاری از محتویات پرتغالی به برزیل بود.

انتقال مجموعه از سال ۱۸۱۰ آغاز و طی دو سال تا ۱۸۱۱ طول کشید. کتابخانه در ابتدا در اتاقی در طبقه بالای بیمارستان "سومین فرمان راهبان" (مطابق با منشور ۲۷ ژوئیه ۱۸۱۰)، واقع در خیابان قدیمی پشت کرمل نزدیک به کاخ سلطنتی بود. امکانات ناکافی در نظر گرفته شده بود و مجموعه کتابخانه امنیت نداشت. بنابراین، در ۲۹ اکتبر سال ۱۸۱۰ ، با صدور حکم شاهزاده رجنت مبنی بر اینکه کتابخانه سلطنتی باید از وجوه خزانه سلطنتی تاسیس شود، کتابخانه ملی تاسیس شد. و پس از سال ۱۸۵۹ به ساختمان جدید منتقل شد.

توسعه مجموعه در دهه ۱۹۰۰ به گونه ای بود که ساختمان کتابخانه، دیگر جوابگوی این رشد نبود، زیرا مجموعه کتابخانه با توجه به قانون واسپاری، خرید، مبادله و اهداء بسیار رشد کرده و شامل حدود ۷ میلیون جلد کتاب، ۶۵۰ هزار نسخه خطی و ۶۰ هزار کتاب نایاب بود. در سال ۱۹۹۰ کتابخانه ملی به صورت سازمانی مستقل درآمد و "موسسه ملی کتاب" یکی از بخش های آن می باشد.

فعالیتها و خدمات

کتابخانه ملی گردآوری کلیه آثار منتشر شده در برزیل، امانت بین کتابخانه ای در سطح بین المللی و مسئولیت تخصیص شماره استاندارد بین المللی کتاب را بر عهده دارد.

آرشیو ملی

وظایف اصلی این آرشیو طی حکمی از سوی پادشاه در سال ۱۸۳۸ تعیین شد. این آرشیو کلیه اسناد مربوط به دستگاههای اجرائی، قانونگذاری و قضایی، اسناد مربوط به افراد و حرفه ها را که از نظر تاریخی مهم هستند گردآوری می کند.

مجموعه ها

در این آرشیو بیش از ۲۵ کیلومتر نسخه خطی، مواد چاپی، آثار مربوط به نقشه کشی، مواد دیداری و شنیداری از قرن شانزدهم تاکنون وجود دارد. آرشیو ملی دارای ۲۰ هزار جلد کتاب در زمینه های تاریخ، حقوق، مطالعات آرشیوی و نیز کتاب های نایاب است. همچنین دارای آزمایشگاهی برای حفظ و مرمت می باشد.

در میان مجموعه قابل توجه کتابخانه ملی برزیل، مجموعه عکس ترزا کریستینا ماریا، که شامل ۲۱۷۴۲ عکس متعلق به قرن نوزدهم است، وجود دارد. این عکس ها از کتابخانه های امپراتور پدرو دوم از سال ۱۸۹۱ باقی مانده است. این مجموعه در سال ۲۰۰۳ برای به رسمیت شناختن ارزش و اهمیت جهانی آن، در حافظه یونسکو ثبت جهانی شده است. ویژگی تصاویر مربوط به تاریخ برزیل و مردم آن از قرن ۱۹ از جمله تصاویر موریتس لامبرگ می باشد. همچنین تصاویری از آفریقا، شمال امریکا و اروپا در این مجموعه وجود دارد.

تصاویر کتابخانه
Image result for National Library of Brazil    Image result for National Library of Brazil
Image result for National Library of Brazil    Image result for National Library of Brazil
Image result for National Library of Brazil    Image result for National Library of Brazil
Image result for National Library of Brazil   

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید