کتابخانه ملی رومانی
۱۳۹۳-۰۵-۲۷
کتابخانه ملی رومانی
کتابخانه ملی رومانی National Library of Romania= Biblioteca Naţională a României تاسیس: ۱۸۵۹م. وبگاه: http://www.bibnat.ro موقعیّت: بوخارست رومانی در اصل دارای دو کتابخانه ملی است: یکی «کتابخانه ملی» و دیگری «کتابخانه آکادمی رومانی» «کتابخانه ملی» که به سال ۱۹۳۵ به‌منزله کتابخانه مرکزی دولتی احداث شد،

کتابخانه ملی رومانی National Library of Romania= Biblioteca Naţională a României

تاسیس: ۱۸۵۹م.

وبگاه: http://www.bibnat.ro

موقعیّت: بوخارست

رومانی در اصل دارای دو کتابخانه ملی است: یکی «کتابخانه ملی» و دیگری «کتابخانه آکادمی رومانی»

«کتابخانه ملی» که به سال ۱۹۳۵ به‌منزله کتابخانه مرکزی دولتی احداث شد، سنن پیشین کتابخانه‌ها در بخارست را ادامه داده، اما ساختار اجرایی آن در طول زمان تغییرات شگرفی کرده و از حق واسپاری قانونی نیز برخوردار بوده است.

 انتشارات

این کتابخانه به انتشار کتابشناسی‌های جاری و کتابشناسی ملی مبادرت ورزیده است و همچنین تهیه فهرستگان ملی، انتشار راهنما، و تهیه فهرستگان کتب خارجی و نشریات را نیز بر عهده دارد.

بخش‌ها

این کتابخانه دارای اتاق‌های مطالعه متعددی است که هر یک به زمینه‌های مختلف موضوعی اختصاص دارد و شامل منابع گوناگونی مانند نسخه‌های خطی، نامه‌ها، کتاب‌های مورد علاقه رومانیایی‌ها، کتابشناسی‌های مورد علاقه خارجی‌ها، نقشه‌ها و روزنامه‌ها است. همچنین بخش‌هایی به انتشارات رسمی و اداری، انتشارات یونسکو و دیگر سازمان‌های بین‌المللی اختصاص یافته است.

فعالیت‌ها و خدمات

این کتابخانه هسته اصلی سندداری در کتابداری، و مرکز راهنمایی روشمند کتابخانه‌های عمومی است و دارای مرکز مبادله و امانت بین‌کتابخانه‌ای ملی و بین‌المللی است. فعالیت‌های سالانه آن عبارت‌اند از برگزاری نمایشگاه‌ها، همایش‌های نویسندگان و محققان، برنامه‌های موسیقی، و مانند آن‌ها.

مجموعه‌ها

مجموعه منابع این کتابخانه بالغ بر ۰۰۰‚۸۳۴‚۱۸ است که شامل نسخه‌های خطی و کتاب‌های نایاب و مرجع می‌باشد.

«کتابخانه آکادمی رومانی» دومین کتابخانه ملی کشور، در سال ۱۸۶۷ در بخارست تأسیس شد و گسترش اولیه آن مدیون منابع اهدایی شخصی و امتیاز قانون واسپاری (از سال ۱۸۸۵) است.

فعالیت‌ها و خدمات

این کتابخانه دارای خدمات مبادله از انتشارات چاپ‌شده در مرکز انتشارات آکادمی است و آن‌ها را به ۰۰۰‚۱۰ مرکز مبادله در بیش از ۱۰۰ کشور ارسال می‌دارد، و وظیفه امانت بین‌کتابخانه‌ای را نیز به عهده دارد. این کتابخانه دارای شاخه‌هایی در شهرهای دیگر است که برخی از آن‌ها (مانند کتابخانه‌های شعب در کلوج[۱] و حبسی) دارای مجموعه‌های غنی و ارزشمندی هستند.

کارکنان

کارمندان این کتابخانه بالغ بر ۵۷۰ نفر است.

مجموعه‌ها

این کتابخانه تا سال ۱۹۴۸، مجموعه‌های مردمشناسی و علوم اجتماعی را گردآورده بود، اما پس از سازماندهی مجدد به جمع‌آوری منابع در زمینه‌های علمی و فنی مبادرت ورزید و دارای مجموعه‌ای بالغ بر ۰۰۰‚۹۶۵‚۹ جلد کتاب، هزاران نسخه خطی، کتب کمیاب، نقشه، حدود ۰۰۰‚۳۰۰ نامه آرشیوی از شخصیت‌های برجسته، صفحات موسیقی، و مانند آن‌ها است.

ورودی‌ها

کتاب، نشریه، نسخه‌های خطی، نت‌های موسیقی، نقشه، میکروفیلم، مواد صوتی، کتاب‌های قدیمی رومانی.

انتشارات

این کتابخانه مسئول انتشار کتابشناسی گذشته‌نگر رومانی از قرن ۱۶ به بعد است.

 

تصاویر کتابخانه

 

 

 

 

 

 


افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید